جورج هیوبنر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جورج هیوبنر
نام هنگام تولدجورج جان هیوبنر
زادهٔ۸ سپتامبر ۱۹۱۰
دیترویت، میشیگان
درگذشت۴ سپتامبر ۱۹۹۶ (۸۵ سال)
ان آربر، میشیگان
ملیتایالات متحده آمریکا
دیگر نام‌هاجورج جان هیوبنر جونیور
جورج جی. هیوبنر
پیشهمهندس
شناخته‌شده برایموتورهای توربینی
کارهای برجستهخودروی مجهزبه موتور توربینی

جورج جان هیوبنر (انگلیسی: George John Huebner؛ زادهٔ ۸ سپتامبر ۱۹۱۰ در دیترویت، میشیگان – درگذشتهٔ ۴ سپتامبر ۱۹۹۶ در ان آربر، میشیگان)، که با نام جورج جان هیوبنر جونیور و جورج جی. هیوبنر نیز شناخته می‌شد، مهندس اجرایی اهل ایالات متحده آمریکا بود که برای شرکت سهامی کرایسلر کار می‌کرد. او موتورهای توربینی مورد استفاده در خودروهای تحقیقاتی کرایسلر را طراحی کرد. او همچنین توسعه‌دهندهٔ نخستین موتور توربین گازی برای یک خودروی سواری بود.

اوایل زندگی[ویرایش]

هیوبنر در ۸ سپتامبر ۱۹۱۰ در دیترویت، میشیگان متولد شد. او فرزند جورج جان هیوبنر (سینیور) و روث رایجل هیوبنر بود.[۱] پدر او یک کارگزار بورس بود و مجلهٔ تجهیز و تولید را منتشر می‌کرد.[۲] پدربزرگش فروشندهٔ قطعات خودرو بود و در موارد زیادی قطعات و موادی را به هنری فورد فروخته‌بود.[۲] هیوبنر در مدرسه از سطح بالایی برخوردار بود و از چند مقطع تحصیلی بدون تحصیل جهش کرد. او در زمانی که شانزده ساله بود برای تحصیل به دانشگاه میشیگان پیوست. هیوبنر که قصد داشت قدم در راه پدرش گذاشته و به یک کارگزار بورس تبدیل شود، نخستین کلاس‌های خود در دانشگاه را در زمینهٔ اقتصاد انتخاب کرد. او بعداً به مهندسی مکانیک علاقه پیدا کرد و رشتهٔ تحصیلی خود را تغییر داد. هیوبنر در سال ۱۹۳۱ با مدرک کارشناسی در رشتهٔ مهندسی فارغ‌التحصیل شد.[۳][۴]

اواسط زندگی و دوران حرفه‌ای[ویرایش]

هیوبنر در سال ۱۹۳۱، یک سال پیش از آنکه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود به‌صورت پاره‌وقت به شرکت سهامی کرایسلر پیوست.[۵][۶] او در ابتدا یک مهندس پژوهش بود و در سال ۱۹۳۶ در سن ۲۶ سالگی به سمت دستیار مهندس ارشد دست یافت.[۴][۷][۸] او تا سال ۱۹۳۹ در این مقام باقی ماند و سپس جهت همکاری با کارل بریر، که از ۱۵ سال قبل یکی از مهندسین اصلی شرکت بود، به بخش مرکزی مهندسی رفت.[۴][۹] یکی از اولین وظایف او در آن‌جا کار بر روی موتورهای توربینی هواپیما بود.[۳] در دههٔ ۱۹۴۰، او با همکاری گروهی از مهندسین یک موتور وی-۱۶ هواگرد جنگندهٔ مایع-خنک را طراحی کرد. در سال ۱۹۴۹ نیروی دریایی ایالات متحده قراردادی را برای طراحی یک موتور هواگردتوربوپراپ به قدرت ۱٬۰۰۰ اسب بخار با کرایسلر منعقد کرد که هیوبنر مهندس ارشد آن بود.[۱۰][۱۱]

یک پلیموث بلویدیر ۱۹۵۶ نگهداری‌شده
خودروی توربینی کرایسلر متعلق به سال ۱۹۶۳

هیوبنر به مهندس ارشد بخش پژوهش کرایسلر بدل شد و به توسعهٔ خودروهای تحقیقاتی مشغول شد.[۱۲] او در آنجا مسئول طراحی موتور توربین گازی بود و در سال ۱۹۵۵ به مقام مدیریت پژوهش دست یافت.[۳][۱۳][۱۴] او عهده‌دار طراحی نخستین موتور وی۸ با محفظه احتراق نیم‌کره‌ای برای خودروها بود.[۱۵] هیوبنر به‌عنوان یک مهندس پژوهش در شرکت کرایسلر در سال ۱۹۵۶ پروژهٔ نخستین سفر بین قاره‌ای با یک خودروی مجهز به توربین گازی را مدیریت کرد.[۱۶][۱۷][۱۸][۱۹] اتومبیل مورد استفاده در این سفر به یکی از موتورهای توربین گازی طراحی‌شده توسط هیوبنر مجهز بود.[۲۰] برای این خودرو نام «کرایسلر توربین اسپشیال» برگزیده شد.[۲۱]

هیوبنر سوار بر یک خودروی مجهز به موتور توربینی، که در واقع یک پلیموث بلویدیر ۱۹۵۶ تغییریافته بود، در سرتاسر ایالات متحده آمریکا رانندگی کرد.[۲۲][۲۳] او در روز دوشنبه ۲۶ مارس ۱۹۵۶ شهر نیویورک را به‌همراه تیم خدمهٔ رانندگی خود ترک کرد و با همراهی کاروانی از استیشن‌واگن‌های حامل تجهیزات، مسافت ۴٬۸۲۸ کیلومتر (۳٬۰۰۰ مایل) را در بزرگراه‌های کشور سفر کرد. هیوبنر به‌عنوان رانندهٔ خودروی پلیموث، چهار روز بعد در بعد از ظهر روز جمعه ۳۰ مارس به لس آنجلس رسید.[۲۲][۲۴] او موتوری که در این خودرو برای انجام سفر مذکور استفاده شده‌بود را طراحی کرده و توسعه داده‌بود.[۲۵][۲۶] نخستین سفر بین قاره‌ای توسط یک خودروی مجهز به تورین گازی با استفاده از سوخت بنزین سفید، روغن سوختی، و سوخت دیزل انجام گرفت.[۲۷] در برخی مواقع نیز بنزین سرب‌دار معمولی، مشابه آنچه در خودروهای مجهز به موتورهای پیستونی استفاده می‌شد، به‌عنوان سوخت مصرف شد.[۲۸] این خودرو در این سفر با سرعت ۶۴ تا ۷۲ کیلومتر بر ساعت (۴۰ تا ۴۵ مایل بر ساعت) و میانگین مصرف سوخت ۱۸ تا ۱۷ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر (۱۳ تا ۱۴ مایل بر گالون آمریکایی) رانده شد.[۲۸]

به باور هیوبنر، او ایده‌ای را مطرح کرده‌بود که بر مبنای آن خودروی توربین گازی باب روز خواهد شد و ۷۰ میلیون خودروی مجهز به موتورهای پیستونی که در آن زمان در حال تردد در جاده‌ها بودند، با این فناوری جایگزین خواهند شد.[۲۹] او ده سال بعد را نیز به توسعهٔ موتور توربینی خودرو پرداخت.[۳۰] در طول دوران فعالیت حرفه‌ای هیوبنر هیچ خودروی مجهز به توربین گازی برای عرضهٔ عمومی به تولید انبوه نرسید.[۳۱] این خودرو برای افراد عادی که قصد خرید خودرو داشتند بسیار گران‌قیمت بود.[۳۲] کرایسلر نسخه‌ای از موتور توربینی هیوبنر را بر روی تانک ارتشی آبرامز نصب کرده‌بود؛ این تانک برای ایالات متحده و کشورهای دیگر تانک رزمی اصلی محسوب می‌شد.[۱۱]

کرایسلر در سال ۱۹۶۳ با همراهی هیوبنر به‌عنوان مدیر پژوهش، ۵۰ دستگاه خودروی توربینی آزمایشی را تولید کرد. آزمون‌هایی که در طول دو سال انجام شد نتایج قاطعی را در برنداشت و چندین مشکل نیز در این خودروها کشف شد.[۱۱][۳۳][۳۴] بزرگ‌ترین مانع بر سر راه تولید انبوه این خودرو مصرف سوخت بالای آن بود که برابر با ۲۰٫۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر (۱۱٫۵ مایل بر گالون آمریکایی) بود.[۳۵] هیوبنر مدیریت پروژهٔ شش نسل از خودروهای توربینی آزمایشی را بر عهده داشت و دارای چهل اختراع ثبت شدهٔ مختلف در ارتباط با موتورهای توربینی بود. او که نویسندهٔ ۱۷ مقالهٔ مهندسی بود، در سال ۱۹۶۰ به ریاست انجمن مهندسی کرایسلر منصوب شد.[۱۰] او در سال ۱۹۶۲ بخاطر رهبری‌اش در توسعهٔ فناوری موتورهای توربینی جهت استفادهٔ محتمل از آن‌ها در خودروهای سواری توربینی با تولید انبوه، از سوی انجمن مهندسان مکانیک آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت.[۳۶][۳۷]

موتورهای راکت[ویرایش]

راکت ردستون

کرایسلر در سال ۱۹۵۳ برندهٔ قراردادی از سوی لشکر تسلیحاتی ارتش ایالات متحده جهت تولید موشک بالیستیک بین قاره‌ای شد. هیوبنر نیز به سمت مهندس اجرایی مسئول بخش موشکی کرایسلر منصوب شد.[۱۱][۱۴][۳۸] او در آن زمان به‌عنوان مهندس اجرایی پژوهش در بخش خودروی شرکت کرایسلر مشغول به کار بود.[۶] او یک مجتمع کامل تحقیق و توسعهٔ موشک را برپا کرد که دربرگیرندهٔ مراحل مهندسی، آزمایش و تولید راکت ردستون بود.[۳۷] این موشک‌ها در نهایت وظیفهٔ به مدار رساندن نخستین ماهواره‌های ایالات متحده و به پرواز درآوردن نخستین پروازهای فضایی سرنشین‌دار را عهده‌دار شدند.[۱۱] هیوبنر در برنامهٔ فضای آمریکا با ورنر فون براون همکاری نزدیکی داشت.[۳۹] او برای مدت دو سال بر روی این پروژهٔ موشکی کار کرد و سپس به بخش پژوهش خودرو بازگشت.[۳۶][۳۷] هیوبنر در مقاله‌ای که در سال ۱۹۵۹ در مجلهٔ بویز لایف با عنوان «تمرین برای فضا» در سه صفحهٔ مختلف از این مجله برای نقل داستان کامل خود به چاپ رساند، فعالیت خود در زمینهٔ راکت‌ها را توصیف کرد.[۴۰]

اواخر زندگی، میراث و مرگ[ویرایش]

هیوبنر در سال ۱۹۷۵ در سن ۶۵ سالگی از شرکت کرایسلر بازنشست شد.[۴۱][۴۲] او نخستین موتور توربین گازی کاربردی برای خودروهای سواری را توسعه داد و تا پیش از مرگش به پیشرفت دادن این فناوری ادامه داد.[۴] هیوبنر به‌عنوان پدر موتورهای توربین گازی برای خودروها شناخته می‌شد.[۱۱][۴۳][۴۴] او همچنین به عنوان پدر برنامهٔ توربین شرکت کرایسلر نیز شناخته می‌شد.[۴۵] هیوبنر در ۴ سپتامبر ۱۹۹۶ بر اثر ابتلا به اِدِم ریه در ان آربر، میشیگان درگذشت.[۴][۱۱]

خانواده[ویرایش]

هیوبنر از ازدواج اول خود یک فرزند پسر و یک فرزند دختر داشت و بعداً با زنی به نام ترودی که دو فرزند پسر داشت، ازدواج کرد.[۱۱]

پانویس[ویرایش]

  1. GTI 1960, p. 27.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Lehto 2010, p. 2.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ Lehto 2010, p. 3.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ ۴٫۴ Furlong 2001, p. 129.
  5. Buckendale 1962, p. 2.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ "Tucson Gets A Preview Of Chrysler Turbine Car". Tucson Daily Citizen – p. 18. Tucson, Arizona. March 18, 1965 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  7. Langworth 1985, p. 86.
  8. Bonnier 1961, p. 38.
  9. SAE 1973, p. 50.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ Furlong 2001, p. 130.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ ۱۱٫۲ ۱۱٫۳ ۱۱٫۴ ۱۱٫۵ ۱۱٫۶ ۱۱٫۷ Cardenas, Edward L. (October 8, 1996). "George Huebner, ex-Chrysler executive engineer". Detroit News, p. 2C. Detroit, Michigan.
  12. "Turbine Car Make Debut". The Robesonian, p. 7. Lumberton, North Carolina. December 27, 1961 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  13. McGraw 1953, p. 7.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ Turpin, Ted (March 7, 1966). "Huebner Visit Focuses Interest On Turbine Car". Tucson Daily Citizen, p.35. Tucson, Arizona – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  15. SAE 1977, p. 169.
  16. Kane 1964, p. 61.
  17. Carroll 1963, p. 51.
  18. Auto Driver 1956, p. 4.
  19. "Turbine Car Ends Long Test". San Bernardino County Sun – p.27. San Bernardino, California. March 31, 1956 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  20. "First Car Powered With Gas Turbine Engine Ends Transcontinental Trip". Corsicana Daily Sun – p. 1. Corsicana, Texas. March 31, 1956 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  21. Hearst 1956, pp. 72–76.
  22. ۲۲٫۰ ۲۲٫۱ Lehto 2010, pp. 15–17.
  23. "Cyclone in a Box". Brownwood Bulletin – p. 7. Brownwood, Texas. April 23, 1956 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  24. "A Dodge Dart". The Monroe News-Star, p. 5. Monroe, Louisiana. January 2, 1962 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  25. "Chrysler Gas Turbine Car Ends Tryout". The News-Palladium, p. 9. Benton Harbor, Michigan. April 2, 1956 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  26. "Chrysler Renews Turbine Quest". The Daily Times-News, p. 33. Burlington, North Carolina. July 26, 1973 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  27. "Utahns See Gas Turbo Auto Engine". The Ogden Standard-Examiner, p. 26. Ogden, Utah. August 5, 1962 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  28. ۲۸٫۰ ۲۸٫۱ "Turbine Car Reaches Coast". The Daily Inter Lake – p. 8. Kalispell, Montana. April 1, 1956 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  29. "Chrysler to Produce Gas Turbine Car". The Daily Telegram, p. 3. Eau Claire, Wisconsin. December 27, 1961 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  30. "Chrysler Has Turbine Center That Could Radically Change Designs". Standard-Speaker, p. 18. Hazleton, Pennsylvania. December 28, 1961 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  31. "Gas Turbine Cars Aren't For Sale … Right Now". The Lincoln Star – p. 3. Lincoln, Nebraska. June 4, 1967 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  32. "Turbine Too Costly For Average Driver". Freeport Journal-Standard, p. 14. Freeport, Illinois. June 7, 1967 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  33. "Gas Turbine Cars Still Long Way Off". News-Journal – p. 6. Mansfield, Ohio. June 11, 1967 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  34. "Chrysler's Turbine Tests Bring Off Mixed Reactions". Valley News, p. 23. Van Nuys, California. May 3, 1966 – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  35. Langworth 1985, p. 193.
  36. ۳۶٫۰ ۳۶٫۱ Furlong 2001, p. 131.
  37. ۳۷٫۰ ۳۷٫۱ ۳۷٫۲ "George J. Huebner views Engines, Emmissions, and Energy". Automotive Engineering. 81 (2): 50. 1973.
  38. Michigan Alumnus 1957, p. 192.
  39. Lehto 2010, p. 9.
  40. Boy Scouts 1959, pp. 55, 65, 66.
  41. Ward 1976, p. 33.
  42. Irvin, Robert W. (November 5, 1975). "Pioneer Says Expect Turbine Cars in '80s". The High Point Enterprise – p. 59. High Point, North Carolina – via Newspapers.com open access publication - free to read.
  43. Mortimer 2015, p. 129.
  44. "OBITUARY – George J. Huebner". The University Record, October 15, 1996. University of Michigan. Archived from the original on 25 January 2021. Retrieved November 7, 2019. Huebner is known as the "father of the automotive gas turbine engine."
  45. "Chrysler Is Undecided On Turbine Car Future". The Fresno Bee The Republican, p. 30. Fresno, California. April 13, 1966 – via Newspapers.com open access publication - free to read.

منابع[ویرایش]

  • Auto Driver (1956). Auto Driver. Counterpoint. Huebner holding a power turbine wheel, duplicate of that used in the engine to transmit driving force to the rear wheels is George J. Huebner, Jr. It was the first transcontinental journey of an automobile powered by a gas turbine engine.
  • Bonnier (July 1961). Popular Science. Bonnier Corporation. ISSN 0161-7370.
  • Boy Scouts (September 1959). Boys' Life. Boy Scouts of America, Inc. ISSN 0006-8608.
  • Buckendale, L. Ray (1962). L. Ray Buckendale Lecture. Society of Automotive Engineers.
  • Carroll, William (1963). Automotive Gas Turbines. Coda Publications. Two years after the first gas turbine had been successfully installed in a production Plymouth sedan, a 1956 Plymouth became an experiment under the direction of George J. Huebner, Jr. "Even in its present, infant stage of development," Mr. Huebner said, "the gas turbine's performance rivals that of piston engines which have had a design history of more than 100 years. The historic test was the first transcontinental journey of an automobile powered by a gas turbine engine.
  • Furlong, James W. (2001). Memorial Tributes. National Academy of Engineering.
  • GTI (1960). Gas Turbine International. Gas Turbine Publications.
  • Hearst (June 1956). Popular Mechanics. Hearst Magazines. ISSN 0032-4558.
  • Kane, Joseph Nathan (1964). Famous first facts. H. W. Wilson. The first transcontinental trip in a gas-turbine car took place in 1956. The Turbine Special, a 1956 stock four-door Plymouth sedan, left New York City on March 26, 1956, and arrived in Los Angeles, CA, on March 30, covering 3,020 miles in 95 hours 15 minutes, including 74 hours 19 minutes of driving time. It was driven by two-man teams of turbine research engineers under the direction of George John Huebner, Jr. , executive engineer in charge of research for the Chrysler Corporation.
  • Langworth, Richard M. (1985). History of Chrysler Corporation. Beekman House. ISBN 978-0-517-44813-7.
  • Lehto, Steve (2010). Chrysler's Turbine Car. Chicago Review Press. ISBN 978-1-56976-549-4. Huebner planned to drive the car cross-country to prove the reliability of the Chrysler turbine.
  • McGraw (January 1953). Aviation Week and Space Technology. McGraw-Hill.
  • Michigan Alumnus (1957). The Michigan Alumnus. UM Libraries. UOM:39015071120748.
  • Mortimer, John (30 March 2015). The nearly engine. Lulu.com. ISBN 978-1-326-17707-2. George J. Huebner, Jr. is best known as the 'father of the automotive gas turbine engine'.
  • SAE (January 1973). Automotive Engineering. Society of Automotive Engineers.
  • SAE (February 1977). Automotive Engineering. Society of Automotive Engineers.
  • Ward (1976). Ward's Auto World. Ward's Communications.

پیوند به بیرون[ویرایش]