چیزهای عجیب (فصل ۳)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چیزهای عجیب
فصل ۳
پوستر رسمی
بازیگران
کشور اصلیایالات متحده آمریکا
شم. قسمت‌ها۸
پخش
شبکه اصلینت‌فلیکس
گاه‌نگاری فصل
← پیشین
فصل ۲
پسین →
فصل ۴
فهرست قسمت‌ها

فصل سوم سریال علمی–تخیلی و وحشت روان‌شناختی چیزهای عجیب با عنوان رسمی چیزهای عجیب ۳ توسط کمپانی نت‌فلیکس در تاریخ ۴ ژوئیه ۲۰۱۹ و در ۸ قسمت پخش شد. این سریال توسط برادران دافر ساخته شده‌است. برادران دافر به غیر از نویسندگی و کارگردانی سریال، به همراه شاون لوی یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی پروژه نیز هستند.

فین ولفهارد، میلی بابی براون، نوآ اشنپ، گیتن ماتارازو ،کلب مک لاگلین، سیدی سینک، وینونا رایدر، دیوید هاربر، ناتالیا دایر، چارلی هیتون، جو کیری و کارا بوینو همه نقش‌های خود در دو فصل قبل را در اینجا نیز تکرار کرده و کری الویس، مایا هاک و جیک بیوزی نیز به عنوان بازیگران جدید از این فصل به تیم بازیگری اضافه شدند.[۱][۲][۳] داستان فصل سوم در تابستان سال ۱۹۸۵ رخ می‌دهد. مایکل بعد از مدت‌ها به همراه الون در حال گذراندن آرامش است و پاساژی جدید در شهر هاوکینز افتتاح شده‌است و مدتی است شهر با مشکلی مواجه نشده‌است اما همراه با نزدیک شدن به تاریخ ۴ ژوئیه و فرارسیدن روز استقلال، رویدادهایی غیرقابل توضیح شروع به رخ دادن می‌کند و مایک و دوستانش مجبور می‌شوند دوباره با ترس‌های قدیمی خود مواجه شوند.

داستان[ویرایش]

تابستان ۱۹۸۵ و هم‌زمان با اکران فیلم بازگشت به آینده، آرامش به شهر هاوکینز بازگشته است. مایکل و الون زمان خوبی را باهم سپری می‌کنند و به نظر می‌رسد که اِلِون پس از مدت‌ها سختی، طعم زندگی واقعی و با آرامش را می‌چشد و برای اولین بار از مایک (مایکل ویلر) برای مدتی جدا می‌شود و شروع به دوستی خوبی با مکس (مکسین می فیلد) می‌کند که باعث می‌شود این دو متوجه اتفاقات عجیبی که در حال رخ دادن در شهر است شوند. شهر با رهبری شهردار جدید که فردی فاسد است و حمایت دولت را دارد، اداره می‌شود. با نزدیک شدن به تاریخ ۴ ژوئیه و فرارسیدن روز استقلال آمریکا، رویدادهایی غیرقابل توضیح همچون ناپدید شدن افراد شروع به رخ دادن می‌کند و مایک و دوستانش مجبور می‌شوند دوباره با ترس‌های قدیمی خود مواجه شوند.[۴][۵]

بازیگران[ویرایش]

قسمت‌ها[ویرایش]

شم.
کلی
شم. در
فصل
عنوانکارگرداننویسندهتاریخ پخش اصلی
۱۸۱«بخش اول: سوزی، صدام رو می‌شنوی؟»برادران دافربرادران دافر۴ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-0۷-۰۴)
سال ۱۹۸۴، دانشمندان روسی در هنگام آزمایش یک دستگاه جدید هستند که دروازه‌ای به سوی دنیای وارونه باز می‌کند اما آزمایش شکست خورده و دستگاه نابود می‌شود. یک سال بعد و در تابستان ۱۹۸۵، آرامش به هاوکینز بازگشته است. مایکل و الون وقت زیادی را با هم سپری می‌کنند و هاپر از این مسئله بسیار دلخور است. بقیه گروه و به خصوص ویل نیز دربارهٔ این مسئله به مایکل اعتراض می‌کنند اما او توجهی به آن‌ها نشان نمی‌دهد. یک شب که بچه‌ها برای تفریح به افتتاحیهٔ پاساژ جدید شهر می‌روند، برق‌ها وس پخش فیلم ترسناک قطع شده و ویل دوباره حضور نیروی شر از دنیای وارونه را احساس می‌کند. روز بعد، داستین که به مدت یک ماه در اردوی علمی تابستانه بوده به خانه بازمی‌گردد و قرار می‌شود همه گروه باهم به نقطه بلندی بروند تا بتوانند دستگاه ارتباط رادیویی که او ساخته‌است را امتحان کنند و با سوزی، دوست جدیدی که داستین در کمپ پیدا کرده‌است صحبت کنند. اما مایکل و الون دوباره گروه را ترک می‌کنند و بچه‌ها به بالای تپه می‌رسند. داستین تا شب تلاش برای برقراری ارتباط به سوزی که در شهر دیگری است می‌کند ولی او جواب نمی‌دهد و بچه‌ها گروه را ترک می‌کنند و این باعث شروع از هم پاشیدن گروه می‌شود و داستین تنها می‌ماند. هاپر که از رابطه مایکل و الون عصبانی است، به سراغ مایک رفته و او را تهدید می‌کند که مراقب رفتار خود باشد. اپیزود در حالی پایان می‌یابد که برادر مکس، بیلی در حال رفتن بر سر قرار با مادر مایک، توسط موجودی ناشناس مورد حمله قرار می‌گیرد.
۱۹۲«بخش دوم: موش‌های صحرایی»برادران دافربرادران دافر۴ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-0۷-۰۴)
بیلی وارد دنیای وارونه شده و با بدل خود مواجه می‌شود. مایک بعد از تهدید هاپر برای نخستین بار در طی چند ماه قبل پیش الون نمی‌رود و به او دروغ می‌گوید که مشکلی برای نانا (مادربزرگ مایک) پیش آمده‌است و الون که متوجه این دروغ شده و از این موضوع عصبانی است نزد مکس رفته تا از او کمک بگیرد. مکس الون را به پاساژ جدید تفریحی (استار کورت) می‌برد تا به الون نشان بدهد که زندگی بدون مایک جریان دارد. در آن‌جا با مایکل، لوکاس و ویل مواجه می‌شوند زیرا مایک که متوجه شده بود الون دروغ او را فهمیده به پیشنهاد لوکاس به استار کورت آمدند تا برای الون هدیه ای به عنوان عذرخواهی بخرد ولی الون با مایکل بهم می‌زند. اوضاع برای بیلی هم چندان خوب نیست. او دچار نوعی حالت عصبی شده و تحت تأثیر هیولای دنیای وارونه؛ همکار نجات غریق خود به نام هدر را ربوده و به دنیای وارونه می‌برد. هم‌زمان، داستین که توسط دستگاه رادیویی خود پیغام‌هایی رمزی به زبان روسی دریافت می‌کند. گروه حدوداً از هم پاشیده‌است و به همین خاطر داستین که از رفتن مایک و بچه‌ها ناراحت شده این پیغام‌های رمزی را پیش دوست قدیمی خود استیو هرینگتون می‌برد. استیو از مدرسه بیرون آمده و در دانشگاه قبول نشده و برای امرار معاش در اسکوپز اِهوی که مغازه بستنی فروشی در پاساژ جدید است به همراه دختری به نام رابین مشغول به کار است. این سه (داستین-استیو-رابین) در حال شکستن کد روس‌ها هستند.
۲۰۳«بخش سوم: پرونده نجات غریق گمشده»شاون لویویلیام بریجز۴ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-0۷-۰۴)
مایک و لوکاس که هردو در رابطه عاشقانه خود (مایک با الون - لوکاس با مکس) با چالش مواجه شده‌اند، سعی دارند راه حلی پیدا کنند. ویل که احساس می‌کند در این بین دوستانش او را فراموش کرده‌اند سعی می‌کند تا با آن‌ها همچون دوران گذشته به بازی و سرگرمی بپردازند اما دعوا بین او و مایک بالا گرفته و ویل عصبانی و ناامید به خانه بازمی‌گردد. جویس متوجه پدیده عجیبی می‌شود و آن اینکه تقریباً همه آهنرباها از کار افتاده‌اند. او که به خاطر اتفاقات گذشته حدس می‌زند دوباره پای آزمایشگاه و دنیای وارونه در میان باشد به همراه هاپر به آزمایشگاه که حالا تبدیل مکانی متروکه شده می‌روند و در آن‌جا توسط یک مأمور جاسوس روسی مورد حمله قرار می‌گیرند. الون و مکس که حالا زمان زیادی را با هم سپری می‌کنند، از قدرت الون استفاده کرده تا برای تفریح افراد گوناگون را به‌طور پنهان به کمک قدرت‌های فراطبیعی الون رصد کنند که این فکر ابتدا برای رصد مایک و لوکاس و ویل به ذهنشان خطور کرد. وقتی نوبت به رصد بیلی می‌رسد، الون چیزهای عجیبی احساس کرده و سپس به همراه مکس نزد او می‌روند تا پاسخ تردیدهای خود را پیدا کنند. ویل دوباره حضور نیرویی پنهانی را احساس می‌کند و سرانجام نیز به مایکل و لوکاس می‌گوید هیولای دنیای وارونه بازگشته و در شهر کار می‌کند، است.
۲۱۴«بخش چهارم: آزمایش سونا»شاون لویکیت ترفری۴ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-0۷-۰۴)
مایک به الون و مکس خبر می‌دهد و همهٔ بچه‌ها بجز داستین که درگیر کد روس هاست دور هم جمع شده و می‌فهمند خطر بسیار جدی‌تر از چیزی است که در ابتدا فکر می‌کرده‌اند. هم‌زمان، هیولای دنیای وارونه که بیل و هدر را در اختیار دارد به کمک آن‌ها افراد دیگری را برای افزایش توان خود تسخیر می‌کند. هاپر که اوضاع خوبی ندارد متوجه می‌شود که فردی که به او حمله کرده با شهردار ارتباط دارد و برای همین سراغ شهردار رفته و او را تهدید می‌کند. داستین، استیو و رابین در طی یک فرایند پیچیده موفق به شکستن کد شده و به همراه کمک اریکا (خواهر کوچک لوکاس) موفق می‌شوند به راز جدیدی پی ببرند، پاساژ جدید شهر، پوششی برای آزمایشگاه زیرزمینی روس‌ها است که در اعماق آن قرار دارد و روس‌ها مشغول آزمایش در دنیای وارونه هستند. مایکل و دیگران که همچنان در تسخیر شدن بیلی تردید دارند، او را گیر انداخته و زندانی می‌کنند اما بیل به آن‌ها حمله کرده و این تنها قدرت‌های الون است که باعث می‌شود آن‌ها از خطر فرار کند. هیولای دنیای وارونه که از متوجه شده با حضور الون قادر نیست به صورت کامل به دنیای واقعی قدم بگذارد، تمام نیروی خود را برای نابودی وی آماده می‌کند.
۲۲۵«بخش پنجم: لو رفته»اوتا بریزویتزپائول دیشتر۴ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-0۷-۰۴)
اطلاعاتی که جویس و هاپر پیدا کرده‌اند آن‌ها را به یک آزمایشگاه زیر زمینی می‌کشاند اما وقتی سر و کله آدمکش مرموز روسی دوباره پیدا می‌شوند، هاپر و جویس به همراه یکی از دانشمندان روسی به نام الکسی فرار کرده و به نزد موری باومن می‌روند. داستین به همراه استیو، رابین و اریکا موفق به پیدا کرده راه ورود به آزمایشگاه زیر پاساژ می‌شوند. الون سعی می‌کند با استفاده از قدرت خود، «منبع» ورود دوباره هیولای دنیای وارونه را پیدا کند زیرا معتقد است این تنها راه برای نابودی اوست. نانسی و جاناتان که در پوشش خبرنگار در حال تحقیق بر روی مورد مشکوکی هستند که به نظر می‌آید توسط هیولای دنیای وارونه تسخیر شده‌است، همراه با بچه‌ها به یک بیمارستان محلی می‌روند. درست زمانی که دنیای وارونه به کمک این افراد، هیولایی بسیار بزرگتر از قبل خلق کرده‌است.
۲۳۶«بخش ششم: از بین بسیاری، یکی»اوتا بریزویتزکرتیس گوین۴ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-0۷-۰۴)
گروه به کمک الون موفق می‌شوند که از بیمارستان فرار کنند. شهردار که در حال تدارکات جشن بزرگی برای روز استقلال است با تهدید آدمکش روسی، تمامی نیروی خود را صرف پیدا کردن جیم هاپر می‌کند. داستین به همراه اریکا موفق به فرار از آزمایشگاه زیر زمینی می‌شوند اما رابین و استیو دستگیر شده و مورد شکنجه قرار می‌گیرند. الون بار دیگر وارد دنیای وارونه شده تا منبع را پیدا کند. جستجویش پای او را به یکی از خاطرات بیلی در کودکی می‌کشاند و در چندین صحنه رابطه خوب بیلی با مادرش و گذشته دردناکش که او را در برابر هیولای دنیای وارونه آسیب‌پذیر کرده آشکار می‌شود. جیم به کمک الکسی از داستان آزمایشگاه پنهانی در پاساژ باخبر شده و سپس سم اوونز را در جریان گذاشته و خودش به همراه گروه به طرف هاوکینز حرکت می‌کند. الون منبع را پیدا کرده و هم‌زمان دنیای وارونه به او می‌گوید که با تمام نیروی خود برای «سلاخی» مردم شهر در حال حرکت به سوی هاوکینز است.
۲۴۷«بخش هفتم: نیش»برادران دافربرادران دافر۴ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-0۷-۰۴)
بچه‌ها که به کلبه هاپر رفته‌اند توسط هیولای عظیم مورد حمله قرار گرفته و بعد از درگیری که در طی آن پای الون به شدت مجروح می‌شود موفق به فرار می‌شوند. داستین و اریکا، استیو و رابین را فراری داده و به داخل پاساژ برمی‌گردند و در آن جا مایکل و الون و دیگر بچه‌ها را ملاقات می‌کنند. قبل از آنکه بتوانند اطلاعاتشان را باهم شریک شوند، درد پای الون اوج می‌گیرد و مشخص می‌شود که بخشی از هیولای دنیای وارونه به درون پاهای او رفته‌است. هاپر و جویس وارد هاوکینز شده و با آدمکش روسی درگیر می‌شوند که در طی آن الکسی کشته می‌شود و جویس و هاپر به همراه باومن فرار می‌کنند تا بچه‌ها را پیدا کنند.
۲۵۸«بخش هشتم: نبرد استارکورت»برادران دافربرادران دافر۴ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-0۷-۰۴)
الون با استفاده از قدرت خود موفق می‌شود آن تکه از هیولای دنیای وارونه که به درون پایش رفته‌است را بیرون بکشد اما اتفاق عجیبی که رخ می‌دهد این است که او قدرت‌های فراطبیعی خود را از دست می‌دهد. هاپر به همراه جویس و باومن، بچه‌ها را پیدا کرده و شروع به نقشه کشیدن می‌کنند. داستین که پیش‌تر در مقر روسی بوده و آن‌جا را می‌شناسد به همراه اریکا، استیو و رابین به ارتفاعات هاوکینز می‌رود تا با استفاده از دستگاه رادیویی خود بتواند هاپر، جویس و باومن که را که قرار است وارد آزمایشگاه زیرزمینی شود را راهنمایی کند. گروه سوم نیز که شامل مایک، الون و دیگر افراد می‌شود سعی می‌کنند به جای امنی بروند اما بیلی و هیولانی دنیای وارونه هم‌زمان به آن‌ها حمله کرده و نبردی در پاساژ شکل می‌گیرد. بیلی پس از مجروح کردن مایک و مکس، الون را که قدرتی ندارد نزد هیولای دنیای وارونه می‌برد. الون به ( خاطره‌ی ساحلی که در ذهن بیلی دیده بود اشاره می‌کند ) و بیلی که عشق مادرش را دوباره به خاطر آورده، کنترل خود را به دست می‌گیرد و در راه نجات جان الون توسط هیولای کشته می‌شود. هاپر موفق می‌شود دستگاهی را که در حال ایجاد پلی بین دنیای واقعی و دنیای وارونه است را پیدا کند. جویس دستگاه را از بین می‌برد و هاپر و آدمکش روسی که در نزدیکی دستگاه در حال مبارزه هستند به وسیله انفجار کشته می‌شوند. لحظاتی بعد نیز سم اوونز به همراه نیروی نظامی خود به وارد آزمایشگاه شده و افراد باقی‌مانده را از محل خارج می‌کند. داستان با پرشی چند هفته‌ای جلو می‌رود. جویس تصمیم می‌گیرد به شهر دیگری برای زندگی نقل مکان کند و الون نیز همراه آن‌ها می‌رود. بعد از یک خداحافظی سخت بین بچه‌ها، بایرزها به همراه الون به سوی مقصد حرکت می‌کنند و الون نامه‌ای را که هاپر پیش از مرگش برای او نوشته را می‌خواند. در صحنه بعد از تیتراژ، آزمایشگاهی روسی در شبه‌جزیره کامچاتکا، زندانی را به دمگورگن، هیولای قسمت اول تحویل می‌دهد.

موسیقی[ویرایش]

موسیقی فصل سوم چیزهای عجیب همچون دو فصل اول توسط مایکل استاین و کایل دیکسون ساخته شده‌است. آلبوم موسیقی فصل سوم شامل ۴۱ قطعه در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد.[۶][۷]

بازخوردها[ویرایش]

فصل سوم با واکنش مثبتی همراه بود. راتن تومیتوز گزارش کرد که ۹۶٪ منتقدان نسبت به این فصل نظر مثبتی داشته‌اند که این درصد از روی ۵۰ نقد نقد به دست آمده‌است.[۸] متاکریتیک نیز بر پایه ۲۱ نقد، نمره ۷۴/۱۰۰ را به این فصل داد و اعلام کرد نظرات پیرامون فصل سوم «اغلب مثبت» است.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. "'Stranger Things': Priah Ferguson Promoted, Maya Hawke Added As New Regular In Season 3 Of Netflix Series". Deadline. March 2, 2018. Retrieved October 2, 2018.
  2. "Cary Elwes, Jake Busey Join 'Stranger Things' Season 3". Variety. April 18, 2018. Retrieved October 2, 2018.
  3. "'Stranger Things' Season 3 Casts 'Haters Back Off' Alum Francesca Reale". Variety. May 19, 2018. Retrieved October 2, 2018.
  4. Kilkenny, Katie (March 25, 2018). "'Stranger Things': First Season 3 Details Revealed". The Hollywood Reporter. Retrieved March 26, 2018.
  5. McVey, Clara (June 5, 2018). "Noah Schnapp Teases 'Stranger Things' Season 3: "It's Very Different"". The Hollywood Reporter. Retrieved June 5, 2018.
  6. Strauss, Matthew (June 20, 2019). "Kyle Dixon and Michael Stein Detail "Stranger Things" Season 3 Score". Pitchfork. Retrieved June 20, 2019.
  7. Daly, Rhian (June 20, 2019). "Listen to two synthy new tracks from 'Stranger Things' season 3 score". NME. Retrieved June 20, 2019.
  8. "Stranger Things: Season 3 (2019)". Rotten Tomatoes. Retrieved July 1, 2019.
  9. "Stranger Things: Season 3". Metacritic. Retrieved June 30, 2019.