خانه اسفندیاری تبریز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
۲۰۱۹ ۰۵ ۰۳ ۱۶ ۴۷ IMG 4380
عکس قدیمی خانه آقاجان ۱۹۲۳

عمارت اسفندیاری در زمان قاجار واقع در میدان ساعت کوچه صدر انتها بن بست اسفندیاری ساخته شده‌است. از مالکین قبلی می‌توان به تاجرباشی و افراد با نفوذ دولتی اشاره کرد.عمارت دارای دو طبقه و یک زیرزمین با حوض ستاره شکل بزرگ و آب انبار است. عمارت از حیاط اندرونی دارای چندین درب به کوچه جارالمسجد و کوچه‌های پشتی بوده که

بعدها حیاط اندرونی تبدیل به ملک مسکونی شد که امروزه در عمارت فقط درب‌های چوبی حیاط اندرونی باقی مانده‌است. بخش بزرگ ملک توسط دکتر روشن زمیر خریداری شد که وی خانه را در اختیار بلدیّه برای نگهداری از پسران بی سرپرست قرار داد.

در بازه زمانی که محل نگهداری کودکان بی سرپرت بود یکی از مستندسازان خارجی از این مکان با حضور کودکان بی سرپرست در سال ۱۹۲۳عکس گرفته‌است که امروزه موجود است. بعد درگذشت روشن ضمیر خانه به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شود و حاج حسین اسفندیاری بخش شرقی ملک را به همراه مالکیت کوچه به مبلغ کلان در دهه بیست شمسی از ورثه دکتر روشن ضمیر می‌خرند. حاج حسین اسفندیاری با بازسازی‌های اولیه اصولی دراین عمارت دهه ها ساکن شدند و عکسی همراه خانواده با خودرو شخصی در حیاط عمارت موجود است و به بهترین نوع ممکن از خانه نگهداری کردند برای نمونه می‌توان به نگهداری پنجره‌های چوبی بزرگ به جای نصب پنجره آلومینیوم که در نصب آن در دهه‌های گذشته متداول بوده‌است اشاره نمود.امروزه عمارت در اختیار ورثه مرحوم حاج حسین اسفندیاری است. این ملک در اوایل دهه هشتاد شمسی ثبت ملی شده‌است.

Map

خانه‌های تاریخی تبریز

نام عمارت اسفندیاری
کشور ایران
استان آذربایجان شرقی
شهرستان تبریز
اطلاعات اثر
نام محلی عمارت اسفندیاری
نوع بنا تاریخی و نفیس
کاربری خانه
کاربری کنونی مسکونی
دیرینگی دوره قاجار
تاریخ ثبت ملی 1381
Map

منابع[ویرایش]