حزب چپ سبز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حزب چپ سبز

Yeşil Sol Parti
نام کردیPartiya Çep a Kesk
نام انگلیسیGreen Left Party
کوته‌نوشتYSP
سخنگوچیغدم کیلیچگون اوچار
ابراهیم آکین
بنیان‌گذاری۲۵ نوامبر ۲۰۱۲
ستادآنکارا، بلوار آتاتورک، مرکز تجاری عالمدار، شمارۀ ۸۸/۱۶ طبقۀ ۸ قزل‌آی
اعضای ثبت‌نام کرده  (۲۰۲۳)افزایش ۳,۰۵۲[۱]
مرام سیاسیسیاست سبز
ضدسرمایه‌داری
جهانی‌سازی آلترناتیو
دموکراسی مستقیم
سکولاریسم
طیف سیاسیچپ
وابستگی ملیکنگره دموکراتیک خلق‌ها
وابستگی اروپاییحزب سبز اروپا
(عضو نامزد از ۲۰۱۲)[۲]
رنگ رسمی     سبز   بنفش      زرد
وبگاه

حزب چپ سبز (به تُرکی: Yeşil Sol Parti، به کُردی: Partiya Çep a Kesk)، که به صورت مخفف به شکل ی.س.پ (به ترکی استانبولی: YSP) شناخته می‌شود، یک حزب سیاسی لیبرترین چپ و سبز در ترکیه است. این حزب در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۲ با نام حزب سبزها و آیندۀ چپ (به ترکی: Yeşiller ve Sol Gelecek Partisi) با ادغام حزب سبزها و حزب برابری و دموکراسی تأسیس شد. این حزب در آوریل ۲۰۱۶ نام خود را تغییر داد.

از اعضای برجستۀ حزب می‌توان به مورات بلگه، نویسندۀ سیاسی چپگرا و ستون‌نویس نشریۀ «طرف»، قوتلوق آتامان، فیلمساز و هنرمند معاصر، و افق اوراس، معاون سابق استانبول و رئیس حزب آزادی و همبستگی (ÖDP) اشاره کرد.

تاریخچه[ویرایش]

این حزب یکی از مشارکت‌کنندگان در کنگره دموکراتیک خلق‌ها (HDK) یک ابتکار عمل سیاسی است که در تأسیس حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) در سال ۲۰۱۲ مؤثر بود.

رؤسای مشترک حزب در فوریۀ ۲۰۱۸ به طور موقت دستگیر شدند، اما با صدور حکم ممنوعیت سفر به خارج از کشور و قرار گرفتن تحت نظارت پلیس آزاد شدند. اتهام آن‌ها فعالیت در رسانه‌های اجتماعی و کتاب‌هایی بود که در اختیار داشتند.[۳]

مواضع[ویرایش]

حزب چپ سبز به طور رسمی نسل‌کشی ارمنی‌ها را به رسمیت شناخته است.[۴]

بازداشت نامزدهای انتخاباتی[ویرایش]

در ۲۶ آوریل ۲۰۲۳ آیتن دونمز نامزد حزب چپ سبز از حوزۀ قوجائلی برای شرکت در انتخابات پارلمان ترکیه در استانبول بازداشت شد. این بازداشت ۱۷ روز قبل از انتخابات و در حالی صورت گرفت که همزمان با تبلیغات برای انتخابات، نیروهای امنیتی ترکیه دست به بازداشت گستردۀ فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران کُرد زده‌بودند و روز قبل از آن نیز دست‌کم ۱۵۰ نفر را بازداشت‌کرده‌بودند.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. "Yeşiller ve Sol Gelecek Partisi" (به ترکی استانبولی). Court of Cassation. Retrieved March 11, 2023.
  2. Statutes of the European Green Party بایگانی‌شده در ۸ ژوئن ۲۰۲۳ توسط Wayback Machine, amended at the EGP Council, 26 November 2017, Karlstad, with a list of the members
  3. "Stop the leaders of the Turkish Green Party from being jailed under false charges". European Greens (به انگلیسی). Archived from the original on 23 May 2023. Retrieved 2020-03-26.
  4. "Turkey's Green Party recognizes Armenian Genocide | ARMENPRESS Armenian News Agency". Armenpress.am. Retrieved April 23, 2015.
  5. خبرگزاری کُردپرس: نامزد حزب چپ سبز بازداشت شد، نوشته‌شده در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲؛ بازدید در ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲.