جزیره موزامبیک

مختصات: ۱۵°۰۲′۱۲″ جنوبی ۴۰°۴۳′۵۸″ شرقی / ۱۵٫۰۳۶۶۷°جنوبی ۴۰٫۷۳۲۷۸°شرقی / -15.03667; 40.73278
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جزیره موزامبیک
میراث جهانی یونسکو
مکاناستان نامپولا, موزامبیک
معیار ثبتفرهنگی: (iv), (vi)
شمارهٔ ثبت۵۹۹
تاریخ ثبت1991
مختصات۱۵°۰۲′۱۲″ جنوبی ۴۰°۴۳′۵۸″ شرقی / ۱۵٫۰۳۶۶۷°جنوبی ۴۰٫۷۳۲۷۸°شرقی / -15.03667; 40.73278
جزیره موزامبیک در موزامبیک واقع شده
جزیره موزامبیک
موقعیت جزیره موزامبیک در موزامبیک

جزیره موزامبیک (پرتغالی: Ilha de Moçambique) واقع در شمال موزامبیک، بین کانال موزامبیک و خلیج موسوریل، و بخشی از استان نامپولا است. پیش از سال ۱۸۹۸، این مرکز پایتخت استعماری موزامبیک پرتغال بود. جزیره موزامبیک با دارا بودن تاریخ غنی و سواحل شنی، یکی از میراث جهانی یونسکو و یکی از مکانهای توریستی با سرعت در حال رشد در موزامبیک است. این جزیزه تقریباً ۱۴۰۰۰ نفر جمعیت دارد و در نزدیکی فرودگاه لومبو در نامپولا واقع است.

تاریخ[ویرایش]

سفال‌های موجود در جزیره موزامبیک نشان می‌دهد که این شهر دیرتر از قرن چهاردهم تأسیس شده‌است. طبق سنت ، جمعیت اصلی اقوام سواحلی از کیلوا کیسیوانی آمده‌است. در سال ۱۵۱۴، دوارته باربوسا خاطرنشان کرد که این شهر دارای جمعیتی مسلمان است و آنها با همان گویش سواحیلی مانند آنگوچه صحبت می‌کنند.[۱]

جاذبه‌ها[ویرایش]

از دیگر بناهای قابل توجه در این جزیره می‌توان به کاخ و نمازخانه سائوپائولو اشاره کرد که در سال ۱۶۱۰ به عنوان دانشکده ایزویت ساخته شده و بعداً به عنوان اقامتگاه فرماندار، که اکنون یک موزه است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگارخانه[ویرایش]

این جزیره همچنین به دو جاذبه توریستی نزدیک است: Chocas Mar، ساحل طولانی حدود ۴۰ کیلومتری شمال ایله دو موکامبیک در خلیج موسوریل و کالاباش.

منابع[ویرایش]

  1. Newitt, Malyn. "Mozambique Island: The Rise and Decline of an East African Coastal City" 2004. Page 23

پیوند به بیرون[ویرایش]