رستم وسکانیان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۶: خط ۲۶:


* انجمن معماران و شهرسازان ایرانی [http://www.siap.org/index.php/news/story/rostam_voskanian_passed_away]
* انجمن معماران و شهرسازان ایرانی [http://www.siap.org/index.php/news/story/rostam_voskanian_passed_away]

* مجله هنر و معماری، شماره مخصوص 6و7 [http://www.memarnet.com/node/1066]

* رُستُم وُسکانیان در تدارک انتشار کتاب مجموعه آثارش [http://oldfarsi.hooys.com/Farhang_Honar/F_97_Rostom_Voskanian_Dar_Tadaroke_Enteshare_Ketabe_Majmooe_Asarash.htm]

* نمازخانه باشگاه آرارات نمونه اي خوب از معماري مدرن [http://www.hamshahrionline.ir/hamnews/1382/820223/news/adabh.htm#s33510]


[[رده:ایرانیان ارمنی‌تبار]]
[[رده:ایرانیان ارمنی‌تبار]]

نسخهٔ ‏۲۴ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۱۶:۲۹

رُستُم وُسکانیان (۱۳۱۱ تبریز-۱۳۹۲ آمریکا) معمار ایرانی ارمنی‌تبار بود.

زندگی

خانوادهٔ وسکانیان در زمانی که او شش ساله بود از تبریز به تهران، محلهٔ سید هاشم، در شاه آباد، نقل مکان کردند و نام رُستُم را در مدرسه‌ای به نام پروانه نوشتند تا اینکه پس از پایان جنگ جهانی دوم و بازگشایی دوبارهٔ مدارس ارمنیان در تهران از سال چهارم ابتدایی در مدرسه ارمنیان نامنویسی کردند. پدرش، ملیک، عکاس با ذوق و هنرمندی بود.

رُستُم تحصیلات متوسطه خود را در رشته ریاضی در دبیرستان البرز ادامه داد. او از همین دوران شروع به طراحی کرد و برخی از آثار او در کتابچهٔ پایان سال دبیرستان چاپ و از وی به منزلهٔ نقاش جوان یاد شد. در سال ۱۳۳۱ش، پس از دریافت دیپلم متوسطه وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و تا سال ۱۳۳۸ش در رشتهٔ معماری این دانشکده ادامهٔ تحصیل داد و با رتبهٔ ممتاز از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. با کسب این موفقیت دولت ایران بورسیه تحصیلی در اختیار وی قرار داد و رُستُم برای تکمیل تحصیلات خود راهی پاریس شد.

او در پاریس در رشتهٔ معماری مدرسهٔ هنرهای زیبای پاریس، بوزار، درآتلیهٔ زاوارونی ثبت نام کرد و در سال ۱۳۴۳ش، پس از اتمام تحصیلات خود و با دریافت مدرک D.P.L.G به ایران بازگشت. وُسکانیان از همان سال نخست ورود، در کنار فعالیت حرفه‌ای خود به منزلهٔ آرشیتکت، در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران نخست با عنوان استادیار و سپس از ۱۳۵۴ ـ ۱۳۵۹ش با عنوان دانشیار و مدیر گروه معماری مشغول به کار شد.

در سال ۱۳۵۲ش، فرصت مطالعاتی سه‌ماهه‌ای در دانشگاه پنسیلوانیا در آتلیهٔ معمار لوئی کان، در اختیار وی قرار گرفت و عازم امریکا شد و پس از کسب تجربیات بسیار ارزنده بار دیگر به ایران بازگشت.

دانشگاه دولتی معماری و ساختمان ایروان نیز در ۱۰ مهر ۱۳۸۸ش مدرک دکترای افتخاری به وی اعطا کرد. وُسکانیان بین سالهای ۱۳۳۰ ـ ۱۳۸۰ش در حدود۲۴ نمایشگاه نقاشی و هنرهای تجسمی گروهی و انفرادی در کانون‌های به نام هنری در نقاط گوناگون جهان از جمله گالری گورکی نیویورک، گالری زروان و موزه هنرهای معاصر تهران و ونیز، پاریس و لوس آنجلس شرکت کرد و برنده چندین جایزه، نشان طلا و دیپلم افتخار شده است.

آثار

منابع

  • آخریـن امپراتور (دربارهٔ استاد رُستُم وُسکانیان)[۱]
  • انجمن معماران و شهرسازان ایرانی [۲]
  • مجله هنر و معماری، شماره مخصوص 6و7 [۳]
  • رُستُم وُسکانیان در تدارک انتشار کتاب مجموعه آثارش [۴]
  • نمازخانه باشگاه آرارات نمونه اي خوب از معماري مدرن [۵]