جام کیرین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جام کیرین
سال بنیان‌گذاری۱۹۷۸
منطقهبین‌المللی
شمار تیم‌های حاضر۴
قهرمان کنونی ونزوئلا (1عنوان)

جام فوتبال کایرین (به ژاپنی: キリンカップサッカー، هپبورن: Kirin Kappu Sakkā) یک مسابقات فوتبال انجمنی است که توسط شرکت آبجوسازی کرین در ژاپن برگزار می شود. میزبان، ژاپن، در هر دوره شرکت می کند. این مسابقات در سال 1978 تأسیس شد و سپس به عنوان جام ژاپن (مسابقه بین المللی که تیم های ملی و باشگاه ها در آن شرکت داشتند) شناخته می شد و آخرین بار در سال 2016 به صورت کامل برگزار شد.

از سال 1992 به بعد، قالب به مسابقات تیم ملی رفت و برگشت تغییر یافت. اولین کشوری که در این رقابت ها برنده شد، آرژانتین بود. ژاپن با یازده عنوان موفق ترین تیم مسابقات است و پس از آن پرو با سه عنوان قهرمانی قرار دارد. از سال 2016، دارندگان جام فعلی بوسنی و هرزگوین هستند.

از زمان شروع مسابقات بین المللی در سال 1992، این مسابقات میزبان تیم های مختلفی از آمریکای جنوبی، اروپا، آسیا و آفریقا بوده است. از میان اعضای آمریکای جنوبی CONMEBOL که دعوت شده اند (آرژانتین، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، اروگوئه و پرو)، پرو موفق ترین بوده است (سه عنوان).

از بین مدعوین اروپایی، هفت قهرمان مختلف حضور داشته اند که موفق ترین آنها جمهوری چک با دو عنوان قهرمانی بوده است که مجارستان، فرانسه، بوسنی و هرزگوین، بلژیک، اسلواکی و اسکاتلند هر کدام یک عنوان را کسب کرده اند. به جز ژاپن، تنها کشور آسیایی دیگری که این مسابقات را برنده شده است، امارات متحده عربی (2005) است که این عنوان را با پرو به اشتراک گذاشت.

هیچ تیم آفریقایی برنده مسابقات نشده است (فقط یک تیم آفریقایی فقط در یک دوره شرکت کرده است).

علاوه بر جام فوتبال سالانه کایرین، چند جام چالش کایرین (به ژاپنی: キリンチャレンジカップ、キリンチャレンンチャレンジ杯 در ژاپن انجام می شود، همچنین توسط کیرنیا، هپبورن، با حمایت سالیانه انجام می شود. . ژاپن جدیدترین جام کایرین 2021 را با پیروزی 1–0 مقابل صربستان در 11 ژوئن 2021 برگزار کرد.

تورنومنت ها[ویرایش]

جام 1978 ژاپن

قهرمانی بروسیا مونشن‌گلادباخ آلمان و پالمیراس برزیل.


جام 1979 ژاپن

قهرمانی توسط تاتنهام هاتسپر انگلیس.


جام جهانی فوتبال کایرین ژاپن 1980

قهرمانی توسط میدلزبورو انگلیس


جام جهانی فوتبال کایرین ژاپن 1981

قهرمانی باشگاه کلوب بروژ نروژ.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]