جام باشگاهی اروپا-آمریکای جنوبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جام باشگاهی اروپا-آمریکای جنوبی
سازمان‌ها(ی)
سال بنیان‌گذاری۲۰۲۳ (۲۰۲۳)
منطقهآمریکای جنوبی
اروپا
شمار تیم‌های حاضر۲
قهرمان کنونیسویا (اولین عنوان)
موفق‌ترین تیمسویا (۱ قهرمانی)
جام باشگاهی اروپا-آمریکای جنوبی ۲۰۲۳

جام باشگاهی اروپا-آمریکای جنوبی[۱] یک مسابقه دوستانه فوتبال است که توسط کونمبول و یوفا برگزار می‌شود. این مسابقه بین برندگان مسابقات لیگ اروپا و جام سودامریکانا برگزار می شود. این مسابقه که به‌عنوان یک مسابقه سالانه برگزار می‌شود، معادل سوپرکوپا یوروامریکانا سابق است که برندگان مسابقات سطح دوم آمریکای جنوبی و اروپا را در مقابل یکدیگر قرار می‌داد. این رقابت در سال ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از همکاری مجدد بین کونمبول و یوفا راه‌اندازی شد.

تاریخچه[ویرایش]

در ۱۲ فوریه ۲۰۲۰، یوفا و کونمبول تفاهم‌نامه جدیدی را به منظور تقویت همکاری بین دو سازمان امضا کردند. به عنوان بخشی از این توافق، کمیته مشترک یوفا و کونمبول امکان برگزاری مسابقات بین قاره‌ای اروپا و آمریکای جنوبی را برای فوتبال مردان و زنان و در گروه‌های سنی مختلف بررسی کرد.[۲] در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱، یوفا و کونمبول دوباره تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که تا سال ۲۰۲۸ ادامه داشت، که شامل مقررات خاصی در مورد افتتاح دفتر مشترک در لندن و سازماندهی احتمالی رویدادهای مختلف فوتبال بود.[۳]

پس از یک سری رویدادهای جدید بین تیم‌های دو کنفدراسیون، در ۷ ژوئیه ۲۰۲۳، یوفا و کونمبول تأیید کردند که برندگان لیگ اروپا و جام سودامریکانا در یک مسابقه بین قاره‌ای به مصاف یکدیگر خواهند رفت و اینکه یک مسابقه آزمایشی در ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۳ در ورزشگاه رامون سانچز پیس‌خوان در سویل، اسپانیا برگزار خواهد شد.[۱] جام باشگاهی یوفا-کونمبول را می‌توان جانشین سوپرکوپا یوروامریکانا دانست که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ برگزار شد و توسط شرکت تلویزیون ماهواره‌ای آمریکایی دایرکت‌تی‌وی به عنوان یک تورنمنت دوستانه فوتبال برگزار شد تا اینکه در سال ۲۰۱۷ این مسابقه به دلیل سقوط پرواز لامیا ۲۹۳۳، که اکثریت تیم شاپه‌کوئنزه را در راه رسیدن به اولین بازی فینال‌های کوپا سودامریکانا ۲۰۱۶ حمل می‌کرد لغو شد.[۴]

نتایج[ویرایش]

سال قهرمان نتیجه نایب قهرمان ورزشگاه مکان تماشاگران
۲۰۲۳ سویا ۱–۱

(۴–۱ پ)

ایندپندینته دل‌وایه ورزشگاه رامون سانچز پیس‌خوان سویل، اسپانیا ۱۹,۴۰۷

بر پایه کنفدراسیون[ویرایش]

کنفدراسیون قهرمانی نایب قهرمانی
یوفا ۱ ۰
کونمبول ۰ ۱

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "UEFA and CONMEBOL launch Club Challenge between winners of UEFA Europa League and CONMEBOL Sudamericana". UEFA.com. Union of European Football Associations. 7 July 2023. Retrieved 7 July 2023.
  2. "UEFA and CONMEBOL renew Memorandum of Understanding to enhance cooperation". UEFA.com. Union of European Football Associations. 12 February 2020. Retrieved 15 December 2021.
  3. "UEFA and CONMEBOL renew and extend Memorandum of Understanding". UEFA.com. Union of European Football Associations. 15 December 2021. Retrieved 15 December 2021.
  4. "Brazil football team Chapecoense in Colombia plane crash". BBC. 29 November 2016.

پیوند به بیرون[ویرایش]