تری سیلور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تری سیلور
پرونده:Thomas Ian Griffith as Terry Silver.png
نخستین حضوربچه کاراته‌کار ۳ (۱۹۸۹)
پدیدآوررابرت مارک کامن
ایفاگرتوماس ایان گریفیت
نیک مارینی (جوانی سیلور)
اطلاعاتِ درون‌داستانی
پیشهمربی کاراته (سنسی) (۱۹۸۵؛ ۲۰۱۹)
سرباز نیروی ویژه ارتش ایالات متحده (سابق)
رئیس صنایع دایناتوکس (سابق)
وابستگیکبرا کای کاراته
سبک مبارزهتانگ سو دو[۱]
ملیتآمریکایی

ترِنس «تری» سیلور (به انگلیسی: Terrance "Terry" Silver) یک شخصیت خیالی و هماورد ثانویه مجموعه فیلم‌های بچه کاراته‌کار است که توسط بازیگر و رزمی‌کار توماس ایان گریفیت به تصویر کشیده شده‌است.

او یک هماورد دیده نشده در بچه کاراته‌کار (۱۹۸۴)، هماورد اصلی بچه کاراته‌کار، قسمت سوم (۱۹۸۹) و هماورد ثانویه دنباله سریال تلویزیونی کبرا کای است که به عنوان هماورد اصلی فصل‌های ۴ و ۵ فعالیت می‌کند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

تری سیلور که در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمد، قبل از سال ۱۹۶۸ به ارتش ایالات متحده پیوست و به ویتنام اعزام شد. در این مدت، او با جان کریس آشنا شد و این دو دوست صمیمی شدند. سیلور به دلیل جثه لاغر او توسط هم تیمی، پونی دم، لقب «نی‌قلیون» را گرفت. کریس، دم اسبی و سیلور توسط کاپیتان ترنر نیروهای ویژه برای شرکت در ماموریت‌های مخفی انتخاب شدند و در هنر تانگ سو دو کاراته آموزش دیدند. در طی یکی از این ماموریت‌ها برای حمله به پایگاه ارتش ویتنام شمالی، وقتی صدای بی‌سیم سیلور به صدا در می‌آید، یگان دستگیر می‌شود که منجر به اعدام دم اسبی توسط اسیرکنندگانشان می‌شود. زمانی که در اسارت بود، یک افسر ویژه، سیلور را برای شرکت در یک مبارزه تن به تن اجباری تا مرگ با ترنر انتخاب کرد، اما کریس به جای آن خودش داوطلب شد. کریس پس از نجات توسط یک حمله هوایی توسط نیروی هوایی ایالات متحده، ترنر را می‌کشد و بقیه زندانیان را آزاد می‌کند. سیلور که از کریس به خاطر نجات جانش سپاسگزار بود، یک قول مادام العمر به او تعهد داد. تجارب سیلور در ویتنام باعث شد که او با اختلال استرس پس از سانحه دست و پنجه نرم کند و بازگشت او به زندگی غیرنظامی را با مشکل مواجه کرد.

خلق شخصیت[ویرایش]

در ابتدا قرار بود جان کریس نقش بزرگ تری سیلور در بچه کاراته‌کار ۳ داشته باشد، اما به دلیل تضاد برنامه مارتین کوو با زمان سخت در سیاره زمین، شخصیت تری سیلور (توماس ایان گریفیث) در فیلمنامه نوشته شد.[۲] بچه کاراته‌کار ۳ اولین فیلم گریفیث بود.[۳][۴][۵] گریفیث در کودکی هم هنرهای بازیگری و هم هنرهای رزمی (کنپو کاراته و تای کوان دو) را مطالعه کرد.

بچه کاراته‌کار ۳[ویرایش]

پس از شکست در تورنمنت ۱۹۸۵، سیلور کسب و کار خود را از دست داد و به بخش توانبخشی و درمانی رفت تا زندگی خود را تغییر دهد. او با شاین رابطه برقرار می‌کند و با سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها امرار معاش می‌کند. او تمام آثار ارتباط خود با کبرا کای، از جمله خالکوبی کبرا را از بین می‌برد.

منابع[ویرایش]

  1. "Cobra Kai: The Dojo's True Origin In Karate Kid Explained". ScreenRant. January 6, 2021.
  2. "Karate Kid & Cobra Kai Stars William Zabka & Martin Kove at Niagara Falls Comic Con 2019". YouTube. Convention Junkies. Event occurs at 17:16. Archived from the original on October 24, 2021. Retrieved November 20, 2019.
  3. Clary, David W. (March 1993). "Meet the Karate Kid's Worst Enemy". Black Belt. p. 18. Griffith, 32... [interview necessarily conducted prior to March 1993 publication date]
  4. 'Cobra Kai' Star Thomas Ian Griffith Teases Chilling Terry Silver Future
  5. Thomas Ian Griffith on Bridging the Gap Between Karate Kid Part III and Cobra Kai