کبرا کای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کبرا کای
ژانرکمدی-درام
فیلم رزمی
سازندهجاش هلد
جان هورویتس
بازیگرانرالف ماکیو
ویلیام زابکا
کورتنی هنگلر
شولو ماریدوئنا
تانر بوکانان
مری ماوسر
جیکوب برتراند
پیتون لیست
توماس ایان گریفیت
ونسا روبیو
جیانی دیسنزو
آهنگسازان
کشور سازندهآمریکا
زبان اصلیانگلیسی
شمار فصل‌ها۵
شمار قسمت‌ها۵۰
تولید
تهیه‌کننده‌های اجراییرالف ماچیو
ویل اسمیت
جیمز لاسیتر
کالب پینکت
سوزان اکینز
جاش هلد
جان هورویتز
مدت۲۲–۴۷ دقیقه
توزیع‌کنندهسونی پیکچرز تلویژن
پخش
شبکهٔ اصلییوتیوب پریمیوم
نتفلیکس
فرمت تصویر۴ کی
وضوح‌بالا
فرمت صداصدای استریو
دالبی دیجیتال
انتشار اولیه۲ می ۲۰۱۸ - اکنون

کبرا کای (به انگلیسی: Cobra Kai) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی کمدی-درام در سبک هنرهای رزمی که دنباله‌ای بر فیلم‌های اصلی بچه کاراته‌کار (۱۹۸۴ الی ۱۹۸۹) است.[۱] این سریال توسط جاش هیلد، و جان هورویتس ساخته شده و توسط سونی پیکچرز تله‌ویژن توزیع شده‌است. این سریال برای دو فصل اول در یوتیوب منتشر شد، ولی بقیه قسمت‌ها در نتفلیکس منتشر شد. در این سریال رالف ماکیو و ویلیام زابکا به ترتیب نقش‌های خود را در نقش دنیل لاروسو و جانی لارنس از فیلم ۱۹۸۴ بچه کاراته‌کار و دنباله‌های آن بازی می‌کنند.

فصل اول و دوم در ماه مه ۲۰۱۸ و آوریل ۲۰۱۹ در یوتیوب منتشر شد. نتفلیکس این سریال را در ژوئن ۲۰۲۰ پس از تصمیم برای توقف تولید برنامه‌های اصلی با فیلمنامه خریداری کرد. فصل‌های سوم، چهارم و پنجم به ترتیب در ژانویه ۲۰۲۱، دسامبر ۲۰۲۱ و سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر شدند. در ژانویه ۲۰۲۳، سریال برای فصل ششم و آخر تمدید شد، اگرچه تولید فصل ششم در ۲ می به دلیل اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا متوقف شد.[۲][۳] که احتمالا فصل آخر در سال ۲۰۲۴ منتشر می‌شود.

کبرا کای روایت «آقای میاگی» را از دیدگاه جانی لارنس که دوباره بررسی می‌کند و با تصمیم او برای بازگشایی دوجو کاراته کبرا کای و احیای مجدد رقبت قدیمی‌اش با دنیل لاروسو شروع می‌شود.[۴] کورتنی هنگلر، شولو ماریدوئنیا، تانر بوکانان، مری موزر مری ماوسر، جیکوب برتراند، جیانی دسنزو، پیتون لیست، مارتین کووا و توماس ایان گریفیت نیز در این سریال بازی می‌کنند. ماجرای این سریال بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ اتفاق می‌افتد.[۵][۶]

کبرا کای بینندگان بالایی هم در یوتیوب و هم در نتفلیکس به دست آورده‌است و به دلیل نویسندگی، بازی‌ها، سکانس‌های اکشن و رزمی، طنز، توسعه شخصیت و وفاداری به فیلم‌های قبلی، تحسین منتقدان را دریافت کرده‌است. این سریال جوایز و نامزدهای متعددی را دریافت کرده‌است و فصل سوم آن نامزد بهترین سریال کمدی در هفتاد و سومین دوره جوایز پرایم تایم امی شد.

داستان[ویرایش]

فصل اول[ویرایش]

جانی لارنس، سی و چهار سال پس از شکست از دنیل لاروسو در مسابقات کاراته در سال ۱۹۸۴، که اکنون ۵۰ ساله است، از اعتیاد به الکل و افسردگی رنج می‌برد. او به عنوان یک نصاب پاره‌وقت کار می‌کند و در آپارتمانی در لس‌آنجلس زندگی می‌کند، زیرا از سبک زندگی ثروتمند در انسینو که به بزرگ شدن عادت کرده بود، دور افتاده‌است. او از رابطه قبلی پسری به نام رابی دارد که او را رها کرده‌است. در مقابل، دنیل در حال حاضر صاحب یک زنجیره بسیار موفق نمایندگی خودرو است و با مالک مشترک آماندا ازدواج کرده‌است که از او دو فرزند دارد: سامانتا و آنتونی. دنیل سرانجام به سبک زندگی ثروتمندی می‌پردازد که در کودکی به آن حسادت می‌کرد، زمانی که او و مادرش لوسیل در رصدا زندگی می‌کردند. با این حال، پس از مرگ دوست و مربی او، آقای میاگی، تلاش دنیل برای برقراری ارتباط معنادار با فرزندانش، تعادل را در زندگی او به هم ریخت.

جانی پس از استفاده از کاراته برای دفاع از همسایه نوجوان خود میگل دیاز در برابر گروهی از اراذل و اوباش، قبول می‌کند که به میگل کاراته آموزش دهد و دوباره جوی کاراته کبرا کای را به عنوان فرصتی برای بازپس‌گیری گذشته خود باز می‌کند. کبرا کای احیا شده گروهی از طردشدگان اجتماعی زورگو را جذب می‌کند که تحت آموزش او رفاقت و اعتماد به نفس پیدا می‌کنند. جانی با میگل پیوند برقرار می‌کند به شیوه‌ای که شبیه رابطه بین دنیل و آقای میاگی است، در حالی که میگل با سامانتا قرار می‌گیرد. با این حال، فلسفه کبرا کای عمدتاً بدون تغییر باقی می‌ماند، اگرچه جانی سعی می‌کند آن را با افتخار بیشتری نسبت به کریس القا کند. از سوی دیگر، بازگشایی کبرا کای رقابت جانی با دنیل را زنده می‌کند که قول می‌دهد جو را از بین ببرد. دنیل شروع به آموزش رابی به روش میاگی-دو می‌کند، در حالی که رابی رقابت با میگل را آغاز می‌کند. رقابت‌ها در مسابقات کاراته سال ۲۰۱۸ به اوج می‌رسد، که میگل موفق می‌شود با تاکتیک‌های دست‌نخورده پیروز شود و باعث می‌شود جانی متوجه معایب دوجو شود و …

فصل دوم[ویرایش]

بنیانگذار کبرا کای و مربی (سنسی) قدیمی جانی، جان کریس به طور غیرمنتظره‌ای دوباره ظاهر می‌شود و جانی با اکراه به او اجازه می‌دهد دوباره به کبرا کای بپیوندد. در همین حال، دانیل دوجوی میاگی-دو خود را با رابی و سام باز می‌کند، به عنوان اولین شاگردانش در پاسخ به موفقیت کبرا کای. رقابت گسترده‌ای بین این دو دوجو شکل می‌گیرد، به ویژه بین سام و دانشجوی جدید کبرا کای توری نیکولز، که دومی رابطه‌ای با میگل آغاز می‌کند. در این میان، کریس شروع به وحشی‌گری دانش آموزان کبرا کای برای نشان دادن بی‌رحمی می‌کند، پس از مشاهده میگوئل و سام که در یک مهمانی در حال بیرون آمدن هستند، توری به دعوای مدرسه‌ای بین دوجوها دامن می‌زند، که در نهایت رابی به طور تصادفی میگل را از بالکن مدرسه به پایین پرتاب می‌کند و به پله‌های پایین می‌رود و به شدت به ستون فقراتش آسیب می‌زند و او را به کما می‌برد. پس از آن، آماندا دنیل را متقاعد می‌کند که میاگی-دو را تعطیل کند، زیرا رقابت از کنترل خارج شده است، در حالی که کریس کنترل دوجو کبرا کای را به دست می‌گیرد.

فصل سوم[ویرایش]

پس از دعوای مدرسه، جانی به دلیل افسرده شدن از معلولیت میگل، دوباره الکلی می‌شود، در حالی که تجارت دنیل به دلیل وابستگی رابی به میاگی-دو با مشکل مواجه می‌شود. پس از اینکه رابی را که ناپدید شده به دست آوردند، این دو به طور موقت در تلاش برای یافتن او با هم همکاری می‌کنند و در نهایت تسلیم می‌شوند. رابی پیدا می‌شود و در بازداشت نوجوانان قرار می‌گیرد، از دست دنیل و جانی عصبانی می‌شود و با پیشنهاد کریس برای پیوستن به کبرا کای وسوسه می‌شود. در همین حین، میگل از کما بیدار می‌شود و با جانی تمرین می‌کند تا توانایی راه رفتن خود را بازیابد. هنگامی که میگل توانایی راه رفتن خود را به دست آورد، جانی در تلاش برای رقابت با کبرا کای که توجه کریس را به خود جلب می‌کند، یک دوجوی جدید به نام نیش عقاب را تاسیس می‌کند. تقریباً در همان زمان، آماندا به دانیل اجازه می‌دهد تا میاگی-دو را دوباره باز کند، پس از نبردی که بین شاگردان سابقش و کبرا کای رخ داد، منجر به شکستن بازوی دیمیتری توسط هاک (ایلای) شد. جانی و دنیل که در ابتدا از همکاری با یکدیگر امتناع می‌کنند، پس از ملاقات با دوست دختر سابقشان علی میلز در یک مهمانی، اختلافات خود را حل می‌کنند. در همان زمان، کبرا کای به رهبری محافظه‌کاران به خانه لاروسو حمله می‌کنند، جایی که هاک کبری کای را رها می‌کند تا به اتحاد بپیوندد و کبرا کای توسط میاگی-دو و نیش عقاب شکست می‌خورد که تصمیم می‌گیرند با هم کار کنند. پس از فهمیدن این موضوع، دنیل و جانی با کریس روبرو می‌شوند که فاش می‌کند که رابی به کبرا کای ملحق شده است و اولتیماتوم می‌دهد: هر دوجوی که در مسابقات بعدی آل‌واری شکست بخورد باید تعطیل شود. هر سه موافق هستند و جانی و دانیل دوجوهای مربوطه خود را با هم ادغام می‌کنند.

در سرتاسر فصل سوم، فلاش بک‌هایی به دوران کریس در ویتنام پخش می‌شود، که توضیح می‌دهد چگونه او به مرد امروزی تبدیل شد.

فصل چهارم[ویرایش]

در تلاش برای شکست دادن جانی و دانیل در آل والی، کریس از بهترین دوست خود و بنیانگذار کبرا کای، تری سیلور، تاجر ثروتمند و معتاد سابق به کوکائین، کمک می‌گیرد و ...

فصل پنجم[ویرایش]

جانی و دانیل علیرغم از دست دادن آل والی، به تلاش برای سرنگونی کبرا کای، که اکنون شامل منابع و حمایت سیلور است، ادامه می‌دهند. برای انجام این کار، دانیل رقیب سابق چوزن توگوچی را برای کمک به او می‌آورد. سیلور سنسی‌ها خارجی، از جمله سنسی کیم دا-یون، نوه سنسی سیلور و کریس را وارد می‌کند تا در برنامه‌هایش به او کمک کنند. توری که هنوز به کریس زندانی وفادار است، مخفیانه در کبرا کای کار می‌کند، تنها کسی که از پرداخت سیلور به داور آگاه است. پس از بازگشت از مکزیک، میگل از سم جدا می‌شود، اما پس از اینکه جانی آنها را مجبور به جنگیدن می‌کند، وقتی متوجه می‌شود کارمن باردار است، رقابت خود را با رابی حل می‌کند. پس از اینکه آماندا از پسر عموی خود جسیکا اندروز متوجه فساد واقعی سیلور شد، جانی، چوزن و دنیل سرخورده را متقاعد می‌کنند که شور و شوق خود را برای کاراته دوباره برانگیزد. دوجوها با هم به کار خود ادامه می‌دهند و با دستکاری کریس، نقشه اصلی سیلور را برای به خدمت گرفتن کبرا کای در مسابقات سیکای تایکای، معتبرترین مسابقات کاراته در جهان، کشف می‌کنند. در رقابتی بین این دو، هر دو دوجو در نهایت موفق به ثبت نام می‌شوند. در طول جشن بارداری کارمن، مایک بارنز، سرسپردۀ سابق سیلور از سال ۱۹۸۵، دانیل، جانی و چوزن را می‌دزد، زیرا فروشگاه مبلمان او قبلاً توسط سیلور سوخته بود. بارنز در ابتدا با متهم کردن دنیل به سوزاندن فروشگاه، جانی و چوزن را در تلاش برای انتقام گرفتن از سیلور استخدام می‌کند، جایی که هر سه با ارتش سنسی‌های او روبرو می‌شوند. این با دانشجویان میاگی روبرو می‌شود که در کنار یک محافظه‌کار اصلاح‌شده، وارد دوجوی کبرا کای می‌شوند تا فیلمی از ضرب و شتم سیلور به ری را دانلود کنند، جایی که با کل دوجوی کبرا کای و همچنین کیم دا-یون روبرو می‌شوند. آنها در نهایت فیلم ویدئویی از سیلور را آپلود می‌کنند که به توری فاش می‌کند که به داور رشوه داده است، که باعث شد کنی و بقیه کبرا کای کناره گیری کنند، سیلور دستگیر شود و دوجو تعطیل شود. پس از آن، میگل و سم، و همچنین رابی و توری، روابط مربوطه خود را احیا می‌کنند. با این حال، در زندان، کریس مرگ خود را جعل می‌کند و فرار می کند.

فصل ششم[ویرایش]

طبق گفته نتفلیکس، فصل ششم آینده آخرین فصل این سریال خواهد بود.[۷] که احتمالا در سال ۲۰۲۴ منتشر می‌شود‌.

بازیگران[ویرایش]

بازخوردها[ویرایش]

تمام پنج فصل این سریال نقدهای مثبت منتقدان را دریافت کرده‌اند. در وب‌سایت جمع‌آوری بازبینی راتن تومیتوز، کل سریال ۹۵٪ رتبه تایید را دریافت کرد.[۸] در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می کند، این سریال دارای میانگین امتیاز ۷۱ از ۱۰۰ است.[۹]

فصل اول با واکنش مثبت منتقدان روبرو شد. در راتن تومیتوز، دارای امتیاز تایید ۱۰۰٪ با میانگین امتیاز ۷.۵ از ۱۰ بر اساس ۴۹ بررسی است. در اجماع انتقادی این وب‌سایت آمده است: «کبرا کای فرنچایز بچه کاراته را با آمیزه‌ای از نوستالژی دلپذیر و اضطراب نوجوانان ادامه می‌دهد، که توسط گروهی از شخصیت‌های خوش‌نویس افزایش یافته است».

منابع[ویرایش]

  1. Goldberg, Lesley (2021-01-01). "'TV's Top 5': How 'Cobra Kai' Could Expand Its 'Miyagi-verse'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on March 9, 2021. Retrieved 2021-01-18.
  2. "Cobra Kai Season 6 Release Date, Premier, Cast, Plot And More!". BIIC News. 3 February 2023. Archived from the original on February 3, 2023. Retrieved February 3, 2023.
  3. Massoto, Erick (2 May 2023). "Cobra Kai Season 6 on Hold as Writers Strike for Fair Wages". Collider. Retrieved 23 June 2023.
  4. Haddad, Vincent (February 11, 2019). "Masculinity on the Mat". Public Books. Archived from the original on September 22, 2020. Retrieved October 19, 2019.
  5. Orquiola, John (October 29, 2022). "Karate Kid & Cobra Kai Timeline Explained". Screen Rant. Retrieved April 3, 2023.
  6. Paur, Joey (April 1, 2023). "The COBRA KAI Series Timeline is Surprisingly Very Short!". geektyrant.com. Retrieved April 3, 2023.
  7. "The 'Cobra Kai' Cast Is Pumped for the Sixth and Final Season". Netflix. Retrieved 3 July 2023.
  8. "Cobra Kai". Rotten Tomatoes. Archived from the original on June 21, 2021. Retrieved 2021-12-29.
  9. "Cobra Kai". Metacritic. Archived from the original on July 27, 2021. Retrieved September 7, 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]