تالار اپرای سلطنتی مسقط

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تالار اپرای سلطنتی مسقط
Royal Opera House Muscat در عمان واقع شده
Royal Opera House Muscat
Royal Opera House Muscat
موقعیت در عمان
اطلاعات کلی
گونهArts Complex
سبک معماریمعماری اسلامی
سبک ایتالیایی‌مآب
موقعیتمسقط، عمان
آغاز ساخت2007
پایان2011
طراحی و ساخت
پیمانکار اصلیCarillion Alawi
وبگاه

تالار اپرای سلطنتی مسقط یا رویال اوپرا هاوس مسقط (به انگلیسی: Royal Opera House - Muscat) به معنای تالار اپرای سلطنتی مسقط اولین خانه اپرا در منطقه خلیج فارس و در شبه جزیره عربستان است، جایی که سلطان قابوس ، سلطان عمان در سال ۲۰۰۱ دستور ساخت آن را داد.[۱][۲][۳] کارهای ساختمانی این ساختمان در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۱ افتتاح شد.

تالار اپرای سلطنتی ساختمانی چند منظوره است که علاوه بر اپرا می‌تواند میزبان فعالیت‌های مختلفی مانند کنسرت، تئاتر، کنفرانس و گردهمایی‌های فرهنگی و هنری باشد. این بنا که بازتابی از معماری معاصر عمان است، ظرفیت پذیرایی از حداکثر ۱۱۰۰ نفر را دارا می‌باشد. مجموعه تالار اپرا شامل تالار کنسرت، سالن اجتماعات و باغ و فضای سبز، بازاری فرهنگی به نام گالری اپرا که دارای رستوران‌ها و کافه‌های متعدد، بوتیک‌های لوکس و مرکز هنرهای اوپرا، موسیقی و تئاتر است.

تالار اپرای سلطنتی یک شاهکار معماری ساخته شده در ۸ طبقه (۳ طبقه زیر زمین و ۵ طبقه بالاتر از آن) است و نماینگر میراث معماری عمانی، عربی و اسلامی در دوره‌های مختلف است.

این تالار در زمینی به وسعت هشتاد هزار متر مربع و زیر بنای بیش از بیست و پنج هزار متر مربع ساخته شده‌است.

استفاده از فناوری روز[ویرایش]

تالار اپرای سلطنتی اولین سالن اپراست که از فناوری‌های نمایش چند رسانه ای از طریق صفحه‌های لمسی در صندلی‌ها استفاده کرده‌است. در سالن اصلی آن نیز از آخرین فناوری‌های صدا و نور بهره‌وری شده‌است.

نام گذاری[ویرایش]

پس از تصمیم سلطان قابوس برای ساختن خانه در سال ۲۰۰۱، خانه هنرهای موسیقی برای آن انتخاب شد، اما بعداً به نام فعلی، تالار اپرای سلطنتی مسقط تغییر یافت.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "معلومات عن دارالأوبرا السلطانیة مسقط علی موقع viaf.org". viaf.org.
  2. "معلومات عن دارالأوبرا السلطانیة مسقط علی موقع andreas-praefcke.de". andreas-praefcke.de.
  3. "معلومات عن دارالأوبرا السلطانیة مسقط علی موقع id.loc.gov". id.loc.gov.

پیوند به بیرون[ویرایش]