اوزی (رسم): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۶: خط ۶:


== معنی لغوی اوزی ==
== معنی لغوی اوزی ==
واژهٔ اوزی uzi بر وزن روزی، در [[زبان اوستایی]] به صورت uzaw و uzava به معنی یاری رساننده به کار رفته است<ref> زبان بختیاری، اوزی</ref>.ريشه ديگري كه مي توتن براي واژه اوزي تصور كرد، "اوزينك" پهلوي به معناي هزينه است.
واژهٔ اوزی uzi بر وزن روزی، در [[زبان اوستایی]] به صورت uzaw و uzava به معنی یاری رساننده به کار رفته است<ref> زبان بختیاری، اوزی</ref>.ريشه ديگري كه مي توان براي واژه اوزي تصور كرد، "اوزينك" پهلوي به معناي هزينه است.


== علت گرفتن اوزی ==
== علت گرفتن اوزی ==

نسخهٔ ‏۱۰ آوریل ۲۰۱۶، ساعت ۰۲:۱۶

بین بختیاری‌ها رسم بود هرگاه جوانی می‌خواست ازدواج کند، اقوام و آشنایان برای تامین بخشی از هزینهٔ مراسم ازدواج، به او کمک می‌کردند. این کمک را که معمولاً جنسی هم بود، اوزی می‌گفتند.

معنی لغوی اوزی

واژهٔ اوزی uzi بر وزن روزی، در زبان اوستایی به صورت uzaw و uzava به معنی یاری رساننده به کار رفته است[۱].ريشه ديگري كه مي توان براي واژه اوزي تصور كرد، "اوزينك" پهلوي به معناي هزينه است.

علت گرفتن اوزی

جوانانی که قصد ازدواج داشتند به خانهٔ اقوام و خویشاوندان رفته و آنها کمکهای خود را در قالب کمکهای جنسی، مانند گوسفند، قند، چای و روغن به او می‌دادند که معمولاً برای برگزاری عروسی و پذیرایی از مهمانان به مصرف می‌رسید و مقداری از بار سنگین هزینه‌های عروسی را از دوش خانوادهٔ داماد برمی داشت.

شکل دیگر واژه

«یکی از انواع همیاری، عُوضی است. وقتی جوانی قصد ازدواج داشته وی توان پرداخت هزینهٔ ازدواج را نداشته باشداز همیاری عوضی استفاده می‌کند. در بعضی از کتب عوضی را (اوزی) نوشته‌اند. اما به دلیل این که اوزی یک دادوستد متقابل است یقین بیشتری می‌رود که از کلمهٔ عَوَضی گرفته شده باشد» [۲].

اوزی در جامعهٔ امروز

همگام با تغییردر جامعه، بختیاریها نیز مانند بقیهٔ اقوام در زمان برگراری مراسم عروسی هدیه یا کادو خود را به عروس و داماد می‌دهند.

پانویس

  1. زبان بختیاری، اوزی
  2. حاجت پور، صفحهٔ ۳۵

جستارهای وابسته

منابع

  • حاجت پور، موسی (۱۳۸۶بختیاری و تحول زمان، اهواز: انتشارات معتبر(وابسته به موسسه فرهنگی هنری آداب)، شابک ۹-۷۸-۸۷۳۵-۹۶۴-۹۷۸ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک) پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)