ترانس‌آمیناز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: حذف میان‌ویکی موجود در ویکی‌داده: en
MahdiBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۴) +مرتب+تمیز (۴،۸): + رده:کبدشناسی
خط ۱: خط ۱:
در [[زیست‌شیمی]] یک '''ترانس آمیناز''' یا آمینوترانسفراز [[آنزیم]]ی است که واکنش بین [[اسید آمینه]] و یک [[آلفاکتواسید]] را [[کاتالیز]] می‌کند.در واکنش آمینوترانسفرازها گروه آمین از مولکول دهنده (اسیدآمینه) به مولکول گیرنده (کتواسید) منتقل می گردد وجای آن کتون =O میگیرد.
در [[زیست‌شیمی]] یک '''ترانس آمیناز''' یا آمینوترانسفراز [[آنزیم|آنزیمی]] است که واکنش بین [[اسید آمینه]] و یک [[آلفاکتواسید]] را [[کاتالیز]] می‌کند.در واکنش آمینوترانسفرازها گروه آمین از مولکول دهنده (اسیدآمینه) به مولکول گیرنده (کتواسید) منتقل می گردد وجای آن کتون =O میگیرد.
== تست کبدی ==
== تست کبدی ==
آنزیمهای [[آلانین ترانس آمیناز]] ( SGPT یا ALT ) و [[آسپارتات ترانس آمیناز]] ( SGOT یا AST ) از ترانس آمینازهای معروف در سلولهای کبد هستند. سطح [[سرم (خون)|سرم]]ی این آنزیمها در اختلالات کبدی مانند [[کبدچرب غیر الکلی]] و [[هپاتیت]] افزایش میابند.
آنزیمهای [[آلانین ترانس آمیناز]] ( SGPT یا ALT ) و [[آسپارتات ترانس آمیناز]] ( SGOT یا AST ) از ترانس آمینازهای معروف در سلولهای کبد هستند. سطح [[سرم (خون)|سرمی]] این آنزیمها در اختلالات کبدی مانند [[کبدچرب غیر الکلی]] و [[هپاتیت]] افزایش میابند.


== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس}}
ویکی‌پدیای انگلیسی [http://en.wikipedia.org/wiki/Transaminase Transaminase]
ویکی‌پدیای انگلیسی [http://en.wikipedia.org/wiki/Transaminase Transaminase]


[[رده:آنزیم‌ها]]
[[رده:آنزیم‌ها]]
[[رده:کبدشناسی]]

نسخهٔ ‏۹ سپتامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۵:۳۰

در زیست‌شیمی یک ترانس آمیناز یا آمینوترانسفراز آنزیمی است که واکنش بین اسید آمینه و یک آلفاکتواسید را کاتالیز می‌کند.در واکنش آمینوترانسفرازها گروه آمین از مولکول دهنده (اسیدآمینه) به مولکول گیرنده (کتواسید) منتقل می گردد وجای آن کتون =O میگیرد.

تست کبدی

آنزیمهای آلانین ترانس آمیناز ( SGPT یا ALT ) و آسپارتات ترانس آمیناز ( SGOT یا AST ) از ترانس آمینازهای معروف در سلولهای کبد هستند. سطح سرمی این آنزیمها در اختلالات کبدی مانند کبدچرب غیر الکلی و هپاتیت افزایش میابند.

منابع

ویکی‌پدیای انگلیسی Transaminase