اندیشه و تازیانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اندیشه و تازیانه
نویسنده(ها)اکبر محمدی
تصویرگر(ها)تونی جیدو
طراح جلدتونی جیدو
کشورآمریکا
زبانزبان اصلی:فارسی
موضوع(ها)خاطرات زندان، اسارت، شکنجه و پایداری، مجموعه خاطرات،تاریخ معاصر ایرانوعلوم سیاسی
گونه(های) ادبیخاطره نویسی
ناشراصلی:انتشارات شرکت کتاب (لس آنجلس)
تاریخ نشر
۲۰۰۶ (میلادی)
تاریخ نشر فارسی: بهار ۱۳۸۵ (شمسی)
شمار صفحات۱۶۶[۱]
شابکشابک ‎I.S.B.N:۱−۵۹۵۸۴−۰۸۷−۷

اندیشه و تازیانه (به انگلیسی: Thought and whip) نام کتابی یک جلدی است که اکبر محمدی دربارهٔ خاطرات دوران اسارتش در زندان نوشته‌است. در این کتاب به بازگویی قسمتی از خاطراتش از دستگیری پس از حمله به کوی دانشگاه و شکنجه و موضوعات آن روز می‌پردازد. اکبر محمدی در زمان انتشار کتابش در خارج از ایران، به خاطر درمان در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد که بلافاصله بعد از آن بازداشت و به زندان بازگردانده ‌شد و چند هفته بعد از آن در پی اعتصاب غذا بطور مشکوکی درگذشت.

اکبر محمدی،دانشجوئی که به اتفاق برادرش منوچهر محمدی (فعال سیاسی) به عنوان متهمان اصلی فاجعه ۱۸ تیر ۱۳۷۸ و حمله به کوی دانشگاه تهران سال‌ها مشقات و شکنجه‌های زندان‌های رژیم اسلامی را تحمل کرده‌اند، تصویر وحشتناک این مشقات را در کتابی بنام اندیشه و تازیانه منتشر کرده‌است.[۲] ناشر این کتاب انتشارات شرکت کتاب آمریکا است و چاپ نخست آن در بهار سال ۱۳۸۵[۳][۴] با همکاری یکی از فعالین جنبش دانشجویی در لس آنجلس و نسرین محمدی (خواهر دانشجویان زندانی اکبر و منوچهر محمدی) در قالب کتابی ۱۱۶ صفحه‌ای صورت گرفت.[۵]

با انتشار این کتاب خانهٔ مسکونی خانوادهٔ اکبر محمدی در آمل مورد حمله قرار گرفت و به آتش کشیده شد. کوروش صحتی یکی دیگر از فعالین جنبش دانشجویی ایران و از همبندان برادران محمدی که ویراستار این کتاب نیز بوده‌است، در مصاحبه با رادیو فردا گفت: «اکبر محمدی در دوران مرخصی این خاطرات را نوشته و به خارج از کشور فرستاد که در آن به شرح شرایط زندان و زندانیان سیاسی پرداخته.» نسرین محمدی می‌گوید: «این کتاب از مدتها پیش در اختیار من قرار دارد که برای جلوگیری از آمدن فشار مضاعف بر برادران و خانواده‌ام تاکنون از انتشار آن جلوگیری کرده بودم، ولی با اصرار خود اکبر آن را به شرکت کتاب دادم»[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «اندیشه و تازیانه: خاطرات اکبر محمدی از زندان/ اکبر محمدی». نوسا. دریافت‌شده در ۸ خرداد ۱۳۹۱.
  2. «گفتگو با نسرین محمدی درمورد کتاب اندیشه و تازیانه». صدای آمریکا. ۸ خرداد ۱۳۹۱.
  3. همنشین بهار (۱۵ اسفند ۱۳۸۶). «خاطرات خانه زندگان، ۸۵۰ کتاب و مقاله در مورد زندان». عصر نو.
  4. منیره برادران (۱۳۸۹/۲۱/۱۲). «خاطرات زندان در سال‌های دههٔ ۶۰». رادیو زمانه. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «با انتشار کتاب خاطرات اکبر محمدی در لس آنجلس، خانه مسکونی خانواده محمدی مورد حمله قرار گرفت». رادیو فردا. ۸ خرداد ۱۳۹۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]