مسجد بیت‌المکرم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مسجد بیت‌المکرم
Map
دین
وابستگیاسلام
معماری
گونهمسجد
سبکمعماری اسلامی
پایان ساخت۱۹۶۸
گنجایش۴۰٬۰۰۰

مسجد بیت‌المکرم (بنگالی: বায়তুল মোকাররম؛) یک مسجد اسلامی واقع در داکا، پایتخت بنگلادش می‌باشد. ساخت و ساز این ساختمان در سال ۱۹۶۸ به پایان رسید.[۱] این بنا به سبک معماری اسلامی طراحی شده‌است. این مسجد گنجایش ۳۰٬۰۰۰ نفر را دارد و این مسجد را دهمین مسجد بزرگ جهان می‌دانند. با این حال، مسجد از ازدحام دائمی به‌ویژه در طی ماه رمضان رنج می‌برد. در نتیجه، دولت بنگلادش با گسترش آن، ظرفیت این مسجد را حداقل به ۴۰٬۰۰۰ نفر افزایش داده‌است.[۲]

معماری[ویرایش]

این مسجد چندین ویژگی معماری مدرن دارد، در حالی که همزمان اصول سنتی معماری مغول را حفظ کرده که برای مدتی در شبه‌قاره هند رایج بوده‌است. شکل بزرگ مکعبی آن مشابه مکه مدل‌سازی شده‌است که آن را به یک ساختار قابل‌توجه برخلاف هر مسجد دیگری در بنگلادش تبدیل کرد.

طراحی بیرونی[ویرایش]

راهروی مسجد

طراحی مسجد در سطح بسیار بالایی قرار دارد. ساختمان مسجد ملی بیت‌المکرم هشت طبقه و ۹۹ فوت ارتفاع از سطح زمین است. براساس طرح اصلی، ورودی اصلی مسجد در سمت شرقی قرار داشت. در شرق ۲۹٬۰۰۰ متر مربع با مکان وضو در کناره‌های جنوبی و شمالی آن است. وقتی ساخت بیت‌المکرم آغاز شد، محل وضو قسمت مهمی را دربر گرفت. عدم وجود یک گنبد بر روی ساختمان اصلی با ورودی گنبد سطحی، یکی در جنوب و دیگری در شمال جبران می‌شود. ارتفاع این ایوان‌ها از سه طاق‌های قوسی به ارتفاع چهار فوتی تشکیل شده‌اند که وسط آن بزرگ‌تر از بقیه است.

تاریخچه[ویرایش]

نگاره‌ای از فراش مسجد بیت‌المکرم، در حین آب و جارو کردن محوطه مسجد.

مجتمع مسجد توسط معمار، عبدالحسین ام ثریانی طراحی شده‌است. در سال ۱۹۵۹، مالک آن، حاج عبدالطیف باوانی به سرلشکر عمرو خان، رئیس نظامی شرق پاکستان، پیشنهاد کرد که مسجد بزرگی در داکا بسازد. عمرو خان موافقت کرد که به ساخت چنین مسجدی کمک کند. در همان سال، کمیته مسجد بیت‌المکرم تأسیس شد و ۸٫۳۰ هکتار زمین بین داکا جدید و داکا قدیم انتخاب شد. در آن زمان، یک حوضچه بزرگ در محل مسجد وجود داشت. آنجا به عنوان پارک پالتان شناخته می‌شد. استخر پر شد و در ۲۷ ژانویه ۱۹۶۰ رئیس‌جمهور پاکستان ایوب خان شروع به کار کرد؛ و اولین نماز در روز جمعه ۲۵ ژانویه ۱۹۶۳ برگزار شد.[۳]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Thariani and Co: Architects and Engineers. Booklet in section under projects completed "mosques".
  2. "Baitul Mukarram National Mosque:". Bangladesh Parjatan Corporation, Government of the People's Republic of Bangladesh. Archived from the original on 3 July 2018. Retrieved 2014-01-12.
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]