پرش به محتوا

مرداب لپو زاغمرز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مرداب لپو زاغمرز در جوار دریای خزر و تالاب میانکاله واقع شده و تالابی است که همه ساله پرندگان بسیاری در آن زمستان گذرانی می‌کنند.

اگرچه در فصل گرما در این تالاب مرغابی‌ها به چشم نمی‌خورند اما کشیم‌های کوچک و پرستوهای دریایی تیره به تعداد زیاد زادآوری دارند که هیاهو و منظره‌های جالبی را به وجود می‌آورد. همچنین انواع و اقسام آبزیان از جمله کپور و اردک ماهی از نمونه‌های خاص ماهی‌های مرداب و آب بندان لپو می‌باشند.

تالاب بین‌المللی لپوی زاغمرز بر اساس اسناد و تصاویری که در حین ایجاد و احداث پل بر روی آن توسط اهالی زاغمرز در دست می‌باشد ابتدا به صورت یک مرداب کوچک با پهنایی محدود بوده و بعد به وسیله ساکنان زاغمرز با تخصیص اراضی شخصی برای ذخیره آب کشاورزی تعریض و به شکل کنونی و آب بندان مبدل گشته است.

منتهی‌الیه خروجی آب از قسمت خاوری مرداب لپو به ترتیب مرداب‌های شیرخان لپو، مرداب پلنگان، تالاب میانکاله، خلیج گرگان و نهایتاً دریای خزر می‌باشد.

لپوی زاغمرز در سال ۱۳۵۴ شمسی(۱۹۷۵ میلادی) در کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها در شهر رامسر بعنوان تالاب بین‌المللی به ثبت رسید.[۱][۲][۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹]

منابع[ویرایش]

  1. «Miankaleh Peninsula, Gorgan Bay and Lapoo-Zaghmarz Ab-bandan | Ramsar Sites Information Service». rsis.ramsar.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  2. «خبرگزاری فارس - غذادهی به پرندگان مهاجر در تالاب لپو زاغمرز». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۸-۰۲-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  3. «تالاب لپو در مازندران خشک شد | TRT Persian». www.trt.net.tr. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  4. «تاراج "تالاب بین‌المللی زاغمرز" با صدور مجوز شکار از سوی محیط زیست + فیلم و عکس - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  5. AGENCY، خبرگزاری صدا و سیما | IRIB NEWS. «تالاب لپوی زاغمرز مازندران جاذبه نخست گردشگران». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  6. «تالاب لپوی زاغمرز کلکسیونی بی‌بدیل از پرندگان مهاجر و نمونه‌ای موفق از تأثیر مشارکت جوامع محلی در حفظ تنوع زیستی، زیستگاه‌های طبیعی و معیشت مردم بومی». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  7. «تالاب "لپو زاغمرز" جلوه‌گاه پرندگان مهاجر». ایسنا. ۲۰۱۴-۱۲-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  8. «Life Returns To Iran's Lapoo Lake With Singing Swans». Iran Front Page (به انگلیسی). ۲۰۱۷-۱۲-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۵.
  9. "World Wetlands Day: 25 Wetlands of International Importance in Iran". Tehran Times (به انگلیسی). 2020-02-01. Retrieved 2024-03-15.