خطر طنز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خطر طنز
کارگردانریچارد اسمیت
تهیه‌کنندهبرادران مارکس
اَل پوزن
مَکس لیپمن
جو سوئرلینگ
نویسندهجو سوئرلینگ
بازیگرانچیکو مارکس
گروچو مارکس
هارپو مارکس
زپو مارکس
جوبینا رالستون
فیلم‌برداراِی. اچ. وَلِـی
مدت زمان
۲ حلقه
کشورایالات متحده آمریکا
زبانصامت
(با میان‌نویس انگلیسی)

خطر طنز (انگلیسی: Humor Risk) یک فیلم کوتاه کمدی گمشده به کارگردانی ریچارد اسمیت است که در سال ۱۹۲۱ منتشر شد. این اثر، نخستین فیلم برادران مارکس محسوب می‌شود.

اطلاعات اندکی از موضوعِ فیلم‌نامه این فیلم در دسترس است[۱] و ۴ نفر از ۵ برادر مارکس در آن نقش‌آفرینی کردند.[۲] بیشتر منابع موجود، بازیگرِ اصلیِ نقشِ زن را جوبینا رالستون می‌دانند؛ چرا که در تصویری به‌جامانده از فیلم، چهرهٔ بازیگرِ زن، بیشترین شباهت را به چهرهٔ او دارد. مطابق دو منبع سینمایی، بازیگرِ نقش اصلی زن در این فیلم اِستر رالستون یا هلن کِـین بوده‌است. اِستر رالستون شباهت‌های زیادی به دختری دارد که در عکس‌های باقی‌مانده از مراحل تولید به‌دست آمده، اما او هرگز در مصاحبه‌هایش به همکاری با برادران مارکس اشاره نکرد. هلن کِـین در آن دوران، خواننده و رقصندهٔ شناخته‌شده‌ای بود، اما هیچ‌یک از برادران مارکس به نام او اشاره‌ای نکردند که تردید زیادی دربارهٔ صحتِ حضورِ او در این فیلم ایجاد می‌کند.[۳] برخی منابع نوشته‌اند که میلدرد دیویس (همبازی و همسر آیندهٔ هارولد لوید) هم در فیلم بازی کرده‌است. با این حال، این ادعا توسط یک پژوهشگر سینما رد شد که معتقد بود گروچو مارکس (که در زندگی‌نامه‌اش از میلدرد دیویس یاد کرده‌است) در دوران پیری‌اش دچار ضعف حافظه بوده و در به‌خاطر آوردن عوامل فیلم‌هایش در سال‌های پیشین، دچار اشتباه شده‌است. مسئله دیگری که این موضوع را رد می‌کند، این حقیقت است که طبق منابع، میلدرد دیویس در آن هنگام بسیار جوان بود.

منابع[ویرایش]

  1. Getting the Big Picture; The Film Industry Started Here and Left. Now It's Back, and the State Says the Sequel Is Huge. – New York Times. Nytimes.com (October 4, 1998). Retrieved on 2011-01-10.
  2. Uhlin, Mikael. "HUMOR RISK (The Marx Brothers Marxology)". www.marx-brothers.org. Retrieved 13 July 2023.
  3. AnnotatedMarxBrothers (2015-09-07). "The Marx Brothers' Lost Film: Getting to the Bottom of a Mystery- A Surfeit of Ralstons". Brenton Film (به انگلیسی). Retrieved 2022-06-11.

پیوند به بیرون[ویرایش]