شاهراه قندهار–هرات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بزرگراه قندهار–هرات)
شاهراه قندهار–هرات
اطلاعات مسیر
طول۵۵۷ کیلومتر (۳۴۶ مایل)
تقاطع‌های بزرگ
ازقندهار
بههرات
سامانه بزرگراهی
شاهراه‌ها در افغانستان

شاهراه قندهار–هرات جاده ارتباطی میان شهرهای قندهار و هرات در کشور افغانستان است. این شاهراه که دارای ۵۵۷ کیلومتر طول است بخشی از شاهراه حلقوی افغانستان محسوب می‌شود و در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط شوروی ساخته شده‌است.[۱]

شاهراه قندهار - هرات از دو بخش «شاهراه حلقوی افغانستان» تشکیل شده‌است: NH0101 از قندهار به گرشک و NH0102 از گرشک به هرات می‌رود.[۲]

تاریخچه[ویرایش]

در اکتبر ۲۰۰۴ بازسازی بزرگراه آغاز شد و انتظار می‌رفت تا پایان سال ۲۰۰۶ تکمیل شود. ایالات متحده بودجه ۳۲۶ کیلومتری (۲۰۳ مایلی) جاده، عربستان سعودی برای یک بخش ۱۱۵ کیلومتری (۷۱ مایل) و ژاپن در بازسازی ۱۱۶ کیلومتری (۷۲ مایلی) کمک مالی می‌کند.[۳] این شاهراه قندهار - هرات زمان سفر بین دو شهر بزرگ را از ۱۰ ساعت به ۴/۳ ساعت کاهش داده‌است.

ارتباط با مسیر ۶۰۶: بزرگراه دلارام - زرنج[ویرایش]

شاهراه دلارام – زرنج که به نام مسیر ۶۰۶ نیز شناخته می‌شود، یک جاده دو بانده به طول ۲۱۷ کیلومتر (۱۳۵ مایل) است که توسط هند در افغانستان ساخته شده‌است و دلارام در ولایت فراه را به زرنج در ولایت نیمروز در نزدیکی مرز ایران متصل می‌کند.[۴]

شاهراه دلارام-زرنج مرز افغانستان و ایران را به شاهراه قندهار-هرات در دلارام متصل می‌کند که از طریق A01 به دیگر شهرهای بزرگ افغانستان متصل می‌شود. مسیر ۶۰۶ زمان سفر بین دلارام و زرنج را که پیش از ایجاد این شاهراه طی می‌شد از ۱۲ تا ۱۴ ساعت به تنها ۲ ساعت کاهش می‌دهد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Kandahar». www.globalsecurity.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۱.
  2. «Wayback Machine» (PDF). web.archive.org. ۲۰۱۷-۰۵-۰۷. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۷ مه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۱.
  3. «Wayback Machine» (PDF). web.archive.org. ۲۰۰۷-۰۱-۰۹. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۹ ژانویه ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۱.
  4. «The Hindu: Front Page: India hands over strategic highway to Afghanistan». web.archive.org. ۲۰۰۹-۰۲-۰۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ فوریه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۲.