بمب‌گذاری ۲۰۱۵ بانکوک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بمب‌گذاری ۲۰۱۵ بانکوک
Erawan Shrine after the explosion
بمب‌گذاری ۲۰۱۵ بانکوک در Bangkok واقع شده
بمب‌گذاری ۲۰۱۵ بانکوک
بمب‌گذاری ۲۰۱۵ بانکوک (Bangkok)
موقعیتتقاطع راچا برسانگ، بانکوک، تایلند
تاریخ۱۷ اوت ۲۰۱۵ (۲۰۱۵-08-۱۷)
۱۸:۵۵ یوتی‌سی ۷:۰۰+ (UTC+07:00)
گونه حمله
کشتار جمعی، بمب
اسلحهتری‌نیتروتولوئن
کشته‌ها۲۰[۱]
زخمی‌ها۱۲۵[۱]
قربانی‌هااتباع تایلند، گردشگران خارجی

بمب‌گذاری ۲۰۱۵ بانکوک (انگلیسی: 2015 Bangkok bombing) در ۱۷ اوت در معبد هندوها جایی که مجسمه فرا فرام خدای هندوها در آن قرار دارد در تقاطع راچا برسانگ و در ناحیه پاتام وان، بانکوک، تایلند رخ داد.[۲][۳] این بمب‌گذاری ۲۰ نفر کشته و ۱۲۵ زخمی برجای گذاشت. بنابر گزارش پلیس تایلند دو مظنون دستگیر شدند، که دومین مظنون به بمب‌گذاری اعتراف کرد، اما او بعداً اعتراف خود را رد کرد.

حادثه دوم[ویرایش]

در حمله‌ای جداگانه در بانکوک، درساعت۱۳٫۰۰ به وقت گرینویچ در روز ۱۸ اوت ۲۰۱۵، یک وسیله انفجاری از بالای یک پل در نزدیکی اسکله قایق‌ها در بندر ساتون پرتاب شد. این وسیله انفجاری، احتمالاً یک نارنجک بود و ظاهراً درقسمت شلوغ بندر در بانکوک پرتاب شد و در آب افتاده و منفجر شد. معاون پلیس ولسوالی گفت: «اگر این نارنجک در آب نیفتاده بود، قطعاً باعث ایجاد صدمات جانی می‌شد.» تنها صدماتی به پل وارد شد.[۴][۱]

تحقیقات[ویرایش]

بر اساس تحقیقات انجام شده این اطمینان وجود دارد، مردی که حامل کوله پشتی در صحنه انفجار بود، عامل اصلی انفجار بوده‌است. فیلم‌های دوربین‌های امنیتی که در سطح بین‌المللی پخش شده‌است، مردی را خیلی کوتاه نشان می‌دهد که یک تی شرت زرد با یک کوله پشتی بر دوش بر روی صندلی نشسته و سپس در حال ایستاده دیده می‌شود، قرار دادن کوله پشتی در زیر نیمکت و راه رفتن در حالی که با تلفن خود در حال صحبت است. احتمالاً این مظنون از مغازه توک توک در کوچه کنار هوآ لام فونگ وارد صحنه شده‌است.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "Bomb toll revised: 20 dead, 125 injured". Security. Bangkok Post. ۱۸ August 2015. Retrieved 19 August 2015.
  2. "Bangkok bomb: CCTV video shows man leave backpack". Asia. BBC News. 19 August 2015. Retrieved 21 August 2015.
  3. "Bomb Blast In Central Bangkok Kills At Least ۱۵". Sky News. ۱۷ August 2015. Retrieved 17 August 2015.
  4. "Bangkok bomb: Victims and survivors". Asia. BBC News. 19 August 2015. Retrieved 19 August 2015.
  5. "Tuk-Tuk Driver who took Bomber to Shrine comes forward". Khaosod. 20 August 2015. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 20 August 2015.

پیوند به بیرون[ویرایش]