کیت شوپن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کیت شوپن
Chopin in 1894
Chopin in 1894
زادهکاترین اُفلاهرتی
۸ فوریهٔ ۱۸۵۰
سنت لوئیس، میزوری
درگذشته۲۲ اوت ۱۹۰۴ (۵۴ سال)
سنت لوئیس، میزوری
پیشهرمان‌نویس، داستان کوتاه
ملیتایالات متحده آمریکا
سبک نوشتاریRealistic fiction
کار(های) برجستهThe Awakening
همسر(ها)
  • Oscar Chopin
    (ا. ۱۸۷۰–۱۸۸۲)
فرزند(ان)۶

کیت شوپن (انگلیسی: Kate Chopin; ‎/ˈʃpæn/‎[۱][۲] همچنین US: ‎/ʃˈpæn, ˈʃpən/‎;[۳]؛ ۸ فوریهٔ ۱۸۵۰ – ۲۲ اوت ۱۹۰۴) رمان‌نویس، نویسنده داستان کوتاه اهل ایالات متحده آمریکا بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

با نام اصلی کاترین اُفلاهرتی انگلیسی: Katherine O'Flaherty در ۸ فوریه ۱۸۵۱ در سنت لوئیس، میزوری به دنیا آمد. پدرش از تجار موفق ایرلندی‌تبار بود که به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرده بودند. مادرش از فرانسوی‌تبار بود و با گروه‌های فرانسوی ساکن ایالات متحده آمریکا ارتباط نزدیکی داشت. پدر کیت زمانی که او تنها پنج سال سن داشت در یک سانحه ریزش پل کشته شد. این اتفاق او را هرچه بیشتر به خانواده مادری و آداب و رسوم فرانسوی‌ها نزدیک کرد. او به آثار بزرگانی همچون سر والتر اسکات و چالز دیکنز علاقه فراوانی داشت. در دوران جوانی به تحقیق و بحث در زمینه میزان اختیارِ کلیسای کاتولیکِ رم دربارهٔ جنسیت افراد پرداخت. او معتقد بود حق زنان نادیده گرفته می‌شود. (او بعدها هم به تشکل‌های حمایتی از حقوق زنان پیوست)

در سال ۱۸۷۰ با اسکار شوپن ازدواج کرد. این زوج صاحب ۶ فرزند (یک دختر و پنج پسر) شدند. در یک دوره زمانی کوتاه ۱۸۷۹ تا ۱۸۸۴ شوهر و مادر کیت فوت کردند که این مسئله باعث به وجود آمدن افسردگی شدید و ناراحتی روحی در او شد تا آن‌جا که به توصیه پزشک برای بهبودی و آرامش به نوشتن روی آورد.

حاصل کارهای ادبی او چندین مقاله و داستان کوتاه و دو رمان است. مشهورترین اثر شوپن رمانِ «بیداری» است که به شرح نیازهای طبیعی و ذاتی یک زن می‌پردازد و تا مدت‌ها اجازه چاپ پیدا نکرد. پس از انتشار نیز منتقدان به شدت به آن تاختند و همین باعث شد تا کیت از صحنه ادبیات آن زمان محو شود، به طوری که آثار بعدی او نیز یکسره مجوز نشر نگرفت. شوپن در سال ۱۹۰۴ در حالی که مشغول بازدید از نمایشگاه سنت لوئیز بود بیهوش شد و دو روز بعد جان سپرد.

ترجمه رمان «بیداری» آثار به فارسی[ویرایش]

رمان «بیداری» نوشته کیت شوپن، با ترجمه ماهان سیارمنش توسط انتشارات دوات معاصر منتشر شد. این رمان برای نخستین بار در سال ۱۸۹۹ منتشر و جنجال‌برانگیز شد. ماجرای رمان حاضر در «نیو اورلئانز» و ساحل لوئیزیانا و اواخر قرن ۱۹ اتفاق می‌افتد؛ پیرنگ داستان حول «اِدنا پونتلیر» و کشاکش او میان نظرات غیر معمولش دربارهٔ زنانگی و مادرانگی با نگرش‌های غالب جنوب آمریکا در اوایل قرن ۲۰ است. «بیداری» یکی از نخستین رمان‌های آمریکایی است که بدون تمکین، تمرکزش را روی مسائل زنان قرار داده‌است. همچنین این اثر به عنوان نقطه تحول فیمینیسم شناخته شده و واکنشی را میان دو سویه خوانندگان و منتقدان معاصرش برانگیخته است. ترکیب سه چیز، رمان «بیداری» را پیشروی ادبیات مدرن آمریکا کرده‌است: داستانی واقع‌گرا، تفسیر اجتماعی برنده و پیچیدگی روانشناسانه. دیگر اینکه این رمان خبر از وجود رمان‌نویسان بزرگی چون ویلیام فاکنر و ارنست همینگوی می‌دهد و عقاید و دیدگاه‌های نویسندگان معاصرش چون ادیث وارتون و هنری جیمز را تکرار می‌کند. همچنین یکی از نخستین کارهای سنتی جنوب آمریکا است که در ادامه با شاهکارهای مدرن نویسندگانی چون ویلیام فاکنر، فلانری اوکانر، یودورا ولتی، کاترین آن پورتر و تنسی ویلیامز به حد اعلی می‌رسد.

منابع[ویرایش]

  1. "Chopin, Kate". واژه‌نامه‌های آکسفورد (وبگاه). انتشارات دانشگاه آکسفورد. Retrieved July 23, 2019.
  2. "Chopin". The American Heritage Dictionary of the English Language (5th ed.). Boston: هاوتن مفلین هارکورت. 2014. Retrieved July 23, 2019.
  3. مریم-وبستر Chopin

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • آثار نوشته‌شده یا دربارهٔ کیت شوپن در بایگانی اینترنت
  • Kate Chopin at American Literature
  • Kate Chopin: A Re-Awakening, PBS documentary
  • Kate Chopin در قبریاب
  • «بیداری» کیت شوپن در ایران خبرگزاری مهر
  • تراویک، باکنر (۱۳۸۳). تاریخ ادبیات جهان. ترجمهٔ رضایی - عربعلی. فرزان روز.