هایپروایزر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

هایپروایزر (به انگلیسی: Hypervisor) یا ناظر ارشد یا شبیه‌ساز یا فراناظر ماشین مجازی (به انگلیسی: virtual machine monitor (VMM)) نوعی برنامه کامپیوتری است که اجازه ساخت و اجرای ماشین‌های مجازی را می‌دهد. در واقع با توجه به اینکه اصطلاح هایپروایزر برگرفته از سوپروایزر می‌باشد و از لحاظ مفهوم هایپر بالاتر از سوپر است، در نتیجه هایپروایزر ناظری بر یک ناظر دیگر شناخته می‌شود.[۱] ماشینی که هایپروایزر در آن اجرا می‌شود به عنوان ماشین میزبان شناخته می‌شود و هر ماشین مجازی ساخته شده روی آن ماشین میهمان خوانده می‌شود. ماشین میزبان برای هر میهمان یک سخت‌افزار مجازی فراهم و آن ماشین را مدیریت می‌کند. هایپروایزر شامل دو گونه می‌شود که در زیر بدان‌ها اشاره شده‌است.[۲]


هایپروایزرهای گونه ۱ و گونه ۲

هایپروایزر گونه ۱[ویرایش]

در هایپروایزر گونه نخست یا Type 1 Hypervisor، هایپروایزر برای پشتیبانی از ماشین‌های مجازی به‌طور مستقیم روی سخت‌افزار نصب می‌شود. از جمله هایپروایزرهای گونه نخست می‌توان به مایکروسافت هایپروی (Microsoft Hyper-v)، وی‌ام‌ویر ای‌اس‌اکس (VMware ESX/ESXi)، اوراکل وی‌ام سرور (Oracle VM Server)، لینوکس کی‌وی‌ام (Linux KVM) و سیتریکس زن سرور (Citrix Xen Server) اشاره کرد. همچنین هایپروایزر گونه ۱ را با نام‌های دیگری چون هایپروایزر مستقل/اصلی (Native Hypervisor) و هایپروایزر ماشین لخت/فلز لخت (Bare Machine/Metal Hypervisor) نیز می‌شناسند.

هایپروایزر گونه ۲[ویرایش]

هایپروایزر گونه ۲ یا Type 2 Hypervisor قابلیت نصب روی سیستم عامل را دارد. از جمله هایپروایزرهای گونه ۲ که به آن هیاپروایزر وابسته نیز گفته می‌شود می‌توان به مایکروسافت ویرچوال پی‌سی (Microsoft Virtual PC)، وی‌ام‌ویر ورک‌استیشن (VMware Workstation) و اوراکل ویرچوال باکس (Oracle Virtual Box) اشاره نمود. تفاوت نوع اول و دوم در این است که در این حالت hypervisor به شدت به OS میزبان وابسته بوده و درصورتی که برای آن مشکلی به وجود آید بر سایر سیستم عامل‌های مجازی میهمان هم بی تأثیر نخواهد بود.

منابع[ویرایش]

  1. «terminology - How did the term hypervisor come into use؟». دریافت‌شده در ۱۹ فوریه ۲۰۱۸.
  2. پوپک، جرالد جی.؛ گلدبرگ، روبرت پی. (۱۹۷۴). «نیازمندی‌های فرمال برای معماری‌های قابل مجازی‌سازی نسل سوم». ارتباطات ای‌سی‌ام. ۱۷ (۷): ۴۱۲–۴۲۱. doi:10.1145/361011.361073. دریافت‌شده در ۱ مارس ۲۰۱۵.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Hypervisor». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.