حسن ابدال، اتک

مختصات: ۳۳°۴۹′۱۰″شمالی ۷۲°۴۱′۲۰″شرقی / ۳۳٫۸۱۹۴۸۷°شمالی ۷۲٫۶۸۹۰۲۶°شرقی / 33.819487; 72.689026
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از حسن ابدال، پنجاب)
حسن ابدال، پنجاب
The Panja Sahib Gurudwara dominates the skyline of Hasan Abdal
The Panja Sahib Gurudwara dominates the skyline of Hasan Abdal
حسن ابدال، پنجاب در پاکستان واقع شده
حسن ابدال، پنجاب
حسن ابدال، پنجاب
موقعیت حسن ابدال، پنجاب در نقشه
مختصات: ۳۳°۴۹′۱۰″شمالی ۷۲°۴۱′۲۰″شرقی / ۳۳٫۸۱۹۴۸۷°شمالی ۷۲٫۶۸۹۰۲۶°شرقی / 33.819487; 72.689026
کشور پاکستان
ایالتپنجاب
بخشناحیه اتک
بلندی
۳۰۸ متر (۱۰۱۰ پا)
جمعیت
 (۱۹۹۸)
 • کل۳۷٬۷۸۹
 • برآورد 
(۲۰۰۷)
۵۴٬۲۰۰
منطقه زمانییوتی‌سی +۵ (PST)
فهرست پیش‌شماره‌های تلفن در پاکستان۰۵۷
تعداد شهرک۱
تعداد شوراهای اتحادیه۲
وبگاه

حسن ابدال (به انگلیسی: Hasan Abdal) یک شهر در پاکستان است که در ناحیه اتک واقع شده‌است.[۱] حسن ابدال ۳۷٬۷۸۹ نفر جمعیت دارد و ۳۰۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

حسن عبدال ، منطقه عتک ، یک شهر تاریخی است که در نزدیکی مرز شمالی استان پنجاب ، پاکستان واقع شده است و در سال 1757 توسط حسن نیکا نورزایی alias حسن عبدال ساخته شده است.وقتی احمد شاه عبدالی به پنجاب حمله کرد ، حسن نیکا نورزایی alias حسن عبدال و قبیله او تمام تلاش خود را برای فتح حسن عبدال انجام داد و سرانجام حسن عبدال را فتح کرد.احمد شاه عبدلی از این پیروزی چنان خوشحال شد که منطقه را به حسن نیکا تحویل داد و خود را به هجوم آورد. . در ابتدای بزرگراه کاراکورام در جاده GT واقع شده است. این شهر واقع در حدود 40 کیلومتری شمال غربی راولپندی ، در حال حاضر بیش از 50،000 نفر جمعیت دارد. حسن عبدالله به دلیل مکانهای زیبای تاریخی و Gurdwara Panja صاحب ، مکان عبادت مهمی برای مذهب سیک مشهور است. همه ساله هزاران زائر سیک از نقاط مختلف جهان مراسم مذهبی خود را در جشنواره کوهستان Gurdwara Panja صاحب انجام می دهند. از دیگر اماکن تاریخی می توان به آرامگاه مربوط به دوره مغول ، لالاروخ و حجره بابا حسن عبدال اشاره کرد. مقبره از مقبره ای در ترکیب مربع و چشمه آب شیرین آب شیرین تشکیل شده است. شهر حسن عبدل در پای تپه واقع شده است. به گفته اهالی محل ، در بلندترین قله این تپه محل قدیسی به نام حسن نیکا قرار دارد. براساس منابع تاریخی ، نام واقعی این ولی الله بابا حسن عبدال است و نام این شهر نیز از نام او گرفته شده است [1].

تاریخ ویرایش
این شهر (که اکنون به یک شهر تبدیل شده است) حسن نیکا علیاس (حسن عبدال) است که به نام حسن گرگ (نورزایی) ، رئیس ارتش امپراتور افغانستان احمد شاه عبدالی نامگذاری شده است.  Elapatra قرن قدیمی ، چشمه ای مقدس ، در 70 مایلی شمال غربی تاکسیلا ، در مکان فعلی حسن عبدل واقع شده است. [2] - این شهر با اشاره به شهر یان اکبری ذکر شده است.  الدین در اینجا آرامگاهی برای خود بنا کرده بود که در آن حکیم ابو فاتح مدفون است.  همچنین ذکر شده است که اکبر در بازگشت خود از کشمیر از اینجا گذشت [2].  ویلیام فینچ ، به دلیل سفر خود به هند ، عبدل زیبای سال 1808 و 1821 میلادی را به عنوان شهری دلپذیر با رودخانه ای که از کنار آن می گذرد و بینی های طلایی را در بینی های ماهی های شنا در چشمه های آب شفاف توصیف کرده است.  .  آب آنقدر واضح بود که حتی سکه در پایین چشمه نیز به وضوح قابل مشاهده بود [1].  وی در توضیحات خود در مورد مکان ، از آب بسیار شفاف و تازه چشمه ای که از پای تپه کوچک جاری می شود ، یاد می کند [1].  ذکر شده است که پادشاهان مختلف مغول از این مکان در سفر خود به کشمیر عبور می کردند. [3] گورو ناناک ، بنیانگذار مذهب سیک ، در سال 1521 به حسن عبدالل رسید.  بعداً یک گوردورا در حافظه وی در محل سکونتش ساخته شد.  کتیبه ای دستی روی سنگی در گوردورا وجود دارد که گفته می شود نتیجه معجزه بابا گورو ناناک است [3].

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Hasan Abdal». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۸ مارس ۲۰۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]