جرج بچلر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
George Keith Batchelor
جرج کِیث بچلر
زادهٔ۸ مارس ۱۹۲۰
ملبورن، Australia
درگذشت۳۰ مارس ۲۰۰۰ (۸۰ سال)
کمبریج، England
ملیتAustralia
محل تحصیلدانشگاه ملبورن
شناخته‌شده برایBatchelor vortex
Prandtl–Batchelor theorem
Batchelor–Chandrasekhar equation
Batchelor scale
جایزه(ها)Adams Prize (1950)
مدال پادشاهی (1988)
Timoshenko Medal (1988)
پیشینه علمی
شاخه(ها)ریاضیات کاربردی
دینامیک شاره‌ها
محل کاردانشگاه کمبریج
استاد راهنماجی آی تیلور
دانشجویان دکتریPhilip Saffman
Keith Moffatt
Adrian Gill

جرج کِیث بچلر (به انگلیسی: George Batchelor) همکار انجمن سلطنتی (۸ مارس ۱۹۲۰–۳۰ مارس ۲۰۰۰) و یک ریاضیدان و دینامیک سیالات‌دان استرالیایی بود. بچلر سال‌های سال صاحب کرسی استادی در رشته ریاضیات کاربردی در دانشگاه کمبریج بود و خود او از جمله مؤسسان گروه ریاضیات کاربردی و فیزیک نظری دانشگاه کمبریج (DAMTP) به‌شمار می‌رود. در سال ۱۹۵۶ بچلر «مجله مکانیک سیالات - Journal of Fluid Mechanics» را که هم‌اکنون از جمله تأثیرگذارترین مجلات این زمینه به‌شمار می‌رود، به راه انداخت و تا سال‌ها در همین مجله مشغول به فعالیت و ویرایش مقالات بود. بچلر پیش از پیوستن به دانشگاه کمبریج، در دبیرستان ملبورن تحصیل می‌کرد. در سال ۱۹۵۹ نیز جرج بچلر به عنوان یک عضو خارجی به فرهنگستان هنر و دانش آمریکا درآمد.

به عنوان یکی از شاخص‌ترین ریاضیدانان کاربردی (و به عنوان کسی که سال‌ها در دانشگاه کمبریج به عنوان همکار با سر جی.آی. تیلور مشغول به تحقیق در زمینه جریان آشفته سیالات بود)، بچلر را می‌توان در زمره حامیان پروپاقرص روش‌های تجربی و تکیه بر مبانی اساسی فیزیکی قلمداد کرد.

کتاب مشهور «مقدمه‌ای بر دینامیک سیالات - An Introduction to Fluid Dynamics» که در سال ۱۹۶۷ انتشار یافت همچنان از جمله منابع کلاسیک در زمینه مکانیک سیالات به‌شمار می‌رود[۱] و با توجه به تقاضای بالای جامعه علمی تاکنون بارها توسط کتابخانه ریاضیات دانشگاه کمبریج تجدید چاپ شده‌است. بر خلاف اسم این کتاب که در نگاه اول خود را به عنوان کتابی مقدماتی در زمینه مکانیک سیالات معرفی می‌کند، باید اذعان داشت که این کتاب دربردارنده مطالبی بسیار غنی در زمینه جریان سیالات لزج است و ویژگی‌های این نوع جریان‌ها به‌طور کامل در این کتاب بیان شده‌اند.

به پاس احترام به تلاش‌ها و زحمات جرج بچلر، جایزه بچلر هر چهار سال یک بار طی کنگره جهانی مکانیک نظری و کاربردی به بهترین دستاوردها در زمینه مکانیک سیالات اهدا می‌شود و این جایزه در این حیطه یکی از معتبرترین جوایز تحقیقاتی است.

منابع[ویرایش]