پیر امیدیار: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز افزودن رده به کمک توفاویکی رده
←‏منابع: تبلیغ
خط ۳۳: خط ۳۳:
* [http://pages.ebay.fr/aboutebay/thecompany/executiveteam.html#Omid ebay France]
* [http://pages.ebay.fr/aboutebay/thecompany/executiveteam.html#Omid ebay France]
* [http://www.lexpansion.com/art/32.0.63143.0.html روزنامه اکسپانسیون]
* [http://www.lexpansion.com/art/32.0.63143.0.html روزنامه اکسپانسیون]
* [https://ezzatkhah.com/pierre-omidyar-interview مصاحبه با پیر امیدیار (بنیان گذار سایت eBay)]


{{ویکی‌انبار-رده|Pierre Omidyar}}
{{ویکی‌انبار-رده|Pierre Omidyar}}

نسخهٔ ‏۲۸ نوامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۰۹

پیر مراد امیدیار
زادهٔ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ ‏(۵۶ سال)
پاریس  فرانسه
پیشهبنیانگذار شرکت eBay
دارایی خالصافزایش ۲۶/۱ میلیارد دلار
همسر(ها)پاملا کر

پیر مراد امیدیار زادهٔ ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ میلادی در پاریس بنیان‌گذار و رئیس سایت حراج ای‌بی (e-bay) و یک کارآفرین ایرانی/فرانسوی نیكوکار است. او در سال ۱۹۹۸ میلادی و در سن ۳۱ سالگی به عنوان ثروتمندترین فرد ایرانی در جهان شناخته شد. همسر او پاملا کر نیز است.

امیدیار در سال ۲۰۰۹ حدود ۲ میلیون دلار به بنیاد ویکی‌مدیا کمک رساند. پیر امیدیار با درآمدی که به دست آورده بود به فکر امور خیریه افتاد تا اینکه مؤسسه Omidyar Network را به این منظور تاسیس کرد. همچنین بر پایهٔ اطلاعات فوربز پیر امیدیار ۱۴۱ مین شخص ثروتمند در جهان و ۴۷ مین شخص ثروتمند در ایالات متحده آمریکا است. همچنین او ثروتمندترین شخص ایرانی در جهان است. پیر امیدیار رئیس و مؤسس سایت ای‌بی (e-bay) اولین و معروفترین وب‌گاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸ ۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود کسب کرده بود به طوری که بیش از ۶۰۰۰ کارمند ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال ۲۰۰۵ داشته‌است.

دوران کودکی

در کودکی نام او پرویز بود که پس از مهاجرت به آمریکا به پیر تغیرش داد. علاقه‌اش به رایانه در دبیرستان سنت اندروی مریلند و در کلاس نهم شروع شد. اولین برنامه رایانه‌ایش را در ۱۴ سالگی و در کتاب خانهٔ همین مدرسه نوشت. سر کلاس‌های مدرسه حاضر نمی‌شد و برای کار با رایانه به آزمایشگاه می‌رفت بارها هم به دلیل غیبت جریمه شد. مدیر مدرسه که علاقه پیر به رایانه و برنامه‌نویسی را دید به جای مقابله با آن تصمیم گرفت در این مسیر هدایتش کند. او از پیر خواست برای کتابخانه مدرسه برنامه‌ای بنویسد که خودش کارت‌های راهنمای کتاب را چاپ کند در عوض بابت کارش ساعتی ۶ دلار هم دستمزد بگیرد هرچند مبلغ زیادی نمی‌شد ولی همین انگیزه‌ای شد برای تلاش هدفمند در این زمینه امیدیار پس از دیپلم تحصیلات دانشگاهی را در تافتس ماساچوست گذراند و در رشته علوم کامپیوتر لیسانس‌ گرفت.

والدین

مادرش الهه میرجلالی امیدیار یک زبان‌شناس مشهور و از استادان دانشگاه سوربن بود. پدرش هم کوروش امیدیار جراح اورولوژی از دانشگاه جانز هاپکینز بود که به دلیل اشتغال او به مهاجرت از پاریس به ایالت مریلند شدند.

افتخارات

  • در سال ۱۹۹۹ میلادی پیر امیدیار به عنوان برنده جایزه ملی «کارآفرین سال» انتخاب شد.
  • در سال ۲۰۰۷ میلادی نشریه فوربز فهرستی شامل ۲۵۰ تن از ثروتمندترین اشخاص آمریکایی منتشر که نام پیر امیدیار (رییس اجرایی هیئت مدیره توییتر) در میان آن‌ها به عنوان رتبه ۳۲ به چشم می‌خورد.
  • در سال ۲۰۱۱ میلادی فهرستی از ثروتمندان ایرانی منتشر شد که نام امیدیار در جایگاه چهارم آن به چشم می‌خورد.
  • در سال ۲۰۱۱ میلادی جایزه دکترای افتخاری دانشگاه تافتس به امیدیار رسید.

[۱] [۲]

پانویس

  1. http://wikimediafoundation.org/wiki/Press_releases/Omidyar_Network_Grant_August_2009
  2. yaser rst (۲۰۱۸/12/۵). «10 راز موفقیت پیر امیدیار ثروتمند ترین مرد ایرانی!». https://rokhjahannama.ir. بایگانی‌شده از اصلی در 5 دسامبر 2018. دریافت‌شده در 5 دسامبر 2018. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)

منابع