درگاه:لرستان/مشاهیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

علیمردان خان (به لری: عه‌لی مه‌ردو خو) از رؤسای ایل چهارلنگ بختیاری بود. علی مردان خان در سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۳ به مدت ۵ سال با ارتش حکومت مرکزی در زمان رضاشاه مبارزه مسلحانه داشت. وی در آن زمان در منطقه‌ای که هم اکنون جز شمال غرب استان اصفهان (فریدن) در روستایی به نام چهل چشمه زندگی می‌کرد همچنین بناهایی در روستای اورگان بنا نمود که امروزه به عنوان یک بنای دولتی در این روستا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این روستاها فاصله کمی با مرکز استان چهار محال بختیاری داشته و البته در منطقه‌ای واقع شده که آن را می‌توان حد فاصله چهار لنگ و هفت لنگ نامید.
علیمردان خان پس از چندی بر علیه دولت رضاشاه شورید و بختیاری و شمال خوزستان را تصرف کرد اما در نهایت با تهاجم ارتش و پا در میانی دیگر خوانینِ بختیاری حاضر به صلح و تسلیم شد و به زندان قصر منتقل گردید. سرانجام در سپیده دم سال ۱۳۱۳ خورشیدی و برخلافِ امان نامه‌ای که رضاشاه صادر کرده بود در برابر جوخه اعدام قرارگرفت.
مرگ علیمردان خان تأثیر زیادی بر ایل بختیاری گذاشت تا حدی که دلیری‌های او در میدان جنگ بمیانِ مثل‌ها و شعرهای بختیاری نیز راه یافت و آهنگسازان برای او ترانه شیرعلیمردان را ساختند.