پاسیلا

مختصات: ۶۰°۱۲′۰۰″ شمالی ۲۴°۵۵′۵۷″ شرقی / ۶۰٫۲۰۰۰۰°شمالی ۲۴٫۹۳۲۵۰°شرقی / 60.20000; 24.93250
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


پاسیلا
Pasila
Böle
پاسیلا از نمایی هوایی در سال ۲۰۱۹. ایستگاه راه‌آهن پاسیلا توسط ساختمان‌های اداری و مرکز خرید تریپلا که در سال ۲۰۱۹ ساخته شد احاطه شده‌است.
پاسیلا از نمایی هوایی در سال ۲۰۱۹. ایستگاه راه‌آهن پاسیلا توسط ساختمان‌های اداری و مرکز خرید تریپلا که در سال ۲۰۱۹ ساخته شد احاطه شده‌است.
موقعیت پاسیلا در نقشه هلسینکی
موقعیت پاسیلا در نقشه هلسینکی
مختصات:
کشور فنلاند
منطقهاوسیما
زیر منطقههلسینکی بزرگ
شهرداریهلسینکی

پاسیلا (فنلاندی: [ˈpɑsilɑ]، سوئدی: Böle) بخشی از هلسینکی فنلاند است که هم محله و هم ناحیه مرکزی-شمالی است و با مناطق آلپپیلا در جنوب، پارک مرکزی از غرب و والْلیلا در شرق هم‌مرز است.

پاسیلا یک مرکز اصلی حمل و نقل است. در قلب آن ایستگاه راه‌آهن پاسیلا، دومین ایستگاه شلوغ فنلاند قرار دارد. این ایستگاه روزانه از طریق ۹۰۰ قطار، ۴۰۰ تراموا و ۸۵۰ اتوبوس به حدود ۱۳۰۰۰۰ نفر خدمات رسانی می‌کند.[۱]

پاسیلا مرکزی[ویرایش]

حیاط طبقه‌بندی قبلی که کل منطقه را تقسیم می‌کند در یک عکس هوایی در سال ۲۰۱۰ به وضوح قابل مشاهده است. ساختمان ایستگاه دهه ۱۹۹۰ در کنار پل بعداً تخریب شد و مجموعه تریپلای امروزی جایگزین آن شد.

بخش‌های شرقی و غربی پاسیلا قبل از شروع توسعه پاسیلا مرکزی در سال ۲۰۱۴ توسط یک ایستگاه پخش ریلیاز هم جدا شدند.[۲]

چندین پروژه در حال ساخت یا برنامه‌ریزی در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن وجود دارد. در ارتباط با مجموعه تریپلا، چندین آسمان خراش در نظر گرفته شده‌است که بلندترین آنها با ارتفاع حدود ۱۸۰ متر از بالای ساختمان، در هوای خوب تا ساحل استونی قابل مشاهده خواهد بود.[۳][۴]

گاراژهای لوکوموتیو پاسیلا که توسط آژانس میراث حفاظت می‌شود، به انبارها، رستوران‌ها و کاربری‌های تفریحی تبدیل شده‌اند.

غرب[ویرایش]

پاسیلای غربی در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد. این منطقه عمدتاً مسکونی با تقریباً ۴۵۰۰ سکنه است. ساختمان‌های آپارتمانی در پاسیلا غربی با آجر قرمز پوشیده شده‌اند.[۵] ایستگاه اصلی پلیس هلسینکی نیز در پاسیلا غربی واقع شده‌است.

پیش از دهه ۱۹۷۰، پاسیلا دارای خانه‌های چوبی فرسوده بود و به اجاره ارزان و جرم و جنایت معروف بود.[۶] امروزه تنها تعداد کمی از سازه‌های چوبی قدیمی وجود دارد.

شرق[ویرایش]

پاسیلا شرقی که به خاطر معماری بروتالیستی‌اش معروف است، در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ساخته شد.

پاسیلای شرقی منطقه ای با کاربری بسیار مختلط از دفاتر، آپارتمان‌ها و فضاهای تجاری است که در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ساخته شده‌است. از نظر برنامه‌ریزی شهری، بارزترین ویژگی این منطقه، طراحی مناسب برای عابر پیاده است، که حول یک سکوی مرتفع و فقط برای عابر پیاده است که به همه ساختمان‌ها متصل می‌شود.[۷] این منطقه حدود ۵۰۰۰ ساکن و ۱۱۰۰۰ محل کار دارد.[۸] این منطقه پر جنب و جوش‌ترین صحنه هنر خیابانی هلسینکی و همچنین مرکز هنری شهر هلسینکی ومرکز بین‌المللی هنر خیابانی در فنلاند است.[۹]

شمال[ویرایش]

راه‌آهن ایلمالا هم قطارهای راه دور و هم قطارهای شهری را ارائه می‌دهد.

پاسیلای شمالی عمدتاً به خاطر محوطه راه‌آهن ایلمالا و منطقه مسکونی دهه ۲۰۱۰ به نام پوستیپوئیستو شناخته می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. "Liikenne". Uutta Helsinkiä (به فنلاندی). 2013-04-09. Retrieved 2020-04-19.
  2. "Ensin tuli monttu, sitten siihen kohosi kauppakeskus – Vaihtokuvat näyttävät miten Pasila muuttui muutamassa vuodessa kokonaan". Helsingin Sanomat (به فنلاندی). 2019-10-18. Retrieved 2020-04-19.
  3. Trigoni Helsinki High-rise introduction
  4. Trigoni-tornitalot Helsingin Pasilassa
  5. "Helsinki ranking" (به فنلاندی) (16/2005). City magazine. 2005. Retrieved 2008-04-28. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  6. "Puu-Pasila sai väistyä kerrostalojen ja toimistokortteleiden tieltä". yle.fi (به فنلاندی). Retrieved 2020-04-19.
  7. "Itä-Pasilan arkkitehti ei kadu vaan etsii nyt seikkailullisuutta". Helsingin Sanomat (به فنلاندی). 1991-05-03. Retrieved 2020-04-19.
  8. "Streamteam Nordic Oy – Mediatuotannon uusi aika" (به انگلیسی). Archived from the original on 25 July 2021. Retrieved 2020-04-19.
  9. "Helsinki Urban Art • Helsinki Urban Art on kaupunkitaiteeseen erikoistunut yhdistys, joka tuo taidetta kaupunkitilaan osaksi ihmisten elämää". Helsinki Urban Art (به انگلیسی). Retrieved 2020-04-19.

پیوند به بیرون[ویرایش]

پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به Pasila در ویکی‌انبار