مسرور بارزانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مسرور بارزانی
بارزانی در سال ۲۰۱۹
چهارمین نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق
آغاز به کار
۱۰ ژوئیه ۲۰۱۹
رئیس‌جمهورنچیروان ادریس بارزانی
قائم‌مقامقباد طالبانی
پس ازنچیروان ادریس بارزانی
اطلاعات شخصی
زاده۲ مارس ۱۹۶۹ ‏(۵۵ سال)
ملیتعراقی
حزب سیاسیحزب دموکرات کردستان
محل تحصیلدانشگاه امریکن

مسرور بارزانی (به کردی: مه‌سروور بارزانی؛ زادهٔ ۲ مارس ۱۹۶۹) یک سیاستمدار کُرد است که از ژوئیه ۲۰۱۹ به عنوان چهارمین نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق خدمت می‌کند. او عضو شورای رهبری حزب دموکراتیک کردستان و فرزند مسعود بارزانی است.

او در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۹ توسط پارلمان کردستان به عنوان نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق انتخاب شد.[۱]

سنین جوانی و تحصیل[ویرایش]

وی در سال ۱۹۸۵ در سن ۱۶ سالگی به مبارزان کرد مقاومت موسوم به پیشمرگه یا "آنهایی که با مرگ روبرو هستند" پیوست. وی در نبرد خواکرک علیه ارتش صدام حسین در سال ۱۹۸۸ شرکت فعال داشت. وی همچنین در قیام سال ۱۹۹۱ شرکت کرد. علیه صدام حسین پس از جنگ اول خلیج فارس و هر دو رویداد را فیلمبرداری کرد.

علیرغم این کودکی نامنظم با توجه به ماهیت پر فراز و نشیب مقاومت کردها، بارزانی توانست تحصیلات دبیرستان خود را در ایران به پایان برساند. پس از اینکه در سال ۱۹۹۲ صلح به منطقه برقرار شد، برای یک دوره یک ساله انگلیسی به لندن رفت. پس از اتمام موفقیت آمیز این کار، او به دریافت مدرک لیسانس با درجهٔ ممتاز در مطالعات بین الملل از دانشگاه آمریکایی در واشنگتن دی سی ادامه داد. او به تحصیل در زمینه صلح و حل منازعات برای تحصیلات تکمیلی خود ادامه داد.

بارزانی در طول مدت اقامت خود در واشنگتن، فعالانه در بهبود درک وضعیت اسفناک کردها در آمریکا مشارکت داشت. او همچنین یک برنامه تحصیلی بارزانی در دانشگاه آمریکایی به منظور ادامه این تلاش ها در آینده ایجاد کرد.

زندگی سیاسی[ویرایش]

در سال ۱۹۹۸ به اقلیم کردستان بازگشت و از سوی دوازدهمین کنگره حزب دمکرات کردستان به عضویت کمیته مرکزی انتخاب شد. بعداً در همان سال او قبل از منصوب شدن به عنوان مدیر کل سازمان حفاظت و اطلاعات، بخشی از رهبری حزب دمکرات کردستان شد. وی در سال ۲۰۱۰ بالاترین آرای کنگره سیزدهم را به دست آورد، مجدداً به عضویت شورای رهبری انتخاب شد و سپس به عنوان یکی از اعضای دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان انتخاب شد. در سال ۲۰۱۲، او توسط پدرش، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، به عنوان صدراعظم شورای امنیت منطقه کردستان برای نظارت بر امنیت، اطلاعات نظامی و سرویس های اطلاعاتی موجود منصوب شد.

تحت سرپرستی او، زنان رسماً به سرویس‌های امنیتی کرد اضافه شدند و اکنون می‌توان بسیاری از آنها را در انظار عمومی به عنوان نگهبان در خارج از ساختمان‌های دولتی مشاهده کرد. او یکی از منتقدان سرسخت بسیاری از پیشنهادهای موجود در گروه مطالعات عراق بود که مقاله ای در واشنگتن پست در این زمینه نوشت.


بارزانی همچنین به خاطر تلاش برای اطمینان از دریافت حقوق بازنشستگی کهنه سربازان مبارز کرد که اعضای حزب سیاسی پدرش هستند، اعتبار داشته است. مسرور بارزانی در ژانویه ۲۰۱۰ در مصاحبه ای با بنیاد جیمزتاون گفت که قانون اساسی عراق راه حل روشنی برای وضعیت شهر کرکوک و سایر مناطق مورد مناقشه ارائه کرده است.

در ماه مه ۲۰۱۶، بارزانی مقاله دومی را در واشنگتن پست نوشت که در آن از جدایی دوستانه کردستان عراق از بقیه عراق حمایت کرد. او عراق را "شکست مفهومی، وادار کردن مردم با اشتراکات اندک برای اشتراک در آینده ای نامطمئن" خواند و از آغاز گفتگو با دولت عراق در پیش از برگزاری همه پرسی خبر داد.

بنیاد خیریه بارزانی[ویرایش]

وی در سال ۲۰۰۵ بنیاد خیریه بارزانی را در کردستان عراق تأسیس کرد. این سازمان خیریه غیرانتفاعی به آوارگان داخلی، پناهندگان و همچنین افراد آسیب پذیر محلی کمک می کند و از زندگی، مبارزه و اصول پدربزرگش مصطفی بارزانی الگوبرداری شده است. برنامه حامی یتیم آن کمک هزینه ای ماهانه برای پوشش هزینه های زندگی، مراقبت های بهداشتی و آموزش به یتیمان ارائه می دهد.

مبارزه با داعش[ویرایش]

مسرور بارزانی یکی از مهمترین چهره های ائتلاف بین المللی علیه داعش است. شورای امنیت وی و نیروهای ویژه نخبه آن وابسته به اداره مبارزه با تروریسم (CTD) هستند که حملات هوایی هدفمند علیه شخصیت های ارشد داعش در عراق و سوریه و ماموریت های نجات گروگان ها را رهبری کرده است.

منابع[ویرایش]

  1. «مسرور بارزانی به عنوان نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق انتخاب شد». یورونیوز. ۱۱ ژوئن ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۹.

"Masrour Barzani elected prime minister of Kurdistan Region". www.rudaw.net. Retrieved 2022-05-30.</{{Cite web |title=Iraq: Masrour Barzani confirmed as KRG prime minister *|url=https://www.aa.com.tr/en/middle-east/iraq-masrour-barzani-confirmed-as-krg-prime-minister/1527958 https://www.buzzfeednews.com/article/mikegiglio/inside-the-real-us-ground-war-on-isis https://news.vice.com/en_us/article/a39xqk/leading-the-fight-against-the-islamic-state-the-battle-for-iraq-dispatch-10