جرم و جنایت در نیویورک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نرخ جرم و جنایت در نیویورک در دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ با بروز اپیدمی کراک جهش کرد،[۱][۲] از سال ۱۹۹۱ این نرخ رو به کاهش بوده، و، تا تاریخ ۲۰۱۷، نرخ آمار این شهر در شهرهای بزرگ ایالات متحده از لحاظ جرم و جنایت در پایین ترین‌ها قرار دارد.

در دهه ۱۹۹۰، اداره پلیس نیویورک (NYPD) کامپ‌استت، سیاست‌های انتظامی پنجره‌های شکسته و سایر راهکارها را در تلاشی عمده برای کاهش جرم اتخاذ کرد. افت چشمگیر جرم در شهر به عوامل مختلفی منتسب شده‌است از جمله پایان همه‌گیری کراک، قانونی شدن سقط جنین،[۱][۲] و کاهش مسمومیت با سرب در کودکان.[۳]

در رده‌بندی سال ۲۰۱۵ از ۵۰ شهر در سراسر جهان توسط "اکونومیست"، نیویورک به عنوان دهمین شهر امن در کل و همچنین بیست و هشتمین امن‌ترین شهر از لحاظ امنیت شخصی داوری شد.[۴] در سال ۲۰۱۸، ۲۸۹ مورد قتل وجود داشته‌است — که کمترین تعداد از دهه ۱۹۴۰ است.[۵]

مدیریت[ویرایش]

شهرداران[ویرایش]

جرم و جنایات در نیویورک در دهه ۱۹۸۰ در طول سال‌های شهرداری ادوارد کاچ بسیار زیاد بود، زیرا اپیدمی کراک در شهر نیویورک رخ داد و در سال ۱۹۹۰ مصادف با سال اول شهرداری دیوید دینکینز (۱۹۹۰ –۱۹۹۳) به اوج خود رسید. در دوره شهرداری رودولف جولیانی (۲۰۰۳–۱۹۹۱) در دوره اول او افت شدید جرم و جنایت رخ داد، که در دوره دوم او و نیزدر دوره شهرداری مایکل بلومبرگ با سرعتی کمتر ادامه داشت.

دانشوران در زمینه علل کاهش شدید جرم و جنایات در نیویورک (که همزمان با افت جرم در سطح کشور بود که برخی آن را «افت بزرگ جرم و جنایت در آمریکا» خوانده‌اند) تفاوت نظر دارند.[۶] در مقاله ای در سال ۲۰۰۷، جسیکا رایز، اقتصاددان، کاهش ۵۶ درصدی جرم‌های خشونت‌آمیز در سطح کشور در دهه ۱۹۹۰ را به حذف سرب (نوروتوکسین که مشکلات شناختی و رفتاری ایجاد می‌کند) از بنزین نسبت داد. مرکز عدالت برنن تخمین زده‌است که بین ۰ تا ۵ درصد از کاهش جرم در دهه ۱۹۹۰ به اشتغال بالاتر مربوط می‌شود. ۵–۱۰٪ از افت ممکن است به رشد درآمد و ۰–۱۰٪ افت به افزایش استخدام افسران پلیس نسبت داده شود. اقتصاددانان استیون لویت و جان جی داناهیوی سوم استدلال می‌کنند که کاهش جرم در شهر نیویورک، به‌طور کلی در ایالات متحده، به قانونی شدن سقط جنین به دنبال رو در برابر وید بر می‌گردد.

رودی جولیانی[ویرایش]

رودی جولیانی

در دوره اول رودولف جولیانی به عنوان شهردار، اداره پلیس پلیس نیویورک، تحت رهبری بیل برتن، کمیسیونر منصوب جولیانی، یک استراتژی تهاجمی و بازدارندگی را بر اساس تحقیقات پنجره شکسته جیمز کیو. ویلسون اتخاذ کرد. این امر شامل سرکوب جرایم نسبتاً جزئی مانند نقاشی‌های گرافیتی دیواری، پریدن از روی گیت ورودی مترو بدون پرداخت کرایه و شویندگان شیشه خودروها پشت ترافیک شد، بر اساس این اصل که این پیام ارسال شود که نظم حفظ خواهد شد و و شهر «پاکسازی خواهد شد».

جولیانی سه ماه پس از شروع به کار به عنوان شهردار، در مجمعی خاطرنشان کرد که آزادی به معنای این نیست که "مردم می‌توانند هر کاری را که می‌خواهند انجام دهند، هر چه که می‌توانند باشند، باشند. منظور از آزادی تمایل هر انسان به واگذاری صلحدید قابل توجه به یک اقتدار قانونمند در خصوص کارهایی است که می‌کنید و چگونه انجامش می‌دهید».[۷]

نرخ‌های جرم و جنایت ملی، نیویورک و دیگر شهرهای بزرگ (2002-2002)[۸]

در سال ۲۰۰۵، بنا به گزارش‌ها، جولیانی به دلیل تلاش‌های خود برای کاهش میزان جرم و جنایات در شهر، برای دریافت جایزه صلح نوبل نامزد شده بود.[۹] در عوض این جایزه به محمد البرادعی و آژانس انرژی هسته ای بین‌المللی برای تلاش‌های خود برای کاهش تکثیر هسته ای تعلق گرفت.[۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Johnson, Bruce D.; Golub, Andrew; Eloise Dunlap (2006). "The Rise and Decline of Hard Drugs, Drug Markets, and Violence in Inner-City New York". In Blumstein, Alfred; Wallman, Joel (eds.). The Crime Drop in America. Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-86279-0.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Karmen, Andrew (2000). New York Murder Mystery: The True Story Behind the Crime Crash of the 1990s. NYU Press. ISBN 978-0-8147-4717-9.
  3. Kevin Drum. "America's Real Criminal Element: Lead". Mother Jones. Retrieved April 29, 2014.
  4. "The Safe Cities Index 2015" (PDF). The Economist Intelligence Unit. Archived from the original (PDF) on February 27, 2015.
  5. Kanno-Youngs, Zolan. "New York City's Murder Rate Hit New Low in 2018". WSJ (به انگلیسی). Retrieved 2019-12-27.
  6. Matt Ford, What Caused the Great Crime Decline in the U.S.?, The Atlantic (April 15, 2016).
  7. Bearak, Barry; Fisher, Ian (October 19, 1997). "RACE FOR CITY HALL: The Republican Candidate; A Mercurial Mayor's Confident Journey". The New York Times. p. 8. Retrieved October 24, 2007.
  8. "Uniform Crime Reports". Federal Bureau of Investigation. Archived from the original on October 24, 2004. Retrieved October 24, 2004. These data are from the FBI's Uniform Crime Reports, most of the recent ones are online. Under the header, "Crime in the United States," click on a year, then use Table 6. Data from pre-1995 is from the same FBI publication, Crime in the United States, in hardcover book.
  9. "Former NYC mayor to be nominated for Nobel Peace Prize". The Local. June 2, 2005. Archived from the original on October 18, 2007. Retrieved December 26, 2006.
  10. "Peace 2005". Nobelprize.org. Retrieved June 12, 2011.