افشای اسناد قوه قضاییه (۱۴۰۲)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

افشای اسناد قوه قضاییه اشاره به درز اطلاعات به‌دست آمده از هک سرورهای این نهاد حکومتی توسط گروه هکری عدالت علی در ۱ اسفندماه ۱۴۰۲ دارد.

هک سرورها[ویرایش]

۱ اسفندماه ۱۴۰۲، گروه هکری عدالت علی مدعی شد که پس از هک سرورهای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، به میلیون‌ها پرونده و تعدادی اسناد محرمانه دست یافته و برخی از این اسناد را در کانال تلگرام خود منتشر کرد.[۱]

شرح اسناد منتشرشده[ویرایش]

این اسناد حاکی از بازداشت ۶۶ خبرنگار در چهار ماه نخست خیزش ۱۴۰۱ ایران است که از این تعداد ۳۸ نفر در تهران و ۲۸ خبرنگار در سایر نقاط ایران دستگیر شده‌اند.[۲] همچنین در این اسناد جزئیاتی از پرونده‌های امنیتی چهره‌های مشهوری چون علی دایی، وریا غفوری و ترانه علیدوستی به‌چشم می‌خورد[۳][۴] همچنین در یکی از فهرست‌های خرید مربوط به دادسرای ناحیه ۳۸ تهران، ردیفی مربوط به تعمیر و سردوزی شلاق دیده می‌شود.[۵] سند دیگری از یک مؤسسه نام برده که در سال ۱۳۹۶ از سپاه پاسداران برای پروژه‌ای در راستای ترویج حجاب اسلامی مبلغ ۱۸ میلیارد تومان پول دریافت کرده و آن را صرف خرید ملک، ارز و خودرو کرده.[۶]

این گروه هکری از وبسایتی رونمایی کرد که ادعا می‌کند حاوی اطلاعات سه میلیون پرونده قضایی است.[۷]

واکنش قوه قضاییه[ویرایش]

دادگستری استان تهران هک سامانه‌های مربوط به قوه قضاییه را تکذیب کرد و اسناد منتشرشده را مخدوش و غیرقابل استناد خواند.[۸] در واکنش، این گروه تصویری با عنوان «قدم‌زدن» در سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی منتشر کرد.[۹] همچنین برخی از افراد و چهره‌هایی که پرونده آن‌ها در میان اسناد منتشرشده در وبسایت قرار دارد، صحت این اطلاعات را تأیید کرده‌اند.[۹]

نگرانی‌های مرتبط با حریم خصوصی[ویرایش]

انتقادهایی نسبت به نقض حریم خصوصی شهروندان پس از انتشار اسناد قضایی توسط این گروه مطرح شده. منتقدان باور دارند که از این اطلاعات که به‌صورت عمومی منتشر شده، ممکن است علیه افراد استفاده شود.[۹]

جستارهای وابسته[ویرایش]

افشای اسناد مجلس شورای اسلامی (۱۴۰۲)

منابع[ویرایش]

  1. «گروه هکری «عدالت علی» از هک قوه قضاییه و دسترسی به اطلاعات ۳ میلیون پرونده خبر داد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۰.
  2. فردا، رادیو. «یک گروه هکری از دستیابی به «میلیون‌ها» سند محرمانه قوه قضائیه خبر داد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۰.
  3. «اسناد گروه هکری «عدالت علی» از اتهامات علی دایی، وریا غفوری، حسین ماهینی و عارف غلامی». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۰.
  4. «انتشار اسنادی از «پرونده سازی» برای هنرمندان و ورزشکاران». ایران‌وایر. ۱ اسفند ۱۴۰۲. دریافت‌شده در فوریه ۲۰, ۲۰۲۴.
  5. «اسناد هک‌شده قوه قضاییه: «تعمیر و سردوزی شلاق» جزو مخارج دادسرای ناحیه ۳۸ تهران». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۰.
  6. «اسناد هک‌شده قوه قضاییه: مؤسسه وابسته به سپاه ۱۸ میلیارد پول «ترویج حجاب» را بالا کشید». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۰.
  7. «توییت». twitter.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۰.
  8. «موضوع هک سامانه‌های قوه قضاییه صحت ندارد». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۱.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ ۹٫۲ «هک قوه قضائیه توسط گروه هکری عدالت علی؛ در اسناد منتشر شده چه آمده‌است؟». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۲-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۲.