جشنواره فرهنگ‌های سنتی گارما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جشنواره فرهنگ‌های سنتی گارما (Garma) بزرگترین گردهمایی فرهنگی بومی استرالیا است که بیش از چهار روز در ماه آگوست در شمال شرقی آرنهم لند، در قلمرو شمالی استرالیا برگزار می‌شود. گارما به میزبانی بنیاد یوثو ییندی برگزار می‌شود. تجلیل از سنت‌های فرهنگی مردم یولنگو، و یک اجتماع بزرگ جامعه برای قبایل و خانواده‌های منطقه آرنهم لند است. این رویداد سنتی مینیتجی (هنر)، داستان سرایی باستان، مانیکا (آهنگ) و بانگگل (رقص) را به نمایش می‌گذارد. این جشنواره در گولکولا برگزار می‌شود که یک مکان تشریفاتی گوماچی است که حدود ۴۰ کیلومتری (۲۵ مایلی) شهر نولونبای است. این جشنواره هر ساله بیش از ۲۵۰۰ مهمان را به خود جلب می‌کند و بلیط ورودی به این جشنواره اغلب ماه‌ها قبل تماماً به فروش می‌رسد و ظرفیت پر می‌شود.

در سالهای اخیر، گارما همچنین به عنوانی مهم در تقویم سیاسی تبدیل شده‌است که رهبران تجاری، سیاسی، دانشگاهی و بشردوستانه را برای کمک به شکل‌دادن سیاست امور بومیان از طریق کنفرانس انجمن اصلی، به خود جذب می‌کند.[۱][۲]

تاریخچه[ویرایش]

اولین گارما در سال ۱۹۹۹ برگزار شد و چیزی فراتر از کباب درست کردن در حیاط پشتی خانه نبود. دپانبال یونوپینگو، دختر دکتر ام یونوپینگو، گفت که اولین رویداد در مقیاس کوچک بود. وی گفت: "یادم می‌آید وقتی گالارووی و پدر ما را به اینجا آوردند، روی زمین بونگگل ایستاده بودند و آنها گفتند:" این مکان گارما است، جایی که جشنواره برگزار می‌شود." ما آن زمان خیلی کوچک بودیم.[۳]

ویژگی‌ها[ویرایش]

بانگگل[ویرایش]

یکی از مهمترین نکات مهم گارما رقص شبانه است. رقصهای سنتی که هر روز از ساعت ۴ بعد از ظهر تا غروب خورشید انجام می‌شود. در این مراسم بسیار چشمگیر مردان، زنان و کودکان از ۱۳ گروه قبیله یولنگو رقصی را اجرا می‌کنند که منحصر به شمال شرقی سرزمین آرنهام است. در طول این اجراها، دارندگان ارشد خط‌های آهنگ یولنگو داستان‌های خود را از مانیکای (ترانه) همراه با ندای ییداکی (دیجریدو) و ریتم بیلما (چوب‌هایی که به هم می‌زنند تا ریتمی ایجاد کنند) با مهمانان و شرکت کنندگان این جشنواره به اشتراک می‌گذارند.[۴]

کارگاه‌های فرهنگی[ویرایش]

مردان و زنان ارشد یولنگو مجموعه ای از کارگاه‌های فرهنگی را ارائه می‌نمایند که تجربه ای غوطه وری در یک بوته اصیل را برای مهمانان فراهم می‌کنند. این کارگاه‌ها شامل آموزش به زبان محلی یولنگو ماتا، درس خویشاوندی، پیاده‌روی «یادگیری در کشور»، نیزه سازی و سبد بافی است.

انجمن جوانان[ویرایش]

انجمن جوانان گارما برنامه ایست ۴ روزه که برای کودکان و جوانان بین سنین ۸ تا ۱۸ ساله اجرا می‌شود و در نخستین روز این جشنواره نمایشگاه آموزش این رویداد برگذار می‌شود. مدارس از سراسر استرالیا برای فعالیتها و کارگاه‌های آموزشی با هدف ایجاد پیوندهای بین فرهنگی و اشتراک دانش آموزان مدارس محلی و منطقه ای با یکدیگر، در این جشنواره شرک کرده و ا برگذار کنندگان همراه می‌شوند. همچنین تأکید زیادی بر توسعه مهارتهای رهبری برای نسل بعدی وجود دارد. در سالهای اخیر، شرکت کنندگان در انجمن جوانان جلسه اختتامیه انجمن اصلی را برگزار می‌کنند و درسهایی را که در طول ۴ روز آموخته‌اند و امیدها و رویاهای خود را برای آینده را به اشتراک می‌گذارند.[۵][۶]

موسیقی[ویرایش]

موسیقی همیشه یکی از ویژگی‌های اصلی جشنواره گارما بوده‌است که صدای متمایز آرنهم لند را به نمایش می‌گذارد و بستری را برای اقدامات منطقه ای جدید و نوظهور و همچنین گروه‌های موسیقی و خوانندگان با تأیید بیشتر فراهم می‌نماید.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. McAllister, Jai; Moran, Alexis (2 August 2019). "Why is the Garma Festival important?". ABC News. Australian Broadcasting Corporation. Retrieved 29 January 2020.
  2. Davidson, Helen (2019-08-05). "'A little bit of heat': how Garma festival became the main event for Indigenous affairs". The Guardian (به انگلیسی). ISSN 0261-3077. Retrieved 2020-01-23.{{cite news}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  3. "Garma 2018 Report". Archived from the original on 1 December 2020. Retrieved 1 اكتبر 2020. {{cite web}}: Check date values in: |access-date= (help)
  4. "Garma Program Booklet 2018" (PDF).
  5. Davidson, Helen (2019-08-04). "Australia to be sued over mining project's 'unmerciful' destruction of Indigenous land". The Guardian (به انگلیسی). ISSN 0261-3077. Retrieved 2020-01-23.{{cite news}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  6. Davidson, Helen (2019-08-03). "Yothu Yindi Foundation chief says Australian governments 'dining out' on Aboriginal misery". The Guardian (به انگلیسی). ISSN 0261-3077. Retrieved 2020-01-23.{{cite news}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  7. Grabowsky, Paul (2014-10-01). "The best of Australian arts 2014: Concert music". The Monthly. Retrieved 22 January 2020.