ترجیح می‌دهم کور شوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«ترجیح می‌دهم کور شوم
I'd Rather Go Blind»
تک‌آهنگ اتا جیمز
از آلبوم Tell Mama
ای-ساید«Tell Mama»
بی-ساید«ترجیح می‌دهم کور شوم»
تاریخ پخش۱۹۶۸ (۱۹۶۸)
تاریخ ضبط۱۹۶۷, استودیوی FAME، ماسل شائولز، آلاباما
ژانرموسیقی سول، بلوز
زمان۲:۳۲
ناشرکدت ۵۵۷۸
ترانه‌نویس(ها)
تهیه‌کننده(ها)ریک هال

ترجیح می‌دهم کور شوم (به انگلیسی: I'd Rather Go Blind) ترانه‌ای بلوز ساختهٔ الیگتون جردن است[۱] که بیلی فاستر و اتا جیمز هم نامشان به عنوان صاحبان اثر ثبت شده‌است. اتا جیمز نخستین بار این ترانه را در سال ۱۹۶۷ ضبط کرد که در سال ۱۹۶۸ منتشر شد.[۲] پس از آن، این ترانه به سرعت به عنوان یک قطعهٔ کلاسیک بلوز و موسیقی سول شناخته شد. این ترانه در تیتراژ پایانی جنگلبان استفاده شد.

نسخهٔ اصلی با صدای اتا جیمز[ویرایش]

اتا جیمز در زندگی‌نامه خود Rage To Survive نوشته‌است که کلیّت این ترانه را زمانی که دوستش الینگتون «فوگی» جردن را در زندان ملاقات کرد، شنیده‌بود.[۳] او سپس بقیه آهنگ را همراه با جردن نوشت، اما به علل مالیاتی اعتبار ترانه‌سرایی خود را به شریک زندگی خود در آن زمان، بیلی فاستر، خواننده گروه دوآپ، The Medallions داد.[۴]

اتا جیمز این آهنگ را در استودیوی FAME در ماسل شائولز، آلاباما ضبط کرد. این ترانه در آلبوم Tell Mama و در سمت B تک آهنگ به همین نام گنجانده شد که در آهنگ‌های داغ آراندبی شماره ۱۰،[۵] و شماره ۲۳ در ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد را کسب کرد.[۶] این ترانه همچنین در آلبوم Deep in the Night محصول ۱۹۷۸ جری وکسلر هم هست، اما در آنجا با عنوان «دختر نابینا» (قطعه ۱۰) قرار دارد.[۷] برخی از منتقدان «ترجیح می‌دهم کور شوم» از نظر احساسی و کیفیت شاعرانه را ستوده‌اند، به طوری که این نسخه یکی از بزرگترین تک‌آهنگهای دو طرفه آن دوره می‌دانند.[۸] منتقدْ دیو مارش این ترانه را در کتاب خود به نام قلب سنگ و روح: ۱۰۰۱ عالی‌ترین تک آهنگ‌های ساخته شده تا به حال قرار داده‌است. مارش با اشاره به این که جیمز این آهنگ را در هنگام گسست از اعتیاد به هروئین ضبط کرده بود، می‌نویسد: «این ترانه استعارۀ بزرگی را برای اعتیاد او به مواد مخدّر فراهم می‌کند و داستان را شدّت می‌بخشد.»

دیگر نسخه‌ها[ویرایش]

چندین خوانندهٔ دیگر این ترانه را اجرا کرده‌اند؛ از آن جمله اجراهایی از لیدل میلتن، کوکو تیلور، راد استیوارت[۹] که خود اتا جیز هم از این نسخه تعریف کرده‌بود، بی.بی. کینگ، روبی ترنر،[۱۰] مارسیا بال، بیانسه در فیلم کادیلاک رکوردز،[۱۱] پائولو نوتینی،[۱۲] بث هارت همراه با جو باناماسا،[۱۳] مایک هکنال،[۱۴] آلمن برادرز بند همراه با سوزان تدسکی و همچنین دوآ لیپا[۱۵] از نسخه‌های معروف این ترانه هستند.

منابع[ویرایش]

  1. "Ellington Jordan (Fugi) | Almost Home | CD Baby Music Store". Cdbaby.com. Retrieved 2016-07-26.
  2. "Etta James - Tell Mama / I'd Rather Go Blind". Discogs. Retrieved 24 August 2017.
  3. Etta James and David Ritz, Rage To Survive, 1995, شابک ‎۰−۳۰۶−۸۰۸۱۲−۹
  4. "Archived copy". Archived from the original on 2013-09-27. Retrieved 2013-09-24.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  5. "Etta James - Chart history - Billboard". Billboard.com. Archived from the original on 4 May 2018. Retrieved 24 August 2017.
  6. "Etta James - Chart history - Billboard". Billboard.com. Archived from the original on 22 May 2017. Retrieved 24 August 2017.
  7. "Deep In The Night". AllMusic. Retrieved 20 January 2012.
  8. Matthew Greenwald. "I'd Rather Go Blind - Etta James | Song Info". AllMusic. Retrieved 2016-07-26.
  9. "Never a Dull Moment - Rod Stewart - Songs, Reviews, Credits". AllMusic. Retrieved 24 August 2017.
  10. "I'd Rather Go Blind". Officialcharts.com. Retrieved 24 August 2017.
  11. "Search for "i'd rather go blind"". AllMusic. Retrieved 24 August 2017.
  12. "Paolo Nutini Official Website". Paolo Nutini. Archived from the original on 21 February 2018. Retrieved 2016-07-26.
  13. "Don't Explain - Beth Hart, Joe Bonamassa - Songs, Reviews, Credits". AllMusic. Retrieved 24 August 2017.
  14. "American Soul - Mick Hucknall - Songs, Reviews, Credits". AllMusic. Retrieved 24 August 2017.
  15. "Live Acoustic Spotify". Spotify. 8 December 2017. Retrieved 25 December 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]