دیتیلینگ خودرو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مردی در حال جاروبرقی داخل خودرو در هلند، ۱۹۱۶

دیتیلینگ خودرو فعالیتی است که خودرو را در بهترین حالت ممکن، به ویژه از نظر لوازم نگهداری،[۱]بر خلاف مکانیکی نگه می‌دارد. این امر با حذف هر دو آلاینده‌های مرئی و نامرئی از داخل خودرو و پولیش دادن سطح بیرونی بدون لک اولیه به دست می‌آید. ابتدایی‌ترین گزینه‌های دیتیلینگ عبارتند از شستشوی بیرونی و واکس، جاروبرقی داخلی، تمیز کردن و پولیش رنگ بدنه خودرو است.

زمینه[ویرایش]

خدمات دیتیلینگ خودر حرفه ای و فروش محصولات هم به حرفه ای‌ها و هم به علاقه مندان تنها در ایالات متحده، تا آوریل ۲۰۱۴، صنعت حرفه ای و دیتیلینگ بیش از ۹ میلیارد دلار درآمد داشت. در ایران هم از سال 1390 آموزش دوره های دیتلینگ خودرو، فروش انواع تجهیزات و محصولات دیتلینگ  و اجرای خدمات زیبایی خودرو با فعالیت شرکت کارواکس به صورت حرفه ای  شروع شد .

اجزای دیتیلینگ[ویرایش]

دیتیلینگ خودرو بیشتر از یک فرایند تمیز کردن برای زیبا جلوه دادن یک وسیله نقلیه است، اما یک رویکرد سیستماتیک برای کمک به افزایش عمر آن با روش‌ها و محصولاتی است که عناصر مخرب محیطی مانند آلودگی، آفتاب، زمستان‌های سخت و غیره را کاهش می‌دهد. انجام دیتیلینگ خودرو مستلزم دانش تکنیک‌های مناسب و استفاده از ابزارها و محصولات است.

دیتیلینگ خودرو به‌طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: بیرونی و داخلی (یا کابین). محصولات و خدماتی وجود دارند که به‌طور خاص بر این دو حوزه تمرکز دارند.

دیتیلینگ بیرونی شامل تمیز کردن و بازیابی یا فراتر از وضعیت اولیه سطح پوشش سرامیکی رنگ خودرو، کاور رنگی ,و شفاف PPF خودرو ،تزئینات کرومی، پنجره‌ها، رینگ‌ها و لاستیک‌ها و همچنین سایر اجزای قابل مشاهده در نمای بیرونی خودرو است. . طیف گسترده‌ای از محصولات و تکنیک‌های جزئیات استفاده می‌شود، بر اساس نوع سطح خودرو و شرایط، یا خرده فروشان یا ترجیحات مشتریان. محصولات شامل، اما نه محدود به موارد زیر است: مواد شوینده، سورفکتانت‌ها، چربی زداهای بدون اسید (برای تجزیه کثیفی و خاک)، خمیر کلی بار (برای حذف آلودگی‌های سطحی رنگ)، واکس‌ها، موادهای‌های سیلیکونی و غیرسیلیکونی برای قسمت‌های پلاستیکی و لاستیکی. ترکیبات و پولیش برای لایه‌برداری بهبود انعکاس رنگ، و همچنین انواع سرامیک بدنه خودرو، برس‌ها و حوله‌های خشک‌کن.

جزئیات داخلی شامل تمیز کردن عمیق کل کابین داخلی است. فضای داخلی خودرو در ۵۰ سال گذشته از مواد مختلفی مانند روکش فرش مصنوعی، وینیل، چرم، الیاف طبیعی مختلف، کامپوزیت‌های فیبر کربنی، پلاستیک و موارد دیگر تشکیل شده‌است که استفاده از انواع تکنیک‌ها و محصولات تمیز کردن مانند تورنادوگان را ضروری می‌کند.

منابع[ویرایش]

  1. "Auto detailing". Wikipedia (به انگلیسی). 2022-05-31.