سایفایکو: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Soltan-320 (بحث | مشارکت‌ها)
شاعران سایفایکو سرا
خط ۱: خط ۱:
{{بهبود منبع}}
{{بهبود منبع}}
'''هایکوعت''' یا '''هایکوی علمی-تخیلی''' یا '''Science Fiction Haiku''' شاخه‌ای از [[شعر علمی‌تخیلی]] است که بر اساس معروف‌ترین قالب شعر سنتی ژاپن، [[هایکو]] (Haiku)، ساخته شده‌است. تفاوت میان هایکو و هایکوعت در این است که در هایکو مهم‌ترین مضمون شعر، طبیعت و فصول طبیعت است و در هایکوعت، مهم‌ترین مضمون، [[علمی‌تخیلی]]، [[خیال‌پردازی (گونه هنری)|خیال‌پردازی]] یا [[وحشت (گونه هنری)|وحشت]] است.
'''هایکوعت''' یا '''سایفایکو''' گونه ای شعر کوتاه علمی تخیلی است که بر اساس معروف‌ترین قالب شعر سنتی ژاپن، [[هایکو]] (Haiku)، ساخته شده‌است. تفاوت میان سایفایکو و هایکو در این است که در هایکو مهم‌ترین مضمون شعر، طبیعت و فصول طبیعت است و در سایفایکو، مهم‌ترین مضمون، [[علمی‌تخیلی]]، [[خیال‌پردازی (گونه هنری)|خیال‌پردازی]] یا [[وحشت (گونه هنری)|وحشت]] است.


== هایکو ==
== هایکو ==
خط ۷: خط ۷:
هایکو در مدتی کوتاه عالمگیر شد و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا افراد زیادی در این قالب شعر می‌گویند، هر چند لزوماً نه فرم هفده‌هجایی و نه حتا وجود فصل‌واژه را رعایت می‌کنند، بلکه بیشتر [[مینی‌مالیسم]] این نوع شعر مورد توجه‌شان است.
هایکو در مدتی کوتاه عالمگیر شد و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا افراد زیادی در این قالب شعر می‌گویند، هر چند لزوماً نه فرم هفده‌هجایی و نه حتا وجود فصل‌واژه را رعایت می‌کنند، بلکه بیشتر [[مینی‌مالیسم]] این نوع شعر مورد توجه‌شان است.


== تولد هایکوعت ==
== تولد سایفایکو ==
نخستین بار این کلمه را [[تام برینک]] در مطلبی با عنوان [http://www.scifaiku.com/what مانیفست هایکوعت (Scifaiku Manifesto)] در سال ۱۹۹۵ ساخت و بلافاصله مورد پذیرش طرفداران ادبیات [[علمی‌تخیلی]] قرار گرفت. پس از آن در سایت www.scifaiku.com هایکوعت‌های بسیاری از جمله خود [[تام برینک]] قرار گرفت و در وب‌گاه‌های دیگر نیز علاقه‌مندان، به انتشار هایکوعت پرداختند.
نخستین بار این کلمه را [[تام برینک]] در مطلبی با عنوان [http://www.scifaiku.com/what مانیفست سایفایکو (Scifaiku Manifesto)] در سال ۱۹۹۵ ساخت و بلافاصله مورد پذیرش طرفداران ادبیات [[علمی‌تخیلی]] قرار گرفت. پس از آن در سایت www.scifaiku.com سایفایکوهای بسیاری از جمله خود [[تام برینک]] قرار گرفت و در وب‌گاه‌های دیگر نیز علاقه‌مندان، به انتشار سایفایکو پرداختند.
با این همه، پیش از آن که هایکوعت ساخته شود، هایکوی علمی‌تخیلی در کتاب‌های متعددی به کار رفته بود. نخستین بار در ژوئیهٔ ۱۹۶۲، [[کارِن کروز آندرسون]] (Karen Kruse Anderson) در [[مجله خیال‌پردازی و علمی‌تخیلی|مجلهٔ خیال‌پردازی و علمی‌تخیلی]] (the Magazine of Fantasy and Science Fiction) مطلبی با عنوان «شش هایکو» منتشر کرد. در زیر یکی از هایکوعت‌های او را می‌بینید:
با این همه، پیش از آن که مانیفست سایفایکو نوشته شود، هایکوی علمی‌تخیلی در کتاب‌های متعددی به کار رفته بود. نخستین بار در ژوئیهٔ ۱۹۶۲، [[کارِن کروز آندرسون]] (Karen Kruse Anderson) در [[مجله خیال‌پردازی و علمی‌تخیلی|مجلهٔ خیال‌پردازی و علمی‌تخیلی]] (the Magazine of Fantasy and Science Fiction) مطلبی با عنوان «شش هایکو» منتشر کرد. در زیر یکی از سایفایکوهای او را می‌بینید:
:::این خیارهای حلقه‌حلقه را{{سخ}}
:::این خیارهای حلقه‌حلقه را{{سخ}}
:::هنوز در دشت سیرتیس نکاشته‌اند{{سخ}}
:::هنوز در دشت سیرتیس نکاشته‌اند{{سخ}}
خط ۲۷: خط ۲۷:
{{بخش ناقص}}
{{بخش ناقص}}


== شاعران هایکوعت‌سرا ==
== شاعران سایفایکو سرا ==
* [[تام برینک]]، نویسندهٔ مانیفست هایکوعت
* [[تام برینک]]، نویسندهٔ مانیفست سایفایکو
*تاد هاف
*جان جی دانفی
* [[تاکو ناکاجو]]، شاعر ژاپنی
* [[تاکو ناکاجو]]، شاعر ژاپنی
* [[رومئو اسپراگو]]، شاعر و طراح
* [[رومئو اسپراگو]]، شاعر و طراح
خط ۳۵: خط ۳۷:




== هایکوعت به زبان فارسی ==
== سایفایکو به زبان فارسی ==
{{بدون منبع بخش}}
{{بدون منبع بخش}}
در ایران، نخستین بار هایکوعت در جلسات حضوری [[بعد هفتم]] و توسط [[حسین شهرابی]] معرفی شد. برابریابی کلمهٔ scifaiku نیز با ترجمه‌های او از اشعار مختلف مصطلح شد. با این همه، قرار گرفتن هایکوعت به زبان فارسی در اینترنت در دورهٔ سایت [[آکادمی فانتزی]] و در وبلاگ تأملات علمی‌تخیلی انجام شد.
در ایران، سایفایکو در جلسات حضوری [[بعد هفتم]] و توسط [[حسین شهرابی]] معرفی شد. پس از او شاعران و منتقدانی همچون سید احمد نادمی و سینا سنجری با نوشتن مقاله و سرودن سایفایکو به این قالب پر و بالی بخشیدند. نخستین بار سینا سنجری در کتاب [http://fasle5.ir/book.php?id=561 اکالیپتوس تنها]<ref>{{یادکرد وب|عنوان=فصل پنجم|نشانی=http://fasle5.ir/book.php?id=561|وب‌گاه=fasle5.ir|بازبینی=2019-02-21}}</ref> تعداد زیادی شعر در قالب سایفایکو به چاپ رساند.


<br />
[[ح. شه‌فر]] نیز نخستین کسی بود که هایکوعت به زبان فارسی سرود. بعد از قرار گرفتن هایکوعت‌های شه‌فر در [[آکادمی فانتزی]]، در در چند نوبت در سایت اعضای دیگر هم به سرودن هایکوعت پرداختند.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۲۱ فوریهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۶:۴۴

هایکوعت یا سایفایکو گونه ای شعر کوتاه علمی تخیلی است که بر اساس معروف‌ترین قالب شعر سنتی ژاپن، هایکو (Haiku)، ساخته شده‌است. تفاوت میان سایفایکو و هایکو در این است که در هایکو مهم‌ترین مضمون شعر، طبیعت و فصول طبیعت است و در سایفایکو، مهم‌ترین مضمون، علمی‌تخیلی، خیال‌پردازی یا وحشت است.

هایکو

هایکو، مهم‌ترین قالب شعری ادبیات ژاپن است و به لحاظ جایگاه و اهمیت، می‌توان آن را همسنگ با قالب غزل در ادبیات فارسی دانست. هایکو، شعری است با هفده هجا و در سه سطر پنج و هفت و پنج هجایی (البته در زبان مبدأ، یعنی ژاپنی) و اساس آن بر فلسفهٔ ذن و بوداکیشی استوار است. در هر هایکو حتماً واژه‌ای هست که به طبیعت و در اصل به یکی از چهار فصل اشاره می‌کند که به آن «فصل‌واژه» می‌گویند. مثلاً، سنجاقک فصل‌واژهٔ تابستان است. هایکو در مدتی کوتاه عالمگیر شد و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا افراد زیادی در این قالب شعر می‌گویند، هر چند لزوماً نه فرم هفده‌هجایی و نه حتا وجود فصل‌واژه را رعایت می‌کنند، بلکه بیشتر مینی‌مالیسم این نوع شعر مورد توجه‌شان است.

تولد سایفایکو

نخستین بار این کلمه را تام برینک در مطلبی با عنوان مانیفست سایفایکو (Scifaiku Manifesto) در سال ۱۹۹۵ ساخت و بلافاصله مورد پذیرش طرفداران ادبیات علمی‌تخیلی قرار گرفت. پس از آن در سایت www.scifaiku.com سایفایکوهای بسیاری از جمله خود تام برینک قرار گرفت و در وب‌گاه‌های دیگر نیز علاقه‌مندان، به انتشار سایفایکو پرداختند. با این همه، پیش از آن که مانیفست سایفایکو نوشته شود، هایکوی علمی‌تخیلی در کتاب‌های متعددی به کار رفته بود. نخستین بار در ژوئیهٔ ۱۹۶۲، کارِن کروز آندرسون (Karen Kruse Anderson) در مجلهٔ خیال‌پردازی و علمی‌تخیلی (the Magazine of Fantasy and Science Fiction) مطلبی با عنوان «شش هایکو» منتشر کرد. در زیر یکی از سایفایکوهای او را می‌بینید:

این خیارهای حلقه‌حلقه را
هنوز در دشت سیرتیس نکاشته‌اند
چقدر دلم هوس کرده!

(سیرتیس نام دشتی است در مریخ.)

در سال ۱۹۷۶ نیز تری پرچت در رمانی به نام سمت تاریک خورشید یکی از فصول داستان را با این هایکوی علمی‌تخیلی آغاز می‌کند:

گوش کن به صدای
برگ‌ها در پاییز،
خرد می‌شوند
برگ‌های بلورین.
چارلز ساب-لونار، «هایکوی سیاره‌ای»

در سال ۱۹۷۹ نیز در مجلهٔ علمی‌تخیلی آیزاک آسیموف سلسله‌مطالبی با نام «هایکو برای ال۵» منتشر شد.

شاعران سایفایکو سرا


سایفایکو به زبان فارسی

در ایران، سایفایکو در جلسات حضوری بعد هفتم و توسط حسین شهرابی معرفی شد. پس از او شاعران و منتقدانی همچون سید احمد نادمی و سینا سنجری با نوشتن مقاله و سرودن سایفایکو به این قالب پر و بالی بخشیدند. نخستین بار سینا سنجری در کتاب اکالیپتوس تنها[۱] تعداد زیادی شعر در قالب سایفایکو به چاپ رساند.


منابع

  1. «فصل پنجم». دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۱. از پارامتر ناشناخته |وب‌گاه= صرف نظر شد (|وبگاه= پیشنهاد می‌شود) (کمک)

پیوند به بیرون