کتابفروشی اسکار وایلد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کتابفروشی اسکار وایلد
نام پیشینکتابفروشی یادبود اسکار وایلد
صنعتکتابفروشی ال‌جی‌بی‌تی
سرنوشتبسته شده
بنا نهاده۲۴ نوامبر ۱۹۶۷ (۱۹۶۷-11-۲۴)
بنیانگذارانکریگ رودول
از بین رفته۲۹ مارس ۲۰۰۹ (۲۰۰۹-03-۲۹)
دفتر مرکزیخیابان ۱۵ کریستوفر، نیویورک، ایالت نیویورک، ایالات متحده
محدودهٔ فعالیتنیویورک

کتابفروشی اسکار وایلد توسط کریگ رودول در ۲۴ نوامبر ۱۹۶۷ به عنوان کتابفروشی یادبود اسکار وایلد تأسیس شد. این کتاب فروشی ابتدا در خیابان ۲۹۱ مرسر واقع شده بود،[۱][۲][۳][۴] اما در سال ۱۹۷۳ به گوشه ای از خیابان کریستوفر و خیابان گی در محله گرینیچ در شهر نیویورک نقل مکان کرد.[۵]

این کتابفروشی به دلیل رکود بزرگ مالی و چالش‌های کتابفروشی‌های آنلاین در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۰۹ تعطیل شد.[۶]

تاریخچه[ویرایش]

رودول به عنوان عضو و نایب رئیس انجمن ماتاچین تلاش کرد تا با افتتاح یک کتاب فروشی، با توجه به جامعه در حال رشد همجنسگرایان، ماتاچین را در معرض دید همجنس گرایان و کل جامعه قرار دهد.

آگهی کتاب فروشی که در مجله کوئینز کوارترلی در سال ۱۹۶۸ منتشر شد. در تصویر فرد سرژانت و کریگ رودول حضور دارند.

من سعی می‌کردم جامعه (ماتاچین) را به جای نشستن در دفتر کار به مردم نشان دهم. حتی به ویترین چندین مغازه نگاه کردیم. من می‌خواستم انجمن یک کتابفروشی، مرکز خدمات مشاوره ای، ستاد جمع‌آوری سرمایه و دفتر ایجاد کند. مهمترین چیز این بود که به خیابان بیرون برویم.[۷][۸]

رودول خود را یک کتابفروش نمی‌دانست بلکه شخصی می‌دانست که از سن ۱۳ سالگی به تغییر دیدگاه جهان نسبت به همجنسگرایان کمک کرده و سعی کرده از خود شخصیت خوبی به عنوان نماینده همجنسگرایان نشان دهد.[۸] با وجود انتخاب‌های محدود در هنگام تأسیس کتابفروشی، رودول از فروش مجله‌های پورنوگرافی خودداری کرد و در عوض از نویسندگان ادبی گی و لزبین استقبال کرد.[۹][۱۰] رودول در مورد نحوه انتخاب نام مغازه گفت:

من اسمی می‌خواستم که به مردم بگوید مغازه در چه زمینه ای است؛ بنابراین من سعی کردم به برجسته‌ترین شخصی که می‌توانم از نام او استفاده کنم که توسط اکثر مردم به راحتی قابل شناسایی به عنوان یک همجنسگرا است فکر کنم، کسی که به نوعی یک نماد است؛ و اسکار وایلد در آن زمان بارزترین بود، بنابراین من آن را کتابفروشی یادبود اسکار وایلد نامیدم.[۱۱][۱۲]

در مارس ۱۹۶۸، رودول شروع به انتشار یک خبرنامه ماهانه از کتابفروشی کرد، که آن را هیمنال نامید.[۱]

جلسات اولیه سازماندهی اولین رژه دگرباشان جنسی در شهر نیویورک در سال ۱۹۷۰ در این کتابفروشی برگزار شد.[۱۳]

رودول، کتابفروشی را در مارس ۱۹۹۳ به بیل اوفن باکر، سه ماه قبل از مرگ رودول در اثر سرطان معده، فروخت.[۱۴] در ژوئن ۱۹۹۶ اوفن باکر فروشگاه را به لری لینگل فروخت. در ژانویه ۲۰۰۳ لینگل اعلام کرد که کتابفروشی به دلیل مشکلات مالی بسته می‌شود.[۱۵] دیکن ماکوببین، مالک کتابفروشی‌های لامبادا رایزینگ، کتابفروشی را خریداری کرد تا از بسته شدن یک کتابفروشی با اهمیت تاریخی جلوگیری کند.[۱۶][۱۷] در سال ۲۰۰۶، این کتابفروشی توسط مدیر قدیمی کیم برینستر خریداری شد.

به گفته برینستر، این کتابفروشی در ۲۹ مارس ۲۰۰۹ به دلیل کاهش دو رقمی فروش ناشی از بحران اقتصادی در میان رقابت شدید با فروشندگان آنلاین کتاب، بسته شد.[۱۸]بسته شدن این کتاب فروشی بخشی از بسته شدن کتابفروشی‌های تجارت خشت و ملات ال‌جی‌بی‌تی در اوایل قرن بیست و یکم بود، دو کتاب فروشی دیگر در لس آنجلس و سان فرانسیسکو نیز بسته شدند.

تأثیر علم مسیحی[ویرایش]

رودول به عنوان عضوی از کلیسای علوم مسیحی پرورش یافت. ریشه‌های اعتقاد رودول به «آزادی همجنسگرایان» از قرائت روزانه وی از ادبیات علوم مسیحی ناشی می‌شد که «بر عزت همه چیز بشر و اهمیت درست کردن امور با اعتقاد به آنها تأکید می‌کرد.»

رودول با استفاده از مثال علوم مسیحی در ارتباط با جامعه و تأکید بر در دسترس بودن ادبیاتی که حاوی تصاویر مثبتی از همجنسگرایان باشد، پس از یک مطالعه، کتابفروشی یادبود اسکار وایلد را تأسیس کرد.[۱۹]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Howard Smith's Scenes column, Village Voice, March 21, 1968, Vol. XIII, No. 23 (March 21, 1968 – republished April 19, 2010) بایگانی‌شده در ژوئن ۳۰, ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine Retrieved June 16, 2010.
  2. Craig Rodwell Papers, 1940-1993, New York Public Library (1999). Retrieved on July 25, 2011.
  3. Tobin, pg. 65
  4. Marotta, pg. 65
  5. "Last Minute Oscar Wilde Reprieve" Gay City News. January 31 – February 6, 2003. Vol. 2 – Issue 5. Retrieved January 3, 2011.
  6. "Venerable Gay Bookstore Will Close" The New York Times. February 3, 2009. Retrieved August 8, 2015.
  7. Tobin/Wicker, pg. 69-70
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ Downs, pg. 65
  9. Duberman, pg. 164–166
  10. Pobo, Kenneth. Journalism and Publishing بایگانی‌شده در ۲۰۰۸-۰۹-۲۸ توسط Wayback Machine, GLBTQ Encyclopedia بایگانی‌شده در ۱۷ مارس ۲۰۰۵ توسط Wayback Machine (October 13, 2007). Retrieved on September 23, 2008.
  11. Tobin/Wicker, Gay Crusaders pg. 65
  12. Downs, pg. 69
  13. Sargeant, Fred. "1970: A First-Person Account of the First Gay Pride March." The Village Voice. June 22, 2010. بایگانی‌شده در ۸ ژوئن ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine Retrieved January 3, 2011.
  14. Craig L. Rodwell, 52, Pioneer for Gay Rights New York Times obituaries (June 20, 1993). Retrieved July 25, 2011.
  15. Santor, Marc "Hard Words for a Bookshop: The End." New York Times. January 7, 2003. Retrieved January 3, 2011.
  16. Santora, Marc "Plot Twist for a Gay Bookstore: The Last Chapter Actually Isn't" New York Times February 4, 2003 Retrieved January 3, 2011.
  17. Neff, Lisa. The importance of being open: Oscar Wilde Bookshop purchased by Deacon Maccubbin of Lambda Rising, The Advocate (March 18, 2003). Retrieved on May 6, 2010.
  18. Chan, Sewell. "Venerable Gay Bookstore Will Close." New York Times. February 3, 2009.
  19. Marotta, p. 66

کتابشناسی - فهرست کتب[ویرایش]