انتخابات قانون‌گذاری قزاقستان (۲۰۲۱): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز جایگزینی با اشتباه‌یاب: نظربایوف⟸نورسلطان نظربایف
خط ۶۸: خط ۶۸:
== تاریخچه ==
== تاریخچه ==
=== ریاست جمهوری و اصلاحات توکایف ===
=== ریاست جمهوری و اصلاحات توکایف ===
پس از انتخابات قانون‌گذاری قزاقستان (۲۰۲۱)، حزب حاکم [[نور اوتان]] کنترل خود را بر مجلس حفظ کرده‌است. پس از استعفای نظربایف در ۲۰مارس ۲۰۱۹ و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری که در ۹ ژوئن ۲۰۱۹برگزار شد، رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده کسیم-جومارت توکایف در مراسم تحلیف خود در ۱۲ ژوئن قول ادامه سیاست‌های نظربایف در توسعه کشور و اصلاحات اجتماعی و اقتصادی را داد. نظربایف علی‌رغم استعفا از سمت خود همچنان عنوان "الباسی" ("رهبر ملت") را حفظ کرده‌است، به عنوان رئیس شورای امنیت قزاقستان مادام العمر باقی مانده و رئیس نور اوتان و عضو شورای قانون اساسی است در حالی که دختر ارشد وی داریگا نورسلطان نظربایف دومین خط جانشینی پس از رئیس‌جمهور در این کشور را دنبال کرده و عنوان رئیس مجلس سنا را عهده‌دار شده‌است. بسیاری از تحلیلگران ریاست جمهوری توکایف را موقتی می‌دانستند آنچنانکه وی زمینه را برای انتقال قدرت به نورسلطان نظربایف فراهم می‌کنند.
پس از انتخابات قانون‌گذاری قزاقستان (۲۰۲۱)، حزب حاکم [[نور اوتان]] کنترل خود را بر مجلس حفظ کرده‌است. پس از استعفای نظربایف در ۲۰مارس ۲۰۱۹ و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری که در ۹ ژوئن ۲۰۱۹برگزار شد، رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده کسیم-جومارت توکایف در مراسم تحلیف خود در ۱۲ ژوئن قول ادامه سیاست‌های نظربایف در توسعه کشور و اصلاحات اجتماعی و اقتصادی را داد. نظربایف علی‌رغم استعفا از سمت خود همچنان عنوان "الباسی" ("رهبر ملت") را حفظ کرده‌است، به عنوان رئیس شورای امنیت قزاقستان مادام العمر باقی مانده و رئیس نور اوتان و عضو شورای قانون اساسی است در حالی که دختر ارشد وی داریگا نظربایف دومین خط جانشینی پس از رئیس‌جمهور در این کشور را دنبال کرده و عنوان رئیس مجلس سنا را عهده‌دار شده‌است. بسیاری از تحلیلگران ریاست جمهوری توکایف را موقتی می‌دانستند آنچنانکه وی زمینه را برای انتقال قدرت به [[نورسلطان نظربایف]] فراهم می‌کنند.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۹ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۲۱:۴۸

انتخابات قانون‌گذاری قزاقستان (۲۰۲۱)
قزاقستان
→ ۲۰۱۶
۱۰ ژانویه ۲۰۲۱

 
حزب نور اوتان حزب دموکراتیک آک ژول حزب مردم قزاقستان
کرسی مورد نیاز بی‌تغییر افزایش ۴۷ افزایش ۴۷

Results by استان‌های قزاقستان

انتخابات قانون‌گذاری قزاقستان (۲۰۲۱) کنونی

نورلان نیگماچولین
نور اوتان

انتخابات قانون‌گذاری قزاقستان (انگلیسی: 2021 Kazakh legislative election) در دهم ژانویه ۲۰۲۱ برای انتخاب اعضای مجلس برگزار می‌شود. این هشتمین انتخابات قانونگذاری از زمان استقلال قزاقستان است که به‌طور همزمان با انتخابات محلی ۲۰۲۱ برگزار می‌شود. اگرچه بسیاری از ناظران بین‌المللی براین باورند که هیچ‌کدام از انتخابات برگزار شده تا کنون آزاد و عادلانه نبوده‌است. بعد از انتخابات ۲۰۰۴، این اولین انتخاباتی است که در دوران ریاست قاسم جومارت توقایف برگزار می‌شود. این انتخابات مطابق برنامه به‌طور زودرس بعد از انحلال مجلس برگزار می‌شود.[۱][۲]

تاریخچه

ریاست جمهوری و اصلاحات توکایف

پس از انتخابات قانون‌گذاری قزاقستان (۲۰۲۱)، حزب حاکم نور اوتان کنترل خود را بر مجلس حفظ کرده‌است. پس از استعفای نظربایف در ۲۰مارس ۲۰۱۹ و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری که در ۹ ژوئن ۲۰۱۹برگزار شد، رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده کسیم-جومارت توکایف در مراسم تحلیف خود در ۱۲ ژوئن قول ادامه سیاست‌های نظربایف در توسعه کشور و اصلاحات اجتماعی و اقتصادی را داد. نظربایف علی‌رغم استعفا از سمت خود همچنان عنوان "الباسی" ("رهبر ملت") را حفظ کرده‌است، به عنوان رئیس شورای امنیت قزاقستان مادام العمر باقی مانده و رئیس نور اوتان و عضو شورای قانون اساسی است در حالی که دختر ارشد وی داریگا نظربایف دومین خط جانشینی پس از رئیس‌جمهور در این کشور را دنبال کرده و عنوان رئیس مجلس سنا را عهده‌دار شده‌است. بسیاری از تحلیلگران ریاست جمهوری توکایف را موقتی می‌دانستند آنچنانکه وی زمینه را برای انتقال قدرت به نورسلطان نظربایف فراهم می‌کنند.

منابع

  1. "Historic Kazakhstan election sparks hope for a taste of democracy | DW | 08.06.2019". DW.COM (به انگلیسی). Deutsche Welle. Retrieved 2020-10-22.
  2. Putz, Catherine (2020-10-21). "Date Set for Kazakhstan's Parliamentary Elections". thediplomat.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-10-21.