خیابان بیهق

مختصات: ۳۶°۱۲′۲۸٫۰″ شمالی ۵۷°۴۰′۳۳٫۳″ شرقی / ۳۶٫۲۰۷۷۷۸°شمالی ۵۷٫۶۷۵۹۱۷°شرقی / 36.207778; 57.675917
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Map
خیابان بیهق با رنگ آبی مشخص شده است.

خیابان بیهق مهم‌ترین و قدیمی‌ترین خیابان شهر سبزوار است که در بافت تاریخی شهر قرار گرفته. خیابان بیهق از میدان شهید بهشتی (فلکهٔ سی هزار متری) آغاز می‌شود و به میدان کارگر (فلکهٔ زند) ختم می‌شود. طول آن دو کیلومتر است و به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. نام خیابان به نام قدیمی منطقه (ولایت بیهق) اشاره دارد.

ده‌ها اثر ملی در این خیابان یا با فاصلهٔ نزدیک از آن واقع شده‌اند. مسجد جامع سبزوار، مسجد پامنار، بازار تاریخی سبزوار، آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری، رباط سبزوار، خانه خانم کیان، حسینیه قنادها، بقعهٔ امامزاده یحیی، خانه جعفرزاده، حمام قیصریه، بازار حاج‌زمان، خانه اسلامی، آرامگاه بقراط، کاروانسرای فرامرزی، آب‌انبار حاج کریم، سرای دودر، مدرسه شریعتمدار، آرامگاه میرزا امین التجار مشهدی، و ... برخی از آثار ملی ثبت‌شده در محدودهٔ این خیابان هستند.[۱] همچنین کتاب‌فروشی امینی که سال ۱۳۲۶ تأسیس شده در این خیابان قرار دارد.[۲]

از سال ۱۳۹۱ طرح جداره‌سازی، بدنه‌سازی، و کف‌سازی این خیابان آغاز شده است. در نهایت قرار است خیابان به پیاده‌راه تبدیل شود و از ورود خودرو به آن جلوگیری شود.[۳]

خیابان بیهق موضوع تحقیق یک رسالهٔ دکتری معماری بوده است.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. ریحانه ریاحی. «خیابان بیهق باشد و اصفهان نصف جهان!». اسرارنامه. دریافت‌شده در ۱۵ مهر ۱۴۰۰.
  2. حورا نژاد صداقت (۲۸ اسفند ۱۳۹۳). «روزگار بی‌فروغ کتابفروش قدیمی بیهق/ رمان ۵ هزار تومانی هم دارید؟». خبرگزاری کتاب ایران.
  3. «پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه جداره‌سازی خیابان بیهق سبزوار». میراث آریا. ۱ خرداد ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۶ اكتبر ۲۰۲۱. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  4. «نتایج یک پژوهش دانشگاهی حاکیست: اثربخشی نوع تجهیزات و مبلمان شهری معابر پیاده در رضایت‌مندی شهروندان». ایسنا. ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰.