ویلیام ساچتلبن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویلیام ساچتلبن
زادهٔ۲۹ مارس ۱۸۶۶ میلادی
آلتون، ایلینوی
درگذشت۱۳ دسامبر ۱۹۵۳ (۸۷ سال)
فورت لادردیل، فلوریدا
ملیتآمریکایی
پیشهروزنامه‌نگار، مدرس و دوچرخه‌سواری

ویلیام لوئیس ساچتلبن (به انگلیسی William Lewis Sachtleben)، (زاده ۲۹ مارس ۱۸۶۶ میلادی، در آلتون، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا - وفات ۱۳ دسامبر ۱۹۵۳ میلادی در فورت لادردیل، فلوریدا، ایالات متحده آمریکا)، روزنامه‌نگار آمریکایی در سده نوزدهم و مدرس دانشگاه بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

ویلیام لوئیس ساچتلبن فارغ‌التحصیل دانشگاه واشینگتن در سن‌لوئیس بود. او یکی از دوچرخه سوارانی است که توانست در مقطع زمان معینی رکورد دوچرخه سواری با مسافت طولانی را به نام خود ثبت نماید. او در سال ۱۸۹۵ میلادی برای یافتن همکار دوچرخه سوار خود، فرانک لنز که در طی قتل‌عام ارمنی‌ها ناپدید شده بود، به ترکیه شهر کارین مسافرت کرد، طی سفر خود شاهد قتل‌عام ارمنیان بود و عکس‌هایی از آن واقع تهیه کرد.[۱] ویلیام لوئیس برای یافتن دیوید لیوینگستون به آفریقا سفر کرد. او بعدها وارد دنیای کسب و کار شد.

شاهد عینی قتل‌عام ارمنیان[ویرایش]

ویلیام بعد از به تصویر کشیدن قربانیان قتل‌عام ارمنی‌های شهر کارین در ۳۰ اکتبر ۱۸۹۵ میلادی در هنگام دفن دسته جمعی در گورستان آن شهر در (بعدازظهر جمعه یکم نوامبر) می‌نویسد:

«آنچه که من با چشمان وحشت زده خود دیدم برای همیشه در ذهنم حک شد؛ وحشتناک‌ترین صحنه‌ای که فردی می‌تواند مشاهده نماید. من با نماینده سفارت انگلیس، یک سرباز، مترجم خودم و یک عکاس به گورستان رفتیم. جمیعت انبوهی که اکثرشان ارمنی بود برای خاکسپاری در آنجا جمع شده بودند و مرا که در حال عکس گرفتن از کشته‌شدگانشان بودم نظاره‌گر بودند. در امتداد دیوار گورستان ۳۲۱ جسد که بسیاری از آنان متلاشی و مثله شده بود جمع کرده بودند؛ با چشمان خود دیدم اجسادی را که گردن یا دست آنان را با شمشیر قطع کرده یا اجسادی که سوخته شده بودند.»

پیوند به بیرون[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Aivazian, Gia. "The W. L. Sachtleben Papers on Erzerum in the 1890s" in Armenian Karin/Erzerum. UCLA Armenian History and Culture Series: Historic Armenian Cities and Provinces, 4. Ed. Richard G. Hovannisian. Costa Mesa, CA: Mazda Publishers, 2003, pp. 223-251.