میخایین لوپز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میخایین لوپز
میخایین لوپز در حال رقابت (با دوبنده آبی در سمت چپ تصویر)
اطلاعات شخصی
نام کاملمیخایین لوپز نونیز
ملیتکوبایی
زاده۲۰ اوت ۱۹۸۲ ‏(۴۱ سال)
پینار دل ریو، کوبا
پیشهورزشکار
قد۱٫۹۶ متر (۶ فوت ۵ اینچ)
ورزشی
کشور کوبا
ورزشکشتی
سبکفرنگی
باشگاهکرو پلادو؛ هاوانا
مربیپدرو وال

میخایین لوپز نونیز (به اسپانیایی: Mijaín López Núñez) (زاده ۲۰ اوت ۱۹۸۲) کشتی‌گیر کوبایی در دستهٔ فوق سنگین‌وزن کشتی فرنگی است. لوپز از بهترین کشتی‌گیران تاریخ به‌شمار می‌رود و همچنین پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ بازی‌های المپیک است. او برندهٔ مدال طلای چهار دورهٔ پیاپی بازی‌های المپیک در ۲۰۰۸ پکن، ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو و قهرمان پنج دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ است. لوپز همچنین در مسابقات قاره‌ای برندهٔ مدال طلای پنج دورهٔ پیاپی بازی‌های پان امریکن و نُه دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی پان امریکن است.

او در فینال‌های المپیک چهار دورهٔ پیاپی در دستهٔ فوق سنگین‌وزن (۱۲۰، ۱۲۵ و ۱۳۰ ک‌گ) توانست در دیدارهای نهایی با غلبه بر مینداوگاس میزگایتیس از لیتوانی، هیکی نابی از استونی، رضا کایالپ ترکیه‌ای و یاکوبی گاجایا گرجستانی صاحب چهار مدال طلا شود.کشتی گیری خوب

المپیک ۲۰۱۶ ریو[ویرایش]

لوپز در سال ۲۰۱۶ میلادی در المپیک ریو در وزن ۱۳۰ کیلو حاضر بود که هیکی نابی از استونی را ۳ بر صفر، یوهان اورن از سوئد را ۴ بر صفر و سرگی سمینوف از روسیه را ۳ بر صفر شکست داد و به مرحله فینال رسید. در مرحله نهایی توانست با غلبه بر رضا کایالپ ترکی، مدال طلا را بدست آورد.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو[ویرایش]

لوپز در سال ۲۰۲۱ میلادی در المپیک توکیو در وزن ۱۳۰ کیلو و در حالی که ۳۸ سال سن داشت در این مسابقات حاضر شد. او در دور اول آلین الکسوک سیوراریو از رومانی را با نتیجه ۸ بر صفر در تایم اول شکست داد، در دور دوم او با امین میرزازاده از ایران کشتی گرفت و با نتیجه ۸ بر صفر او را شکست داد و به نیمه نهایی رسید. در نیمه نهایی حریف او رضا کایالپ کشتی‌گیر قدرتمند و عنوان دار ترکیه‌ای بود که با نتیجه ۲ بر صفر او را شکست داد و به چهارمین فینال المپیکی خود رسید. در فینال حریف او یاکوبی گاجایا از گرجستان بود و با نتیجه ۵ بر صفر او را شکست داد و به چهارمین طلای المپیک خود رسید و تبدیل به پرافتخارترین کشتی‌گیر در المپیک شد، این در حالی اتفاق افتاد که او حتی یک امتیاز هم به حریفان خود نداد.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]