پارسوا: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Nimafade (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
هرویسپه (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''پارسوا''' ، نام منطقه ای بوده در کوههای [[کردستان]] ، که شامل بیست و هفت ولایت کم جمعیت میشده است . که کلا مردم این ولایتها را "'''آمادها'''" یا '''[[ماد]]ها''' می نامیدند. اولین اشاره تاریخی به این منطقه در کتیبه ای نبشته شده که در سال 837 قبل از میلاد با حمله "شلمنصر سوم" به منطقه پارسوا برای تسخیر قسمتی از حکومت [[ماد]] بوده است.
'''پارسوا''' ، نام منطقه‌ای بوده در کوههای [[کردستان]] ، که شامل بیست و هفت ولایت کم جمعیت می‌شده‌است. که کلا مردم این ولایت‌ها را '''آمادها''' یا '''[[ماد]]ها''' می‌نامیدند. اولین اشاره تاریخی به این منطقه در کتیبه‌ای نبشته شده که در سال ۸۳۷ قبل از میلاد با حمله [[شلمنصر سوم]] به منطقه پارسوا برای تسخیر قسمتی از حکومت [[ماد]] بوده‌است.
همچنین دياكف نيزدر كتاب تاريخ ماد خود (ترجمه كشاورز صفحه 248) در شرح حمله آشوري ها به پارسوا و نفوذ در خاك ماد به استناد كتيبه هاي خوانده شده مي نويسدبطوري كه در متن تصريح شده ، آخرين نقطه لشكر كشي ظاهراً دژ مادي زاكروتي بود».
همچنین دیاکف نیزدر کتاب تاریخ ماد خود در شرح حمله [[آشور|آشوری‌ها]] به پارسوا و نفوذ در خاک ماد به استناد کتیبه‌های خوانده شده می‌نویسدبطوری که در متن تصریح شده ، آخرین نقطه لشکر کشی ظاهراً دژ مادی زاکروتی بود».


== منبع==
== منبع==
[http://www.irantarikh.com ایران تاریخ ]
[http://www.irantarikh.com ایران تاریخ ]

نسخهٔ ‏۴ فوریهٔ ۲۰۰۹، ساعت ۲۱:۵۵

پارسوا ، نام منطقه‌ای بوده در کوههای کردستان ، که شامل بیست و هفت ولایت کم جمعیت می‌شده‌است. که کلا مردم این ولایت‌ها را آمادها یا مادها می‌نامیدند. اولین اشاره تاریخی به این منطقه در کتیبه‌ای نبشته شده که در سال ۸۳۷ قبل از میلاد با حمله شلمنصر سوم به منطقه پارسوا برای تسخیر قسمتی از حکومت ماد بوده‌است. همچنین دیاکف نیزدر کتاب تاریخ ماد خود در شرح حمله آشوری‌ها به پارسوا و نفوذ در خاک ماد به استناد کتیبه‌های خوانده شده می‌نویسد :«بطوری که در متن تصریح شده ، آخرین نقطه لشکر کشی ظاهراً دژ مادی زاکروتی بود».


منبع

ایران تاریخ