اوسوالد ماتیاس اونگر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اوسوالد ماتیاس اونگر
زادهٔ۱۲ ژوئیهٔ ۱۹۲۶
کایزرزش، جمهوری وایمار
درگذشت۳۰ سپتامبر ۲۰۰۷ (۸۱ سال)
کلن، آلمان
ملیتآلمان
پیشهمعمار
ساختمان‌هاMesse Torhaus، فرانکفورت
Wallraf-Richartz Museum، کلن

اوسوالد ماتیاس اونگر (۱۲ ژوئیه ۱۹۲۶–۳۰ سپتامبر ۲۰۰۷) معمار و نظریه‌پرداز معماری آلمانی بود که به خاطر طرح‌های راسیونالیستی اش و استفاده از اشکال مکعبی شکل شهرت دارد. از مهمترین آثار او می‌توان به موزه‌هایی در فرانکفورت، هامبورگ و کلن اشاره کرد.

سرگذشت[ویرایش]

اونگر در سال ۱۹۴۷ وارد دانشگاه کارلسروهه شد و در سال ۱۹۵۰ در رشته معماری از آنجا فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۵۰ دفتر معماری خودش را در کلن راه اندازی کرد و سپس در سالهای ۱۹۶۴، ۱۹۷۴ و ۱۹۸۳، شعب دیگری در برلین، فرانکفورت و کارلسروهه افتتاح می‌کند.

او بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ استاد دانشگاه فنی برلین بود و در سال ۱۹۶۸ آلمان را به مقصد ایالات متحده ترک کرد تا استاد دانشگاه کرنل شود. سپس در سال ۱۹۷۶ به اروپا بازگشت تا استاد دانشگاه هنرهای کاربردی وین و سپس مدرسه هنر دوسلدورف شود. او طی مدت تدریس خود دانشجویان بسیاری تربیت کرد که از مشهورترین آنها می‌توان به رم کولهاس اشاره کرد.

نوشته‌ها[ویرایش]

  • Entwerfen mit Vorstellungsbildern, Metaphern und Analogien. Anmerkungen zu einem morphologischen Konzept, in: Architektur 1951-1990, Stuttgart, 1991
  • Morphologie. City Metaphors, König, 1982
  • Die Thematisierung der Architektur, 1983, published by Technische Universität Dortmund and Walter A.Noebel, Niggli Verlag, 2009, شابک ‎۹۷۸−۳−۷۲۱۲−۰۶۹۸−۲
  • The Dialectic City, Skira Editore, 1997

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]