ماریا النا والش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماریا النا والش
ماریا النا والش در دهه ۱۹۸۰
زاده۱ فوریهٔ ۱۹۳۰
راموس مخیا، استان بوئنوس آیرس، آرژانتین
درگذشته۱۰ ژانویهٔ ۲۰۱۱ (۸۰ سال)
بوئنوس آیرس، آرژانتین
پیشهشاعر، موسیقی‌دان، نویسنده
ملیتآرژانتین
سبک نوشتاریادبیات کودک و نوجوان، شعر، رمان
شریک(های) زندگیسارا فاشیو (۱۹۷۸–۲۰۱۱)
امضا

ماریا النا والش (اسپانیایی: Maria Elena Walsh‎؛ زاده ۱ فوریه ۱۹۳۰–درگذشته ۱۰ ژانویه ۲۰۱۱) شاعر، رمان‌نویس، موسیقیدان، نویسنده و آهنگساز اهل آرژانتین بود. او بیشتر به خاطر ترانه‌ها و کتاب‌هایش برای کودکان مشهور و شناخته شده‌است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

ماریا النا والش در راموس مخیا در استان بوئنوس آیرس به دنیا آمد. پدر که کارگر راه‌آهن بود تباری ایرلندی داشت و گاه پیانو می‌زد و مادر آرژانتینی ریشه‌اش به اندلس می‌رسید. در دوران بچگی در خانه‌ای بزرگ و محیطی فرهنگی پرورش یافت. والش ۱۵ ساله بود که تعدادی از اشعارش در مجلات و روزنامه‌های آرژانتین چاپ شد. در سال ۱۹۴۷ و پیش از اتمام دوره دبیرستان او اولین کتابش که مجموعه‌ای از اشعارش بود را منتشر کرد که با استقبال منتقدان و نویسندگان آرژانتینی روبرو شد. ماریا النا پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۴۸ به آمریکای شمالی سفر کرد و پس از آن عازم اروپا شد. به مدت ۴ سال در پاریس اقامت کرد و طی این مدت به اجرای کنسرتهایی در زمینه موسیقی فولکلوریک آرژانتین پرداخت.

والش در سال ۱۹۵۶ به آرژانتین بازگشت و از سال ۱۹۵۸ به بعد او تعداد زیادی متن تلویزیونی، نمایشنامه، شعر، ترانه و داستان نوشت. او هم‌چنین در زمینه موسیقی نیز خواننده و آهنگساز موفقی بود.

آثارش اغلب حاوی پیام‌های مشخص سیاسی بود. در زمان دیکتاتوری نظامی در آرژانتین از یکی از ترانه‌هایش به نام ''دعا برای عدالت'' به عنوان سرود ملی جنبش مدنی مردم آرژانتین نام می‌بردند. وی در نامه‌ای سرگشاده سانسور اعمال شده از طرف رژیم دیکتاتوری را به باد انتقاد گرفت.
او در ۸۰ سالگی و در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۱۱ به علت سرطان استخوان در بوئنوس آیرس درگذشت.

نگارخانه[ویرایش]

پانویس و منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]