انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه (۱۹۹۹)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتخابات ریاست جمهوری دولت بعث سوریه
سال ۱۹۹۹
سوریه
→ ۱۹۹۱
۱۰ فوریه ۱۹۹۹ (۱۹۹۹-02-۱۰)
۲۰۰۰ ←

 


نامزد حافظ اسد
حزب حزب بعث سوریه
رأی‌های Popular ۸٬۹۶۰٬۰۱۱
درصد رأی ۱۰۰٪

رئیس‌جمهور پیش از انتخابات

حافظ اسد
حزب بعث سوریه

انتخابات ریاست جمهری سوریه

حافظ اسد
حزب بعث سوریه

انتخابات ریاست جمهوری بعث سوریه با داشتن تنها یک کاندیدا به نام ژنرال حافظ اسد، ۱۰ فوریه ۱۹۹۹ برگزار شد. مردم سوریه تحت فشار ارتش مجبور بودند در انتخابات شرکت کنند و به همان تنهاترین کاندیدای انتخابات رای دهند. هر رای دیگری، رای باطله محسوب می‌شد. نهایتاً اعلام شد که ۱۰۰ درصد آرا به نام حافظ اسد در صندوق‌ها ریخته شده‌است.[۱][۲] منتقدان حزب بعث سوریه، این نوع انتخابات‌ها را فرسایشی و تحت فشار ارتش می‌دانند، اما حزب بعث سوریه مدعیِ آزادی و سلامت کامل انتخابات است. لازم است ذکر شود که اسد کاندید حزب بعث سوریه بوده و به جز حزب بعث، هیچ حزب دیگری حق شرکت در انتخابات نداشته‌است.

نتایج[ویرایش]

حافظ اسد تنهاترین کاندیدای این انتخابات بود و هرچیز دیگری غیر از نام او اگر در برگه‌های رای نوشته می‌شد، رایِ باطله محسوب بود و هیچ‌گونه اعتباری نداشت. نهایتاً اعلام شد که ۱۰۰ درصد آرا به نام حافظ اسد در صندوق‌ها ریخته شده و تعداد آرای باطله (یعنی هر رایی که نام اسد روی آن نبوده)، کم‌تر از ۰٫۰۱ درصد بوده و اساساً به چشم نمی‌آید. این انتخابات تحت فشار قوای مسلح سوریه برگزار شد. منتقدان برگزاری این نوع انتخابات را برآیند حاکمیت تک‌حزبی و دیکتاتوری نظامی حزب بعث سوریه می‌دانند.

منابع[ویرایش]

  1. Nohlen et al. , p228
  2. Dieter Nohlen, Florian Grotz & Christof Hartmann (2001) Elections in Asia: A data handbook, Volume I, p221 شابک ‎۰−۱۹−۹۲۴۹۵۸-X