آخر شب (ان‌بی‌سی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آخر شب
کارت عنوان برایِ «آخر شب» به میزبانیِ «ست مایرز»
سازندهدیوید لترمن
مجریدیوید لترمن (۱۹۸۲–۹۳)
کونن اوبراین (۱۹۹۳–۲۰۰۹)
جیمی فالون (۲۰۰۹–۱۴)
ست مایرز (۲۰۱۴–تاکنون)
کشور سازندهایالات متحده
شمار قسمت‌ها۱،۸۱۹ (تحت نظر دیوید لترمن)
۲،۷۲۵ (زیر نظر کونن اوبراین)
۹۶۹ (زیر نظر فالون)
1,032 (زیر نظر ست مایرز)
در مجموع: ۵،۵۶۵
تولید
مدتمتنوع
تولیدکننده‌هاتولیدات کارسون (۱۹۸۲–۹۳)
ورلدواید پنتز (۱۹۹۱–۹۳)
برادوی ویدئو (۱۹۹۳–تاکنون)
کوناکو (۲۰۰۱–۲۰۰۹)
تولیدات ان‌بی‌سی (۱۹۸۲–96)
استودیوهای ان‌بی‌سی (۱۹۹۶–۲۲۰۴)
استوی تلویزیونی یونیورسال ان‌بی‌سی (۲۰۰۴–۲۰۰۷)
یونیورسال مدیا استودیوز (۲۰۰۷–۱۱)
یونیورسال تلویزیون (۲۰۱۱–تاکنون)
پخش
شبکهٔ اصلیان‌بی‌سی
فرمت تصویر۴۸۰آی (4:3 اس‌دی‌تی‌وی) (1982–2005)
۱۰۸۰آی (16:9 تلویزیون وضوح‌بالا) (2005–present)
انتشار اولیه۱ فوریه ۱۹۸۲
انتشار
پس ازبرنامه فردا
برنامه امشب
وبگاه

آخر شب برنامه‌ایی آمریکایی در دسته‌ٔ برنامه‌های آخرشب است. این برنامه از ۱۹۸۲ در شبکه‌ٔ «ان‌بی‌سی» پخش شده و تحتِ میزبانیِ افرادی مختلفی بوده‌است:«دیوید لترمن» (۱۹۸۲-۹۳)، «کونن اوبراین» (۱۹۹۳-۲۰۰۹)، «جیمی فالون»(۲۰۰۹-۲۰۱۴) و «ست مایرز» (از ۲۰۱۴-تاکنون).[۱] طولانی‌ترین میزبانی این برنامه بر عهده‌ٔ کونن اوبراین به مدت ۱۶ سال بوده‌است.

تاریخچه‌ٔ میزبانی[ویرایش]

میزبانی از تا نکته # of
قسمت‌ها
تاریخ سن تاریخ سن
دیوید لترمن ۱ فوریه ۱۹۸۲ ۳۴ ۲۵ ژوئن ۱۹۹۳ ۴۶ آخر شب با دیوید لترمن ۱،۸۱۹
کونن اوبراین ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ ۳۰ ۲۰ فوریه ۲۰۰۹ ۴۵ آخر شب با کونن اوبراین ۲،۷۲۵
جیمی فالون ۲ مارس ۲۰۰۹ ۳۴ ۷ فوریه ۲۰۱۴ ۳۹ آخر شب با جیمی فالون ۹۶۹
ست مایرز ۲۴ فوریه ۲۰۱۴ ۴۰ تاکنون ۵۰ آخر شب با ست مایرز 1,032

با حضور ست مایرز، جیمی فالون به برنامه‌ٔ امشب رفت. اینکار باعث شد تا میزبان برنامه‌ٔ «آخر شب» با ۴۰ سال سن از میزبانِ برنامه‌ٔ «امشب» بزرگتر باشد که به خاطر اینکه برنامه‌ٔ «امشب» برنامه‌ٔ اصلی است در نوع خود جالب توجه است.

تاریخچه[ویرایش]

دیوید لترمن[ویرایش]

برنامه جایگزینِ برنامه‌ٔ فردا به میزبانیِ «تام اسنایدر» شد که از دوشنبه تا پنج‌شنبه اجرا می‌شده. «برنامه‌ٔ آخرشب» از استودیویِ 6A «ساختمان GE» در «۳۰راکفلر پلازا»، نیویورک، اجرا می‌شد. در هر هفته ۴ قسمت از برنامه از دوشنبه تا پنج‌شنبه اجرا می‌شد. برنامه بین ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ نمایش داده می‌شد. ابتدا برنامه از ساعت ۱۲:۳۰ آغار شد و پس از اینکه «امشب با جانی کارسون» به ساعت ۱۱:۳۰ به ۱۱:۳۵ عقب رفت برنامه «لترمن» نیز از ۱۲:۳۰ به ۱۲:۳۵ عقب رفت تا مسئولان شبکه بتوانند دقایق بیشتری پیام بازرگانی پخش نمایند. در میانه‌ٔ ۱۹۹۳ «شبکه ایی!» حقوق برنامه را خریداری کرد تا مجوعه‌ٔ برنامه را به صورت گلچین پخش نماید.

مجموع برنامه ۱،۸۱۹ برنامه بود که در طول ۱۱ و نیم سال پخش شد. لترمن که برای میزبانیِ «برنامه‌ٔ امشب» امید بسته بود، پس از بازنشستگیِ جانی کارسون، دستش از آن کوتاه ماند. پس از انتخاب «جی لنو» به میزبانی برنامه‌ٔ امشب، لترمن به شبکه‌ٔ «سی‌بی‌اس» پیوست. جانی کارسون همواره از لترمن به عنوان جانشین خودش یاد می‌کرد.[۲] در ۲۵ آوریل ۱۹۹۳، «لورن مایکلز» «کونن اوبراین» را که پیش از این یکی از نویسندگان «سمپسون‌ها» بود را به عنوان میزبانِ جدیدِ برنامه‌ٔ «آخرشب» انتخاب کرد. کونن همچنین یکی از نویسندگان ساتردی نایت لایو بود. نام وی به جای لترمن در برنامه قرار گرفت.

کونن اوبراین[ویرایش]

پس از بازنشستگی کارسون، مسئولانِ ان‌بی‌سی جی لنو را برای جانشینیِ وی برگزیدند. آن‌ها دلیل این کار را آمار خوبِ لترمن در برنامه‌ٔ اخر شب دانستند و علاقه داشتند که لترمن به کارش در «آخرشب» ادامه دهد. لترمن از این کار خشمگین شد چراکه خواست کارسون نیز نادیده گرفته شده بود. وی برنامه و شبکه را ترک کرد و به «سی‌بی‌اس» رفت. از آنجا که حقوقِ نامِ «آخرشب» متعلق به «ان‌بی‌سی» بود، «لترمن» نامِ «برنامه‌ٔ آخر با دیوید لترمن» را انتخاب کرد. با توجه به شرایط یافتن جانشین «لترمن» دشوار بود. چراکه جانشین باید برنامه را از صفر می‌ساخت. از دانا کاروی و گری شاندلینگ یاد می‌شد که هردو حاضر به قبول نشدند. [۳] کارگردان برنامه‌ٔ «شنبه شب‌ها زنده»، لورن مایکلز از جان استوارت، درو کاری، پال پروزنا آزمون گرفت. سپس برنامه را به کونن اوبراین که فردی ناشناس برای همه بود پیشنهاد کرد. وی در آن زمان بر روی برنامه سیمپسون‌ها به عنوان نویسنده کار می‌کرد و تنها حضوری ۴۰ ثانیه‌یی در یکی از برنامه‌های جی لنو را داشت. اجرای آزمایشی برنامه به وی سپرده شده و از ۱۳ آوریل ۱۹۹۳ کارش را آغاز کرد. اولین میهمانان برنامه جیسون الکساندر و میمی راجرز بودند. برنامه در ۲۶ آوریل رسماً آغاز شد. اوبراین پس ۱۶ سال و در هنگام ترک برنامه گفته بود که «کارش را به لورن مایکلز مدیون است».[۳]. پس از آغاز برنامه «اندی ریشتر» به عنوان کمک-میزبان به وی پیوست. میهمانان اولین برنامه «جان گودمن»، «درو بریمور» و «تونی رندال» بودند. در اولین برنامه تماشاگران بیشتر از میان خانواده گروه سازند بود تا فضای مثبتی را پس از ترک لترمن فراهم کند

عدم مشهور بودن کونن، باعث شده بود که ان‌بی‌سی تنها از قراردادها کوتاه مدت استفاده کند تا خطر اخراج همواره بر سر میزبان تازه باشد، اگرچه ان‌بی‌سی نیز به خوبی می‌دانست که هیچ جایگزینی برای وی ندارند. برنامه با کسب تجربه‌ٔ کونن روبه بهبود بود که باعث شد تا اوبراین قراردادها بلندمدت را نیز تجربه کند. در سال ۲۰۰۳ و پس از پایان قراردادش، به وی از سوی سایر شبکه‌ها پیشنهاد شد ولی وی دوباره قراردادش با ان‌بی‌سی را تا ۲۰۰۵ تمدید کرد (وی به شوخی خواهان قراردادها ۱۳ هفته‌یی شد که در اغاز با وی می‌بستند).[۴]

وی در ۲۰۰۳ شرکتی به نام کوناکو را تأسیس کرد که در تهیه برنامه شریک شد. در قرارداد تمدید وی در سال ۲۰۰۴، وی به عنوان جانشین «جی لنو» در «برنامه امشب» معرفی شد تا از سال ۲۰۰۹ به جای وی برنامه را اجرا نماید. وی آخرین برنامه‌اش را در ۲۰ فوریه ۲۰۰۹ اجرا کرد و جانشین لنو شد. کونن تنها پس از ۷ ماه اجرایِ آخر شب با کونن اوبراین از برنامه استعفا داد و ماجرایِ درگیری امشب ۲۰۱۰ را پدید آورد. اوبراین در آخرین سال اجرای برنامه به‌طور متوسط ۱.۹۸ میلیون بیننده را بدست آورد که نسبت به برنامه‌ٔ رقیبش آخر آخرین برنامه با کریگ فرگوسن بهتر بود.[۵]

جیمی فالون[ویرایش]

تهیه‌کننده اجرایی برنامه لورن مایکلز پس از آن «فالون» برنامه‌ٔ «شنبه شب‌ها» را ترک کرد، گفته بود که انتظار دارد وی میزبانی یک برنامه را برعهده بگیرد.[۶] چند ماه پیش از ترک برنامه توسط اوبراین جانشینی وی تایید. [۷]مایکلز گفته بود:[۶]

فالون در ۲۰۰۸ به عنوان جانشین کونن معرفی شد تا از ژوئن ۲۰۰۹ میزبانی را برعهده گیرد.[۸] برای آماده شده، لورن مایکلز برنامه‌هایی را به میزبانی وی آماده می‌کرد که منجر به انتشار آن‌ها در وب شد.[۶]. جیمی فالون از گروه «روتز» به عنوان گروه موسیقی برنامه استفاده می‌کرد. اعلان‌گر برنامه نیز استیو هیگینز، یکی از تهیه‌کنندگان برنامه بود.[۹] [۱۰] برنامه توسط شرکت برادوی ویدئوز متعلق به مایلکز به همکاری با ان‌بی‌سی یونیورسال تولید می‌شد.

میهمانان اولین برنامه در ۲ مارس ۲۰۰۹ رابرت دنیرو، جاستین تیمبرلیک و ون موریسون بودند. همچنین اوبراین نیز در برنامه به صورت کوتاه حاضر شد.[۱۱] فالون میزبانی برنامه تا ۷ فوریه ۲۰۱۴ را برعهده داشت. میهمان آخرین برنامه‌ٔ وی نیز اندی سمبرگ بود. برنامه با خروج وی از استودی 6A و ورود وی به استودیو 6B به پایان رسید، جایی که وی میزبانی برنامه‌ٔ «امشب» را برعهده گرفته بود.[۱۲]

ست مایرز[ویرایش]

در ۱۲ می ۲۰۱۳ ان‌بی‌سی از «ست مایرز» به عنوان جانشین «فالون» در ابتدایِ ۲۰۱۴ یاد کرد.[۱۳] اولین برنامه به میزبانی مایرز در ۲۴ فوریه ۲۰۱۴ آغاز شد. برنامه از استودیویِ 8G در ساختمان راکفلر آغاز شد. با میزبانیِ مایرز، برای اولین بار میزبانی برنامه‌ٔ «آخرشب» از میزبانِ برنامه‌ٔ «امشب» مسن‌تر بود. مایرز از دوست قدیمی‌اش فرد آرمسن به عنوان رهبر گروه موسیقی‌اش استفاده کرد.

شیرین‌کاری، طنز و قسمت‌های جالب[ویرایش]

لترمن

  • فهرست ۱۰تایی: موضوعاتی که توسط لترمن تهیه و در فهرستی دهگانه مرتب و به معرفی می‌شد
  • نامه‌ٔ بینندگان :لترمن نامه‌یی از سوی بینندگانش را می‌خواند
  • حقه‌های احمقانه آدم‌ها

اوبراین

  • در سال ۲۰۰۰: با بازی اوباین و همراهی اندی برگزار شده و جوک‌های آینده‌نگرانه‌ایی را تعریف می‌کردند.

منابع[ویرایش]

  1. Carter, Bill (2013-05-12). "Seth Meyers to Succeed Fallon on NBC's Late Night". نیویورک تایمز. نیویورک تایمز کمپانی. Retrieved 2013-05-12.
  2. "Carson feeds and Letterman lines". New York Post. Archived from the original on 25 February 2012. Retrieved 2012-07-17.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Rosenthal, Phil (September 14, 2003). "Conan the contrarian". Chicago Sun-Times. Archived from the original on 14 March 2008. Retrieved May 11, 2008.
  4. کونان اوبراین (August 13, 2003). "Conan O'Brien, latenight host". The Hollywood Reporter. Archived from the original on 3 May 2008. Retrieved May 11, 2008.
  5. Freydkin, Donna (February 25, 2009). "Fallon talking a blue streak to take over for Conan". USA Today. Retrieved March 1, 2009.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ Farhi, Paul (March 1, 2009). "Ready or Not, Here Comes Jimmy Fallon To Update Late Night". Washington Post. Retrieved February 28, 2009.
  7. O'Brien to succeed Leno as 'Tonight' host in '09, a September 2004 article from هالیوود ریپورتر
  8. "Jimmy Fallon Headed to NBC Late Night". TVWeek.com. May 12, 2008. Archived from the original on 28 July 2013. Retrieved February 28, 2009.
  9. December 8, 2008 from the Late Night with Jimmy Fallon video blog
  10. December 11, 2008 from the Late Night with Jimmy Fallon video blog
  11. "Robert De Niro is Jimmy Fallon's first guest". The Hollywood Reporter. Associated Press. February 19, 2009. Archived from the original on 22 February 2009. Retrieved February 28, 2009.
  12. Jimmy & The Muppets Say Goodbye To "Late Night" (w/ "The Weight" from "The Last Waltz") (YouTube). NBC. 2014. Retrieved 2014-02-10. {{cite AV media}}: Cite has empty unknown parameter: |trans_title= (help)
  13. Andreeva, Nellie (May 12, 2013). "Seth Meyers Named Host Of NBC's 'Late Night', Lorne Michaels To Executive Produce". Deadline.com. Retrieved May 13, 2013. {{cite news}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)