بوئینگ ایکس-۳۷

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
X-۳۷
X-37B
کاربری هواپیمای فضایی بدون سرنشین
کشور سازنده آمریکا
تولیدکننده بوئینگ دیفنس اسپیس اند سکیوریتی
نخستین پرواز ۷ آوریل ۲۰۰۶ (نخستین drop test)
معرفی‌شده در ۷ آوریل ۲۰۱۰ (نخستین پرواز فضایی)
وضعیت
کاربر اصلی
تعداد ساخته‌شده
  • X-37A: ۱
  • X-37B: ۲
توسعه‌یافته از بوئینگ ایکس-۴۰

بوئینگ ایکس-۳۷ یک فضاپیمای رباتیک با قابلیت بازیابی و استفادهٔ مجدد، ساخت شرکت بوئینگ آمریکا است که نخستین پرتاب آن در ۷ آوریل ۲۰۰۶ انجام شد و در ۲۲ آوریل تا ۳ دسامبر ۲۰۱۰ اولین پروازهای فضایی خود را انجام داد. ایکس-۳۷ برای به‌کارگیری در ناسا، دارپا و نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ساخته شد. بوئینگ ایکس-۴۰ برای آزمایش مانورهایی که فضاپیماهای بوئینگ ایکس-۳۷ نهایتاً برای انجام آن‌ها طراحی شده‌اند، ساخته شده‌بود.[۱] این فضاپیما فاقد سرنشین است و با استفاده از یک پرتابگر به فضا رفته و پس از بازگشت و ورود به جو زمین، مانند یک هواپیمای فضایی، در باند فرودگاه تعیین‌شده فرود می‌آید. ایکس-۳۷ توسط نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا مورد استفاده است و پیش از این توسط فرماندهی فضایی نیروی هوایی آمریکا مورد استفاده بود.[۲]

پیشرفت[ویرایش]

بازگشت به زمین پس از اولین پرتاب آزمایشی

پروژه ایکس-۳۷ ابتدا در سال ۱۹۹۹ توسط ناسا شروع شد[۳] و سپس در سال ۲۰۰۴ به وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا منتقل شد. تست پرتاب ایکس-۳۷ در ۷ آوریل ۲۰۰۶ در پایگاه نیروی هوایی ادواردز انجام گرفت. این پرنده بی‌خلبان، در مارس ۲۰۱۰، توسط نیروی هوایی آمریکا به خارج از جو زمین فرستاده شد.

مأموریت‌ها[ویرایش]

ایکس-۳۷بی در ماه مه ۲۰۱۵ از محل پایگاه نیروی هوایی آمریکا در کیپ کاناورال از طریق یک موشک اتلس ۵ به فضا پرتاب شد. این فضاپیما بیش از ۷۲۰ روز در مدار زمین بود و براساس اعلام نیروی هوایی آمریکا در پی تکمیل مأموریت محرمانه‌ای در ساعت ۷:۴۷ دقیقه صبح یکشنبه در باند فرودی که سابقاً برای فرودهای شاتل‌های فضایی از دور خارج شده استفاده می‌شد، در مرکز فضایی کندی در فلوریدا فرود آمد. عملیات فرود آن در فلوریدا باعث شکستن دیوار صوتی شده که در سراسر این ایالت شنیده شد. این چهارمین و طولانی‌ترین مأموریتی بوده که از سوی فضاپیمای X-37B انجام شده‌است.[۴][۵] در رکوردی جدید، این هواپیما پس از ۷۸۰ روز حضور در فضا که برابر با دو سال و پنجاه روز است، رکورد خود را شکست و در اکتبر ۲۰۱۹ به زمین بازگشت.[۶] این فضاپیما مجدداً رکورد خود را در نوامبر ۲۰۲۲ شکست و پس از ۹۰۸ روز پرواز در مدار زمین در مرکز فضایی کندی به زمین نشست.[۷] با توجه به مجموع ماموریت‌های اعلام شده از سوی ناسا و نیروی هوایی ایالات متحده، فضاپیمای ایکس-۳۷ بی تاکنون بیش از ۲۴۰۰ روز در مدار زمین عملیات انجام داده‌است.

ویژگی‌ها[ویرایش]

پلان سه‌جهتی ایکس-۳۷بی

ایکس-۳۷بی[ویرایش]

داده‌ها از داده‌ها برگرفته از نیروی هوایی آمریکا،[۱][۸] بوئینگ،[۹] مجله هوا و فضا,[۱۰] و فیز دات ارگ[۱۱]

ویژگی‌های کلی

  • خدمه: ندارد
  • طول: ۲۹ فوت ۳ اینچ (۸٫۹۲ متر)
  • پهنای بال: ۱۴ فوت ۱۱ اینچ (۴٫۵۵ متر)
  • ارتفاع: ۹ فوت ۶ اینچ (۲٫۹۰ متر)
  • بیشترین وزن برخاست: ۱۱٬۰۰۰ پوند (۴٬۹۹۰ کیلوگرم)
  • نیروی الکتریکی: سلول‌های خورشیدی از جنس گالیم آرسنید و باتری‌های یون لیتیومی[۱]
  • فضای بارگیری: ۷ × ۴ فوت (۲٫۱ × ۱٫۲ متر)[۹]

عملکرد

  • سرعت مداری: ۱۷٬۴۲۶ مایل بر ساعت (۲۸٬۰۴۴ کیلومتر بر ساعت)[۱۲]
  • مدار: مدار نزدیک زمین
  • مدت زمان مداری: ۲۷۰ روز (طراحی‌شده)[۱۳][N ۱] ۷۸۰ روز (نشان داده‌شده)[۱۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "Factsheet: X-37 Orbital Test Vehicle". US Air Force, 14 April 2010.
  2. Clark، Stephen. «Pentagon plans to keep X-37B spaceplane under Air Force management – Spaceflight Now» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۰۹.
  3. «فضاپیمای محرمانه آمریکا به فضا پرتاب شد». BBC News فارسی. ۲۰۲۰-۰۵-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۸.
  4. X-37B Space Plane: US Air Force's 4th Mystery Mission in Photos
  5. What’s the X-37 Doing Up There?
  6. «هواپیمای محرمانه آمریکا پس از 780 روز فرود آمد+عکس». خبرگزاری فارس. ۱۳۹۸-۰۸-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۸.
  7. «هواپیمای فضایی بدون سرنشین خورشیدی پس از ۹۰۸ روز پرواز به زمین نشست». euronews. ۲۰۲۲-۱۱-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۴.
  8. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام USAF_CollMaxwell وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ "X-37B Orbital Test Vehicle". Boeing.com. Archived from the original on 21 March 2015. Retrieved 6 December 2010.
  10. Klesius, Michael (January 2010). "Space Shuttle Jr". Air & Space Magazine. Archived from the original on 19 October 2014. Retrieved 19 October 2014.
  11. Antczak, John (3 April 2010). "Air Force to launch robotic winged space plane". Phys.org. Associated Press. Archived from the original on 4 January 2012. Retrieved 16 February 2013.
  12. Molczan, Ted (22 May 2012). "Re: X-37B OTV 2-1 search elements". Satobs.org. Archived from the original on 8 January 2014. Retrieved 2 June 2012.
  13. Evans, Michael (24 April 2010). "Launch of secret US space ship masks even more secret launch of new weapon". The Times. Archived from the original on 29 May 2010. Retrieved 25 April 2010.
  14. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام GSP وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون[ویرایش]


خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «N» وجود دارد، اما برچسب <references group="N"/> متناظر پیدا نشد. ().