پتر پاول

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پتر پاول
پاول در ۲۰۲۳
رئیس‌جمهور جمهوری چک
آغاز به کار
۹ مارس ۲۰۲۳
نخست‌وزیرپتر فیالا
جانشینمیلوش زمان
رئیس کمیته نظامی ناتو
دوره مسئولیت
۲۶ ژوئن ۲۰۱۵ – ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸
پس ازکناد بارتلز
پیش ازاستوارت پیچ
رئیس ستاد کل (جمهوری چک)
دوره مسئولیت
اول ژوئیه ۲۰۱۲ – اول مه ۲۰۱۵
رئیس‌جمهورواتسلاف کلاوس
میلوش زمان
پس ازولاستمیل پیچک
پیش ازیوزف بچوار
اطلاعات شخصی
زاده۱ نوامبر ۱۹۶۱ ‏(۶۲ سال)
پلانا (ناحیه تاخوف), چکسلواکی
(الانجمهوری چک)
حزب سیاسیکنشگر سیاسی مستقل (از ۱۹۸۹)
دیگر عضویت‌های سیاسیحزب کمونیست چکسلواکی (۱۹۸۵–۱۹۸۹)
همسر(ان)هانا پاولوا (ا. ۱۹۸۶–۲۰۰۱)
اوا پاولوا (ا. ۲۰۰۴)
فرزندان۳
محل تحصیلمدرسه نظامی نیروی زمینی
آکادمی نظامی
کینگز کالج لندن
جایزه‌هاصلیب شایستگی وزیر دفاع جمهوری چک
مدال قهرمانی (جمهوری چک)
فرمانده لژیون شایستگی (ایالات متحده آمریکا)
افسر لژیون افتخار (فرانسه)
صلیب جنگ تئاتر (فرانسه)
امضا
خدمات نظامی
وفاداریچکسلواکی (۱۹۸۳–۱۹۹۲)
جمهوری چک (از ۱۹۹۳)
خدمت/شاخهارتش جمهوری چک
سال‌های خدمت۱۹۸۳–۲۰۱۸
درجهارتشبد
جنگ‌ها/عملیات‌

پتر پاول (تلفظ چک: [ˈpɛtr̩ ˈpavɛl]؛ زاده ۱ نوامبر ۱۹۶۱) سیاستمدار و ژنرال چهار ستاره (ارتشبد) بازنشسته ارتش چک است که رئیس‌جمهور منتخب جمهوری چک می‌باشد. وی پیش از این از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ به عنوان رئیس کمیته نظامی ناتو و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح چک خدمت کرده‌است.

زندگی شخصی[ویرایش]

پاول در پلانا (ناحیه تاخوف) در خانواده ای نظامی به دنیا آمد، بلافاصله پس از فارغ‌التحصیل شدن از دبیرستان در سال ۱۹۸۳ به خدمت سربازی رفت. دوران حضور او در ارتش خلق چکسلواکی و عضویت در حزب کمونیست چکسلواکی موضوعی است که مکرر به او انتقاد می‌شود.[۱][۲] پس از انقلاب مخملی، پاول به ارتش تازه تأسیس چک پیوست و در تخلیه پایگاه کارین در کرواسی شرکت کرد و همین عملیات باعث تحسین و شهرت بین‌المللی او شد. پاول از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ رتبه‌های نظامی را اخذ نمود تا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح چک شود. او متعاقباً بین سال‌های ۲۰۱۵تا ۲۰۱۸ به عنوان رئیس کمیته نظامی ناتو اولین افسر نظامی بلوک شرق سابق بود که برای تصدی این پست انتخاب شد. وی از خدمت سربازی بازنشسته شد و پس از پایان دوره با درجه ممتاز از خدمت معاف گردید.

شرکت در انتخابات[ویرایش]

در سال ۲۰۲۱، پاول تلاش خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری جمهوری چک (۲۰۲۳) چک اعلام کرد. او بر بستر همکاری نزدیکتر با متحدان ناتو، حمایت از اوکراین و مشارکت بیشتر در اتحادیه اروپا بود. او موضع جنگ طلبانه در قبال روسیه و چین را پذیرفت. پاول در دور اول انتخابات با ۳۵ درصد پیروز شد و در دور دوم در برابر آندری بابیش با ۵۸درصد آرا به عنوان چهارمین رئیس‌جمهور کشور پیروز انتخابات شد. پاول در ۹ مارس ۲۰۲۳ جایگزین میلوش زمان می‌شود. او اولین رئیس‌جمهور با سابقه نظامی پس از لودویک سوبودا و اولین رئیس‌جمهور بدون تجربه سیاسی می‌باشد. پاول بعد از انقلاب مخملی در چکسلواکی مدرک کارشناسی ارشد خود را از کینگز کالج لندن در رشته روابط بین‌الملل اخذ کرد.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. Pánik, Jan; Laštůvka, Vojtěch. "Členství v KSČ nechci zlehčovat, ale 33 let jsem sloužil demokracii, říká Petr Pavel". Forum 24. Forum 24. Retrieved 29 January 2023.
  2. "Historik Blažek o mně lže. KSČ byla chyba, za 33 let jsem ji ale odčinil, říká generál Pavel". 8 September 2022. Retrieved 8 September 2022.
  3. "Chief of the General Staff of Armed Forces of the Czech Republic" (PDF). Retrieved 22 March 2014.