آخرین بازمانده از ما قسمت ۱

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آخرین بازمانده از ما قسمت ۱
توسعه‌دهنده(ها)ناتی داگ
ناشر(ها)سونی اینتراکتیو انترتینمنت
کارگردان(ـان)
  • متیو گالنت
  • شان اسکیگ
تهیه‌کننده(ها)ویلون برینک
طراح(ـان)کریستین وولوند
برنامه‌نویس(ـان)تراویس مک اینتاش
هنرمند(ان)
  • اریک پنگیلینان
  • سباستین گرومن
نویسنده(ها)نیل دراکمن
آهنگساز(ان)گوستاوو سانتائولایا
سریآخرین بازمانده از ما
سکو(ها)
تاریخ(های) انتشارپلی‌استیشن ۵
  • ج: ۲ سپتامبر، ۲۰۲۲
مایکروسافت ویندوز
  • ج: ۲۸ مارس، ۲۰۲۳
ژانر(ها)اکشن-ماجراجویی
حالت(ها)تک‌نفره

آخرین بازمانده از ما قسمت ۱ عنوان یک بازی ویدئویی به سبک اکشن-ماجراجویی است که در سال ۲۰۲۲ توسط ناتی داگ توسعه یافته و به‌وسیلهٔ سونی اینتراکتیو انترتینمنت منتشر شده‌است. نسخه بازسازی شده از بازی آخرین بازمانده از ما در سال ۲۰۱۳، دارای گیم پلی و کنترل‌های اصلاح شده، از جمله مبارزه و اکتشاف پیشرفته، و گزینه‌های دسترسی گسترده‌است. بازی داستان جوئل را دنبال می‌کند که وظیفه دارد الی جوان را در سراسر ایالات متحده پس از آخرالزمان همراهی کند و از او در برابر موجودات آدمخوار آلوده به گونه‌ای جهش‌یافته از قارچ کوردیسپس دفاع کند. این بازی همچنین شامل یک بسته الحاقی می‌باشد. این بسته الحاقی آخرین بازمانده از ما: جامانده نام دارد که یک کمپین تک نفره به دنبال الی و بهترین دوستش رایلی است. حالت چندنفره آنلاین بازی اصلی حذف شده‌است.

توسعه توسط کارگردان بازی متیو گالنت و کارگردان خلاق، شان اسکیگ هدایت شد که به ترتیب جایگزین کارگردانان اصلی یعنی بروس استریلی و نیل دراکمن شدند. این بازی به‌طور کامل بازسازی شد تا از فناوری ارتقا یافته استفاده کند و به انیمیشن‌های جدید، جهت هنری و مدل‌های شخصیتی نیاز داشت تا با دیدگاه تیم سازنده بازی اصلی هماهنگ شود. بخش‌های بصری بازی اصلی را، از جمله کات سین‌ها و ضرب‌های روایی آن، تجزیه و تحلیل کردند تا خطوط داستانی مهم و جهت و هدف اصلی آن‌ها را شناسایی کنند. این تیم گیم‌پلی، فناوری و ویژگی‌های دسترس‌پذیری آخرین بازمانده از ما قسمت ۲ را با استفاده از موتور بازی آن و با استفاده از فناوری به‌روز شده، گسترش داد. کات سین‌های بازی دارای توضیحات صوتی هستند که سازندگان برای آن با دسکیریپتیو ویدئو ورکس همکاری کردند. این بازی از صدای سه بعدی و همچنین بازخورد لمسی و محرک‌های تطبیقی کنترلر دوال‌سنس پشتیبانی می‌کند.

پس از چندین فاش، این بازی به‌طور رسمی در ژوئن ۲۰۲۲ معرفی شد و در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۲۲ برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد، این بازی که قرار بود در ۳ مارس ۲۰۲۳ (۱۲ اسفند ۱۴۰۱) برای رایانه شخصی دارای ویندوز منتشر شود، اما با تأخیر مواجه شده و در نتیجه در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۲۳ (۸ فروردین ۱۴۰۲)[۱][۲]برای سیستم‌عامل مایکروسافت ویندوز نیز عرضه شد. این بازی با تمجید از پیشرفت‌های گرافیکی، انیمیشن‌های صورت، هوش مصنوعی و قابلیت دسترسی، صدا و گزینه‌های کنترل‌کننده نقدهای مثبتی دریافت کرد. واکنش‌ها به گیم پلی و طراحی سطح آن متفاوت بود و چندین منتقد لزوم بازسازی آن را به خصوص با توجه به قیمت آن زیر سؤال بردند.

مشکلات نسخه ویندوز[ویرایش]

نسخه رایانه‌های شخصی این بازی پس از تأخیر در ۸ فروردین ۱۴۰۲ عرضه شد. این بازی در همان ابتدا با بسیاری از مشکلات و باگ‌های آزار دهنده به بازار عرضه شد که باعث عذر خواهی ناتی داگ از خریداران شد.

داستان بازی[ویرایش]

قسمت ۱[ویرایش]

جهان این بازی تا سال ۲۰۱۳ یک جهان معمولی بود تا اینکه در همین سال ویروسی از نوع قارچ کوریسپس در جهان شیوع پیدا می‌کند و افراد مبتلا را به مجوداتی خونخوار تبدیل می‌کند.
در شب اول شیوع ویروس جوئل با دخترش سارا و همراه برادرش تامی که قصد فرار به محدوده‌ای امن را دارند وقتی به حومه شهر می‌رسند توسط یکی از افراد نیروی امنیتی متوقف می‌شوند و با توجه به قوانین قرنطینه وی به جوئل و سارا تیراندازی می‌کند جوئل آسیب ندید درحالی که سارا به دلیل تیرخوردگی و خونریزی جانش رو از دست می‌دهد.
بیست سال از آن وقایع می‌گذرد جوئل (به همراه شریک کاریش تس) که اکنون یک قاچاقچی هستند ساکن در شهر بوستون است مارلین یکی از ساکنان بوستون است که رهبری گروهی بزرگ به نام فایرفلایز را برعهده دارد و هدف از تشکیل این گروه پیدا کردن راه مقابله با ویروس است. دختری ۱۴ ساله ساکن در بوستون به نام الی یک بار در معرض ویروس قرار گرفته اما به ویروس مبتلا نشده و مارلین به این باور می‌رسد که اگر چیزی که در بدن الی است و از او در برابر ویروس محافظت می‌کند وارد بدن دیگران شود از دیگر افراد هم در برابر ویروس محافظت می‌شود.

مارلین وظیفه رساندن الی به مکانی مشخص را در ازای باز پس دادن سه برابر تعداد اسلحه‌های محموله جوئل و تس که نزد فایرفلایز است به آن‌ها می‌دهد. زمانی که آن‌ها به آن مکان مشخص می‌رسند با جنازه شخصی که باید الی را تحویل می‌گرفت روبه‌رو می‌شوند جوئل مأموریت رو مختومه می‌دانست اما تس اصرار دارد تا جوئل شخصاً الی را به آزمایشگاه فایرفلایز برساند. در نهایت جوئل با توجه به اصرار تس انجام این کار رو بر عهده می‌گیرد. از آنجا که الی جوئل را به یاد دخترش سارا می‌اندازد او رابطه پدرانه ای را با الی شکل می‌دهد و الی هم به مرور به جوئل وابستگی شدید پیدا می‌کند.

جامانده[ویرایش]

این بسته الحاقی داستان زمستان جوئل و الی را روایت می‌کند جوئل که جراحت شدیدی دارد در یکی از غرفه‌های پاساژ بی حال است و الی برای نجات وی در پاساژ به دنبال جعبه کمک‌های اولیه است و مدام خاطراتش را در بوستون با دوستش رایلی و اینکه چگونه آن‌ها در معرض ویروس قرار گرفتند مرور می‌کند.

روند بازی[ویرایش]

قسمت ۱[ویرایش]

بازیکنان در این بازی هدایت جوئل را بر عهده می‌گیرند و الی همراه جوئل است ولی بازیکنان توانایی هدایت الی را ندارند، الی به واسطه هوش مصنوعی کاملاً خودسرانه عمل می‌کند.

این بازی روندی خطی دارد و کاملاً با بازی‌های جهان آزاد متفاوت است، برخلاف بازی‌های جهان آزاد که بازیکنان می‌توانند به هرجا که می‌خواهند بروند در این بازی بازیکنان فقط می‌توانند مستقیم در مسیری که سازندگان آن را ساخته و از قبل تعیین کرده‌اند حرکت کنند، دشمنان شما در این بازی هم افراد آلوده به ویروس می‌باشند و هم افراد عادی که منافعشان با جوئل در تضاد است، تعداد و مکانی که دشمنان در آن حضور دارند کاملاً ثابت و از قبل تعیین شده هستند، اسلحه‌ها در این بازی توسط بازیکن جمع‌آوری می‌شوند یعنی بازیکنان در این بازی تنها مشروط به داشتن دو یا سه اسلحه نیستند و می‌توانند در مجموع نه اسلحه که در این بازی وجود دارد را به‌طور همزمان با خود حمل کنند در ابتدای بازی جوئل یک پیستول دارد دیگر سلاح‌ها در مکان‌های مشخصی از بازی وجود دارند و بازیکنان با کاوش در محیط بازی باید آن هارا پیدا کنند و همچنین با پیدا کردن میزکار در محیط بازی بازیکنان قادر خواهند بود تا سلاح‌هایشان را ارتقا دهند، علاوه بر ارتقا اسلحه بازیکنان با پیدا کردن کپسول‌های دارویی قادر خواهند بود تا قدرت‌ها و مهارت‌های جوئل را افزایش دهند و همچنین با پیداکردن کتاب چه‌های راهنما قدرت دیگر سلاح‌های بازیکن از جمله مولوتف یا بمب دودزا و دیگر سلاح‌های فرعی که تعدادشان به شش عدد می‌رسد افزایش پیدا می‌کند.

جامانده[ویرایش]

در این بسته الحاقی بازیکنان کنترل الی را بر عهده می‌گیرند روند بازی نسبت به دو قسمت اصلی کمی متفاوت است.
بازیکنان باید در این پاساژ متروکه به دنبال جعبه کمک‌های اولیه بگردند و هرگاه که الی به یاد خاطراتش افتاد بازیکنان به رقابت و مسابقه با رایلی پرداخته.

منابع[ویرایش]

  1. Naughty Dog (December 8, 2022). "The Last of Us Part I arrives PC on March 3, 2023". www.blog.playstation.com (به انگلیسی).
  2. ویژگی‌های نسخه مایکروسافت ویندوز شامل وضوح 4K، شصت فریم بر ثانیه، تنظیمات قابل‌شخصی‌سازی و… می‌شود.

پیوند به بیرون[ویرایش]