تکرار می‌کنم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تَکرار می‌کنم یک کارزار سیاسی بود که پس از پیام سید محمد خاتمی برای دعوت مردم به منظور شرکت در دوازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۹۶ شکل گرفت. خاتمی در این پیام ویدیویی از مردم خواسته بود تا به حسن روحانی رأی دهند. پیام‌های ویدیویی خاتمی در انتخابات‌های قبلی نیز منجر به پیروزی حداکثری جناح اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۵–۱۳۹۴)، انتخابات مجلس خبرگان رهبری (۱۳۹۴) و انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) شده بود.[۱][۲]

خاتمی بعدها در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری (۱۴۰۰) بیان کرد که حتی اگر تَکرار هم کند، دیگر مردم رای نخواهند داد.[۳]

متن[ویرایش]

خداوند انسان را حاکم بر سرنوشت خویش آفریده‌است و حق حاکمیت بر سرنوشت، از جمله در انتخابات اعمال می‌شود. هر چه انتخابات آزادتر و رقابتی‌تر، اعمال این حق آسان‌تر و میسرتر خواهد بود. مردم شریف و بزرگوار ایران در آستانه دو انتخابات مهم قرار گرفته‌اند. اگر آنان که مسؤول برگزاری انتخابات‌اند با سعه صدر به مسائل می‌نگریستند و وظایف قانونی خود را با خردمندی و همه‌جانبه‌نگری اعمال می‌کردند و چهره‌های شایسته، مورد احترام و اعتماد و شناخت مردم اجازه حضور در انتخابات می‌یافتند، بدون‌شک این انتخابات پرشورتر و کارآمدتر می‌شد.

تجربه نشان داده‌است که هرچه شرکت مردم در انتخابات بیشتر باشد و هرچه سلایق مختلف بیشتر و باشور و شوق بیشتری در انتخابات شرکت کنند، نتیجه انتخابات به‌خواست مردم، به‌مصلحت کشور و به‌آرمان‌های مردم نزدیک‌تر خواهد بود، ولی به هر حال هنوز هم کم نیستند چهره‌های شایسته‌ای که می‌توانند به درد ملت بخورند و مشکلات ملت را حل بکنند.

شرکت در انتخابات می‌تواند همه نقشه‌های دشمنان بیرونی و درونی کشور و انقلاب و مردم ما را نقش‌برآب کند و دارای نتایج و آثار ارزنده‌ای است. دولت محترم و رئیس‌جمهور را کمک می‌کند تا به تعهداتی که در مقابل مردم دارد بهتر و محکم تر عمل کند. از جمله پس از حل مسئله هسته‌ای و مسائل پسابرجام که می‌تواند بهره آن به مردم برسد و نیز اعمال برجام‌دو و ایجاد فضای بازتر و امن‌تر در عرصه سیاسی و فرهنگی و اقتصادی کشور که از وعده‌های رئیس‌جمهور محترم است می‌تواند راحت تر تحقق پیدا بکند. یک مجلس مستقل که در عین انجام وظایف خود می‌تواند همسو و همراه با رئیس‌جمهور و شعارهای اصلی او باشد برای مردم ما بسیار مفید است.

بعد از گام‌اول که با موفقیت در سال ۱۳۹۲ برداشته شد این ائتلاف، گام دوم را برای مجلس برمی‌دارد. با ائتلاف قابل تقدیری که از سوی اصلاح طلبان و دیگر نیروهای علاقه‌مند به دولت و ملت پدید آمد اینک دو فهرست در اختیار مردم است، یکی برای مجلس شورای اسلامی و دیگری برای مجلس خبرگان

پیشنهاد من این است که همه جریانات توافق کنند که لیست‌ها به نام لیست‌امید در اختیار مردم قرار بگیرد.

ضمن احترام به همه نامزدهای حاضر در عرصه انتخابات و به همه جریانات فعال در انتخابات عرض می‌کنم که آنان که به صلاح و پیشرفت کشور، به اصلاح امور و به رفع تهدیدها و تنگناها می‌اندیشند بکوشند تا با رأی دادن به هر دو فهرست، به تمامی افراد هر دو فهرست، تکرار می‌کنم به تمامی افراد هر دو فهرست گامی در جهت سربلندی کشور، تقویت امنیت و ثبات کشور و بهبود و اصلاح امور بردارند.

همه با هم پیش به سوی صندوق‌های رأی و از آنجا به‌سوی فردایی که در آن ایران، آبادتر، آزادتر و به خواست‌ها و آرمانهای ملت نزدیک‌تر است.

همه با هم به پیش به سوی سربلندی و اصلاح امور[۴][۵][۶][۷][۸][۹][۱۰][۱۱]

واکنش‌ها[ویرایش]

اقدامات قضایی[ویرایش]

ساعاتی پس از انتشار پیام محمد خاتمی در حمایت از حسن روحانی، منجر به دستور مقام‌های قضایی برای حذف این پیام تصویری از کانال‌های تلگرامی شد.

هم چنین حسن روحانی در واکنش به محدودیت‌های جدید خاتمی خاطر نشان کرد اگر کسی تَکرار کند که مردم پای صندوق بیایند باید تنبیه شود؟[۱۷][۱۸][۱۹]

جستارهای پیوسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «متن». کلمه. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ فوریه ۲۰۱۸.
  2. «پیام خاتمی». خاتمی مدیا یوتیوب.
  3. «'خاتمی می‌گوید من اگر "تکرار" هم کنم، دیگر مردم رأی نمی‌دهند'». BBC News فارسی. ۲۰۱۹-۰۵-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۱۶.
  4. «تکرار». اناپرس.
  5. «تکرار خاتمی». بی‌بی‌سی.
  6. «تکرار خاتمی». ایران اینترنشنال.
  7. «تکرارخاتمی». رادیو فرانسه.
  8. «تکرار خاتمی». یورو نیوز.
  9. «توقیف تکرار». رادیو فردا.
  10. «تکرار خاتمی». ایرانیان بریتانیا.
  11. «تکرار خاتمی». من و تو.
  12. «شکوری راد». بامداد۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹.
  13. «میرزایی نیکو». ایلنا.
  14. «نعیمی پور». رویداد۲۴.
  15. «روزنامه آرمان». اقتصاد نیوز.
  16. «بهزاد نبوی». آفتاب.
  17. «دفاع روحانی از خاتمی». زیتون.
  18. «واکنش روحانی». رادیو المان.
  19. «حذف تکرار از کانال تلگرامی». رادیو فردا.