دانه‌بندی (نظریه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دانه‌بندی (به انگلیسی: Granularity) به تقسیم یک سیستم به ریزترین و جزئی‌ترین اجزای آن می‌گویند. گاهی می‌توان جزئیات سیستم یا مشخصات آن را نیز دانه بندی کرد. این اصطلاح مثالی است از تقسیم بندی یک حیاط خلوت به دانه‌های موجود در آن نسبت به تقسیم بندی آن به مقیاس فوت.

دانه بندی را می‌توان به دو صورت دانه درشت (به انگلیسی: Coarse-grained) و دانه ریز (به انگلیسی: fine-grained) انجام داد که تقسیم بندی دانه درشت بخش‌های بزرگتری را در برمی گیرد.

دقت و ابهام[ویرایش]

مواد یا سیستم‌های درشت دانه دارای اجزای مجزای کمتر و بزرگ‌تری نسبت به مواد یا سیستم‌های ریزدانه هستند.

  • یک توصیف درشت دانه از یک سیستم به اجزای فرعی بزرگ مربوط می شود.
  • یک توصیف ریز دانه مربوط به اجزای کوچکتری است که اجزای بزرگتر از آنها تشکیل شده اند.

مفاهیم دانه بندی، درشتی و ظرافت نسبی هستند و هنگام مقایسه سیستم ها یا توصیف سیستم ها استفاده می شود. نمونه‌ای از ریزه کاری فزاینده:

فهرستی از ملل در سازمان ملل، فهرستی از همه ایالت‌ها/استان‌ها در آن کشورها، فهرستی از تمام شهرهای آن ایالت‌ها و غیره. توجه داشته باشید که اگرچه اصطلاحات اصلاح کننده، ریز و درشت به طور مداوم در همه زمینه ها استفاده می شود، اصطلاح دانه بندی اینطور نیست.

  • در عکاسی: فیلم عکاسی دانه‌دارتر دارای دانه‌های شیمیایی کمتر و بزرگ‌تری است.
  • در صنایع غذایی: قند گرانول بیشتر دارای دانه های کمتر و درشت تری است.

کاربرد در فیزیک[ویرایش]

یک تقسیم بندی دانه ریز از یک سیستم، تقسیم بندی است که مدلی سطح پایین و با جزئیات بالا به ما ارائه می‌دهد و در یک تقسیم بندی دانه درشت، از برخی از جزئیات چشم پوشی می‌شود.

  • یک توصیف درشت دانه از یک سیستم به اجزای فرعی بزرگ مربوط می شود.
  • یک توصیف ریز دانه مربوط به اجزای کوچکتری است که اجزای بزرگتر از آنها تشکیل شده اند.

مفاهیم دانه بندی، درشتی و ظرافت نسبی هستند. و هنگام مقایسه سیستم ها یا توصیف سیستم ها استفاده می شود. نمونه‌ای از ریزه کاری فزاینده: فهرستی از ملل در سازمان ملل، فهرستی از همه ایالت‌ها/استان‌ها در آن کشورها، فهرستی از تمام شهرهای آن ایالت‌ها و غیره.

توجه داشته باشید که اگرچه اصطلاحات اصلاح کننده، ریز و درشت به طور مداوم در همه زمینه ها استفاده می شود، اصطلاح دانه بندی اینطور نیست.

  • در عکاسی: فیلم عکاسی دانه‌دارتر دارای دانه‌های شیمیایی کمتر و بزرگ‌تری است.
  • در صنایع غذایی: قند گرانول بیشتر دارای دانه های کمتر و درشت تری است.

کاربرد در محاسبات موازی[ویرایش]

در محاسبات موازی، دانه بندی به معنای میزان محاسبات در ارتباط با ارتباطات است، یعنی نسبت محاسبات به میزان ارتباطات. موازی سازی ریز دانه به این معنی است که وظایف فردی از نظر اندازه کد و زمان اجرا نسبتاً کوچک هستند. داده ها اغلب در مقادیر یک یا چند کلمه حافظه بین پردازنده ها منتقل می شوند. درشت دانه برعکس است: داده ها به ندرت پس از محاسبات بزرگتر مخابره می شوند. هر چه دانه بندی دقیق تر باشد، پتانسیل موازی سازی و در نتیجه افزایش سرعت بیشتر است، اما هزینه های همگام سازی و ارتباط بیشتر است.[۱]

دینامیک مولکولی[ویرایش]

کاربرد در کامپیوتر[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. de Pablo, Juan J. (2011-05-05). "Coarse-Grained Simulations of Macromolecules: From DNA to Nanocomposites". Annual Review of Physical Chemistry (به انگلیسی). 62 (1): 555–574. doi:10.1146/annurev-physchem-032210-103458. ISSN 0066-426X.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Granularity». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.