بند کمال خان

مختصات: ۳۰°۲۱′۰″ شمالی ۶۱°۵۵′۰″ شرقی / ۳۰٫۳۵۰۰۰°شمالی ۶۱٫۹۱۶۶۷°شرقی / 30.35000; 61.91667
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بند کمال خان
بند کمال خان در افغانستان واقع شده
بند کمال خان
محل بند کمال‌خان
کشور افغانستان
محلولسوالی چهاربرجک
ولایت نیمروز
مختصات۳۰°۲۱′۰″ شمالی ۶۱°۵۵′۰″ شرقی / ۳۰٫۳۵۰۰۰°شمالی ۶۱٫۹۱۶۶۷°شرقی / 30.35000; 61.91667
کاربریآبیاری و تولید برق
وضعیتدر حال بهره‌برداری
آغاز ساخت۱۹۷۴[۱]
گشایش۲۰۲۱
هزینه ساخت۸۵ میلیون دالر[۲]
مالک(ـان)اداره تنظیم مقررات و امور آب
سد و سرریزها
گونه سدسد وزنی
بر روی رودهیرمند
بلندی۱۶ متر
طول تاج۲٫۷۴ کیلومتر
اارتفاع در تاج۵۳۲ متر
عرض تاج۹ متر (درحال تغییر)
عرض در پی۹۰ متر (درحال تغییر)
گونه سرریزاُوگی
مخزن
حجم کل مخزن۵۲ میلیون متر مکعب
گونه سدسد وزنی
خالص تولید سالانه۹ گیگاوات

سد کمال‌خان یکی از پروژه‌های مهم سدسازی در افغانستان است که بر روی رود هیرمند قرار دارد. این سد در ۹۵ کیلومتری شهر زرنج از توابع ولایت نیمروز در جنوبغربی افغانستان قرار دارد.

کار ساخت بند کمال‌خان در سال ۱۳۴۵ خورشیدی و پس از انقلاب ثور و با مشارکت آژانس توسعه جهانی ایالات متحده آغاز شد اما با خروج اتباع آمریکایی از افغانستان، کار ساخت سد به پایان نرسید و پروژه به‌طور نیمه‌کاره رها شد.[۳] کار ساخت سد در سال ۱۳۹۰ خورشیدی دوباره آغاز شد و در چند مرحله به پایان رسید.[۴] سومین مرحلهٔ ساخت سد، در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ و آخرین مرحله آن در ۲۴ مارس ۲۰۲۱ توسط محمداشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان افتتاح شد.[۵] این بند با بودجهٔ ۷۸ میلیون دلار از بودجهٔ انکشافی دولت افغانستان ساخته شد. به گفتهٔ وزیر انرژی و آب سابق افغانستان، این بند می‌تواند بیش از ۱۷۵٬۰۰۰ هکتار، زمین کشاورزی را آبیاری و بیش از ۹ گیگاوات توان الکتریکی تولید کند و از این طریق، زمینهٔ ایجاد کار را برای شمار زیادی فراهم کند.[۶][۷][۸]

بند کمال‌خان بیشتر در ساحهٔ دشت قرار دارد، به این لحاظ شیب کمی دارد. ارتفاع این بند ۱۶ متر و گنجایش ذخیرهٔ آب آن ۵۲ میلیون مترمکعب خوانده شده‌است. این بند یکی از عوامل اصلی خشک‌شدن دریاچه هامون است. دولت ایران از مسؤولین افغانستان درخواست کرده‌است که حق آبه را برای ورود به ایران، رهاسازی کنند.[۹][۱۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Helmand's Golden Age وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام AA وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. «Helmand's Golden Age». web.archive.org. ۲۰۱۴-۰۸-۰۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۷.
  4. «روزنامهٔ ۸ صبح، مرحلهٔ دوم ساخت بند کمال خان». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۷.
  5. «Kamal Khan Dam in Nimroz set to plug flow of free water into Iran».
  6. «کار ساختمانی بند کمال خان در نیمروز آغاز شد». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۷.
  7. «Afghanistan successfully tests water flow at major dam».
  8. Entekhab.ir، پایگاه خبری تحلیلی انتخاب | (۱۴۰۰/۰۱/۰۸–۱۱:۱۷). «آب در برابر نفت و چند نکته / چرا اشرف غنی پای دسترسی به «چابهار» را به موضوع آب «هیرمند» باز کرد؟». fa. دریافت‌شده در 2022-01-27. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. "Dam project promises water – but also conflict – for dusty Afghan border lands". the Guardian (به انگلیسی). 2017-03-22. Retrieved 2022-01-27.
  10. «Kamal Khan Water Dam entangled in challenges from Neighbors | Ariana News» (به انگلیسی). Ariana News. ۲۰۲۰-۰۱-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]