مدرسه‌ای برای آبروریزی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مدرسه‌ای برای آبروریزی
رابرت بادلی در نقش Moses
(نقاشی از Johann Zoffany, c.1781)
نویسندهریچارد برینزلی شریدان
شخصیت‌هاSir Peter Teazle
Lady Teazle
Sir Oliver Surface
Joseph Surface
چارلز سورفیس
ماریا
Lady Sneerwell
Sir Benjamin Backbite
Sir Harry Bumper
Careless
Rowley
اسنک
تریپ
Mrs Candour
Crabtree
Moses
تاریخ نخستین نمایش۸ می ۱۷۷۷
Theatre Royal
زبان اصلیانگلیسی
سبککمدی رفتارها
فضالندن، پادشاهی متحده

مدرسه‌ای برای آبروریزی نمایش‌نامه‌ای کمدی اثر ریچارد برینزلی شریدان است که در سال ۱۷۷۷ در لندن اجرا شد. این اثر از بهترین نمونه‌های کمدی رفتار در ادبیات انگلستان است.

استقبال[ویرایش]

مدرسه‌ای برای آبروریزی از دورهٔ خود و تا به امروز بسیار، هم از جانب تماشاچی‌ها و هم منتقدها، مورد توجه قرار گرفته است. ویلیام هزلت، آن را بهترین نمونهٔ کمدی موقعیت انگلستان می‌داند، که در آن همه چیز به جا است و هیچ چیز اضافه نیست. ادموند گوسه آن را بهترین کمدی رفتار می‌داند چارلز لمب می‌گوید این کمدی اگرچه از دل کانگریو و ویچرلی بیرون آمد، فاقد آن اصول سنتیمنتال آنها است. اما از سوی دیگر، برخی، مخصوصاً در دورهٔ معاصر، ایده‌های آنتی سمتیک آن را مورد انتقاد قرار دادند چراکه در مدرسه‌ای برای آبروریزی جهودان پول قرض می‌دهند و رباخوارند، کاری که در آن دوره در اروپا یهودیان بسیار انجام می‌دادند.

داستان[ویرایش]

آقای الیور سطحی سالها در هند زندگی می کرده، حالا به انگلستان برگشته و میخواهد ثروتش را بین دو برادرزاده اش که از بچگی شان تا به حال، او را ندیده اند قسمت کند. اما در بدو ورود به لندن، متوجه می شود یکی از دو برادرزاده اش ابداً شهرت خوبی ندارد و آن یکی بسیار محبوب همه است. مشاور خانوادگی او، یعنی میانجی، به او می گوید که برادری که شهرت خوب دارد در اصل بدذات و آن که شهرت خوبی ندارد خوش نیت است، و حال الیور تصمیم میگیرد این دو برادر را امتحان گند تا خودش به عینه ببیند کدام خوب و کدام بد است. پس با دو هویت متفاوت به پیش دو برادر می رود و داستان از همین جا شکل می گیرد.

شخصیت ها[ویرایش]

خانم ریشخند، آقای سطحی، آقای غیبت پیشه، سر به هوا، موسی، میانجی، آقا و خانم خاربن، سنگلاخ، رفت‌وآمد، مارموز، آقای ترشچی، دوشیزه زقنبود و غیره.

اقتباس[ویرایش]

این نمایش بارها فیلم شده است. از جمله در سال‌های ۱۹۲۳، ۱۹۳۰، ۱۹۳۷.

تئاتر:

  • گروه تئاتر رد-هندد، در سالن تئاتر پارک.[۱]
  • اجرای مدرن، دبورا وارنر، ۲۰۱۱
  • اندرو هیلتون، تئاتر توباکو فکتوری،[۲] ۲۰۱۵
  • مک ویتور، تئاتر لوسیل لورتل،[۳] ۲۰۱۶

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «The School for Scandal». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲ مارس ۲۰۱۷.